Ako prijímať platby kartou vo WordPress – 1. časť

článok na blog uverejnený: 20. júna 2022

Ak predávate na svojej stránke čo len jeden produkt, spoplatňujete prístup na webovú stránku, ponúkate predplatné, členstvo, alebo iné nehmotné položky, budete potrebovať pre zákazníkov aj modernú možnosť platby kartou. Návštevník stránky totiž príde, prezrie ponuku a ak sa rozhodne kúpiť (produkt, členstvo, vstup,…), bude chcieť zaplatiť. Aj v prípade, že sa rozhodne len dobrovoľne prispieť na váš projekt, bude chcieť previesť peniaze. Ako nastaviť prijímanie platieb vo WordPress?

Kto môže prijímať online platby

Teoreticky je možné online platby pridať na akúkoľvek webovú stránku. No má zmysel pridávať ich na stránky, kde návštevníci neposielajú správcom, resp. vlastníkom stránok peniaze? Nie veru. Online platby má zmysel pridávať tam, kde chcete skrátiť čas od úhrady k prijatiu peňazí na účet.

Ľudia väčšinou vnímajú na internete ako ekonomické subjekty, ktorým posielajú peniaze, online obchody s tovarom. V skutočnosti je spektrum stránok s online platbami oveľa širšie. Patria sem i stránky firiem poskytujúcich služby, stránky predávajúce vstupenky, členské stránky, stránky s predplatiteľmi, vzdelávacie stránky predávajúce online kurzy, môžu to byť i rôzne crowfundingy, tiež však stránky charitatívnych, alebo neziskových organizácií atď.

Poznámka:
Každý subjekt je povinný viesť podľa príslušných zákonov daňovú evidenciu alebo účtovníctvo, kde aj platby prijaté cez internet eviduje a zúčtováva (podrobnejšie info k výberu nájdete v článku Komu sa oplatí viesť daňovú evidenciu a komu účtovníctvo).

Predpoklady na prijímanie platieb

Máte stránky, ktoré spadajú do niektorej z vymenovaných skupín?
Pre všetky platí – aby bol proces predaja a platieb úspešný, je potrebné pred prvou úhradou splniť zopár predpokladov:

  • vybrať rýchly a bezpečný web-hosting,
  • zabezpečiť stránky proti zneužitiu,
  • navrhnúť skvelý funkčný dizajn pre návštevníkov webu,
  • nastaviť šifrované spojenie (SSL),
  • vytvoriť účet u niektorej z inštitúcií (alebo vo viacerých) prijímajúcich online platby,
  • inštalovať a aktivovať príslušný plugin na použitie platobnej karty,
  • nastaviť prepojenie s účtom,
  • …a – ak sa jedná o nový web – povoliť indexovanie stránky.

Či ešte niečo?

Kde hľadať rýchly a bezpečný web-hosting

Dobrý výber web-hostingu je základ úspechu. Ak máte k tomu i ľahko zapamätateľnú doménu, o to lepšie.

Hosting so slabým výkonom negatívne ovplyvňuje používateľskú skúsenosť návštevníkov. Nedá sa vykompenzovať efektívnym procesom nákupu, rýchlou WordPress-témou ani reklamou. Pred rozhodovaním odporúčam zohľadniť geografické umiestnenie cieľových trhov. Teda ak sú vaše stránky určené pre publikum v USA, voľte hostingovú spoločnosť v USA, ak v Európe, hľadajte hosting so servermi v Európe, ak v Rusku, hľadajte medzi ruskými hostingami. Prečítajte si článok Ako si vybrať najlepší hosting od vedúceho slovenského WordPressu Vlada Juroška.

Ako zabezpečiť stránky proti zneužitiu?

Keďže cez vašu stránku tečú informácie o peniazoch, prípadne používateľských kontách, bezpečný web WordPress je nevyhnutnosť. Zabezpečenie WordPress by malo zahŕňať minimálne:

  • zmenu adresy prihlasovacej stránky do redakčného systému;
    pozrite možnosti pluginu iThemes Security,
  • silné heslá pre prihlásenie administrátorov a používateľov do WordPress;
    pozrite články Ako vytvoriť dobré heslo? a Naozaj máte dobré heslo?
  • aktívny SSL certifikát – poskytne ho často váš poskytovateľ hostingu;
    prípadne zvážte aj iný ako Let’s Encrypt
  • firewall a bezpečnostný doplnok WordPress;
    čo tak napríklad Wordfence

Znalosť GDPR a súvisiacich pravidiel v regióne, ktorý je vaším cieľovým trhom, je nevyhnutná. Niektoré regióny majú dosť prísne pravidlá týkajúce sa zhromažďovania a uchovávania údajov. A dosť ich pokutujú. Zoznámte sa s nimi a rešpektujte ich.
Monitorujte prípadné narušenia vašich webových stránok.

Zabezpečenie vašich webových stránok je užitočné bez ohľadu na to, či pracujete s platbami alebo nie, preto by mali väčšinu uvedených bodov spĺňať  aj iné stránky. Prečítajte si napríklad článok o 10 najlepších bezpečnostných pluginoch WordPress (v angl.).

Skvelý funkčný dizajn pre návštevníkov webu

Keď očakávate od návštevníkov stránok platby, asi im máte čo ponúknuť. Skvelý výrobok, službu, zaujímavé informácie, vedomosti,… Na to, aby chodili peniaze na účet, však dnes – v období hyperkonkurencie – samotný skvelý produkt nestačí.
Počuli ste už tvrdenie, že obal predáva? Funkčný dizajn stránky je doplnkový obal, ktorý váš návštevník vidí a ktorý s ním komunikuje. Tak ako obal v obchode. V prípade, že nezaujme, alebo nekomunikuje jasne a jednoducho, návštevník odíde inde.

Stretli ste sa už pri návšteve internetových stránok s neprehľadným menu, nefunkčnými odkazmi, pomalým načítaním, či inou hlúposťou, ktorá vás odradila od pokračovania v nákupe? Ak nie je používateľská skúsenosť pohodová, návštevník sa k posielaniu peňazí ani nedostane.

Skvelá používateľská skúsenosť nie je len dizajn stránok – ako stránka vyzerá. Je to i prehľadné menu, funkčné odkazy, rýchlosť načítavania (závisí od dobrého výberu hostingu, témy a dobre spolupracujúcich pluginov).
Konverzie závisia od výborného UI (user interface – vzhľad stránky) aj UX (user experience – funkčnosť stránky v širokom zmysle slova).

Šifrované spojenie (SSL)

Secure Sockets Layer (SSL) je spôsob zabezpečenia šifrovania všetkej komunikácie medzi webovou stránkou a webovým prehliadačom návštevníka. Pri poskytovaní možnosti platieb kreditnými kartami je bezpečné pripojenie podmienkou dôveryhodnosti stránky. Veľká časť návštevníkov si už totiž tento parameter pred platbou kontroluje (https a uzamknutý zámok v riadku prehliadača s adresou URL). Prihliada na to i Google pri zobrazovaní výsledkov vyhľadávania.

Väčšina hostingov už v súčasnosti ponúka bezplatné alebo lacné SSL. Viete ho nainštalovať spravidla v administrátorskom rozhraní, prípadne vám ho nainštaluje odborník poskytovateľa hostingu. Nastavenie trvá pár desiatok sekúnd a po pár minútach sa prejaví na webe. SSL aktivujte ešte pred vlastným nastavovaním platieb.

Účet aspoň v jednej inštitúcií prijímajúcej online platby

Na úspešné platby online potrebujete mať svoj „firemný“ účet v banke, alebo vo finančnej inštitúcii, ktorá vie spracovať online platby. Tento trh sa stále vyvíja a podmienky vytvárania a prevádzky účtov sa dosť líšia. Finančné inštitúcie žijú zo svojich služieb, preto môžu chcieť od vás poplatky za zriadenie a správu platobnej brány (nie všetky), poplatky za platbu kartou (% z transakcie, fixná čiastka z transakcie, prevod na účet – prvé 2 chcú dnes všetky), resp. za iné služby. Prehľad možností nájdete v článku Vyberáme platobnú bránu pre slovenský alebo český e-shop. Spravte si prehľad, informujte sa vo vybraných inštitúciách a porovnajte.

V každom prípade zriadiť účet, na ktorý budú chodiť peniaze z platobných kariet platiacich návštevníkov webu, je nevyhnutné.

Pre začínajúce e-shopy je overenou voľbou Stripe – inštitúcia spravujúca o.i. platby gigantov Amazon, Booking a pod. Poplatok za zriadenie i mesačné poplatky za správu má nulové (privítate najmä v rozbehovej fáze stránky, keď predaje ešte nie sú stabilné). Používam ho prakticky pre všetkých klientov s prvým webom.

Ak vaša cieľová skupina používa PayPal, môžete voliť tiež populárny PayPal s trochu vyššími poplatkami – účet je viazaný na e-mailovú adresu. Oba účty fungujú aj na Slovensku, aj vo svete.

Na Slovensku a v Čechách sú popri svetových Stripe a PayPal populárne TatraPay a cardPay od Tatra Banky, TrustPay, GoPay a GP webpay. Za samostatnú zmienku stojí určite CDPay (možnosť platiť viacerými kryptomenami) a tiež Comgate v čase písania článku s najnižšími transakčnými poplatkami na trhu (0,79% + 0,10 €, nad 2 000 € bez 6 € mesačného paušálu).

Poznámka:
Niektoré banky spolupracujú s prevádzkovateľmi platobných brán a keď máte u nich podnikateľský účet, vedia vám ponúknuť pre spolupracujúcu bránu lepšie než verejne dostupné podmienky. Možno však len na prvý rok, preto pozorne čítajte, čo podpisujete.

A kde je spôsob ako platiť Google Pay? A Apple Pay?

Google Pay a Apple Pay sú platobné procesory integrované s telefónmi s Androidom, resp. iOS (iPhone) a infraštruktúrou Google/Apple. Umožňujú zákazníkom posielať peniaze pomocou údajov uložených v službe Google Pay/Apple Pay a autorizovať transakcie zo svojho telefónu. V prípade, že chcete tieto možnosti platby poskytnúť návštevníkom svojho webu, integrujte službu Google Pay/Apple Pay cez služby Stripe, GP webpay,… Všetky lepšie platobné brány majú Google Pay i Apple Pay integrované.

Plugin platobnej brány

Mať účet, kam budú návštevníci posielať peniaze, je základ. Ešte však potrebujete technický prostriedok zabezpečujúci komunikáciu a proces, aby platba kartou naozaj na vašom účte skončila. To vie riešiť plugin platobnej brány od finančnej inštitúcie kde máte účet.
Slovenské pluginy platobných brán pre WordPress predávajú finančné inštitúcie na báze ročného poplatku. Svetovo populárne pluginy pre platobné brány sú zadarmo, dostupné priamo z redakčného systému WordPressu (Pluginy > Pridať nový, použite kľúčové slovo „payment“). K dispozícii je okolo tisíc pluginov, na prvých miestach medzi nimi sú overené Stripe, PayPal, BrainTree (tiež patrí pod PayPal) s desiatkami tisíc inštalácií.

Keď už máte vytvorený účet v niektorej finančnej inštitúcii, vyberte jej príslušný plugin, inštalujte ho a aktivujte. Ak použijete platený plugin, po jeho obdržaní ho nainštalujete cez Pluginy > Pridať nový > Nahrať plugin. Nezabudnite ho aktivovať.

Čo je to platobná brána?

Platobná brána je program, ktorý umožňuje akceptovať platobnú kartu (alebo PayPal) bez toho, aby predajná stránka musela spracovávať finančnú transakciu a ukladať informácie o kreditnej karte. Obstaráva komunikáciu medzi návštevníkom, webovou stránkou a finančnou inštitúciou, ktorá spracúva platbu. Technicky pomocou zabezpečenej aplikácie a zabezpečeného pripojenia prepája web-stránku s procesorovým serverom spracovateľa platby. Tým sa výrazne znižujú nároky na zabezpečenie stránky v procese spracovania a riziká odcudzenia citlivých údajov.
Inštitúcia, ktorá prevádzkuje platobnú bránu, si ponecháva za toto riešenie províziu zo spracovanej sumy (v Európe od 1%, v USA od 3% vyššie).

Ako funguje platobná brána – krok po kroku

  1. Návštevník stránky (zákazník) sa rozhodne na základe informácii na vašom webe poslať vám peniaze
  2. Voľba platby kartou (alebo PayPal) aktivuje platobnú bránu, ktorá sa zobrazí na monitore návštevníka
  3. Na základe výzvy návštevník uvedie do aplikácie svoje platobné údaje (z platobnej karty, resp. prihlási sa do PayPal), ak niečo nevypĺňa správne, brána ho upozorní na chybu
  4. Brána zabezpečeným spôsobom prenesie platobné údaje na svoj platobný server
  5. Platobný server pošle detaily transakcie vydavateľovi karty alebo banke, v ktorej má zákazník otvorený účet, tí platbu overia voči zostatku zákazníka a transakciu schvália, resp. zamietnu (v súčasnosti sa kvôli bezpečnosti ešte čaká na autorizáciu platby návštevníkom v jeho banke, resp. účte PayPal)
  6. Keď návštevník stránky platbu vo svojom účte autorizuje, server pošle bráne informáciu, že platba je o.k.
  7. Platobná brána informuje vaše stránky, že platba prebehla
  8. Vaše stránky odosielajú správcovi stránky info na uvoľnenie produktu (resp. systému na uvoľnenie produktu na stiahnutie) a informujú návštevníka o úspešnosti platby
  9. Brána prevedie finančné prostriedky na váš účet, kde čakajú, kým si ich vyzdvihnete/prevediete na základe dohodnutých podmienok (týždenne, mesačne, alebo inak podľa obratov a dohody s finančnou inštitúciou)

Prepojenie s účtom

Na správne fungovanie pluginu potrebujete prepojiť plugin s účtom vo finančnej inštitúcii. V závislosti od zvolenej inštitúcie a pluginu je tento krok jednoduchý, ale môže byť i komplikovaný (ak nerozumiete technickým pokynom autorov pluginu).  Najjednoduchšie prepojenie majú Stripe a PayPal, najzložitejšie z uvedených – podľa autorových skúseností – GP webpay.

Kvôli overovaniu pravosti sa prepojenie účtu a pluginu realizuje cez verejný a súkromný (tajný) kľúč. Oba treba vpísať do určených polí počas nastavovania pluginu. V Stripe aj PayPal nájdete oba kľúče po prihlásení do svojho účtu, od iných inštitúcií spravidla v papierovej alebo elektronickej podobe dokumentov k pluginu.

Indexovanie stránky

Máte plugin prepojený s vašim účtom? Môžete ho otestovať pomocou testovacích účtov a kariet.
Keď všetko funguje, zrušte testovací mód a spustite web do ostrej prevádzky. Spravte si v ňom vy osobne prvý nákup za pár eur a otestujte ešte raz, či platba prejde tak ako má.

Následne skontrolujte povolenie indexovania stránok vyhľadávačmi (Google, Bing,…). Viete ako? V nastaveniach WordPressu v časti  Nastavenia > Čítanie nemá byť začiarkavacie políčko Vypnúť indexovanie vašej stránky vyhľadávačmi začiarknuté. Inak vás ľudia pri vyhľadávaní nenájdu aj keď budete mať neviemaké skvelé kľúčové slová. Ak sa vám nepodarí vyhľadať svoje stránky pomocou Google ani nasledujúci deň po zrušení začiarknutia, prečítajte si viac info o indexovaní v článku Čo keď Google moje stránky nevidí?

Ešte niečo? PPC reklama a SEO

Potrebujete rýchlo zahájiť predaj? Investujte pár eur do reklamy. Online, offline alebo mix oboch. Ak sa rozhodnete len pre online reklamu, pomôže vám, aby ste sa objavili návštevníkom pri vyhľadávaní na prvom mieste. To stojí za to, nie? Viac sa dozviete v článku Ako začať s online marketingom.

Po dvoch-troch mesiacoch si spravte dôkladnejšiu analýzu úspešnosti, a ak sa vaša myšlienka a produkt stretajú s úspechom, majú dlhodobú perspektívu, začnite uvažovať nad SEO obsahu (ak ste ho nezohľadňovali už od začiatku navrhovania vašej stránky). Neviete, čo je to SEO? Prečítajte si článok SEO abeceda pre váš blog (nie je len o SEO pre blog) a ak máte po ňom otázky a chcete robiť SEO na vašej stránke, príďte na kurz SEO – optimalizácia pre vyhľadávače I.

Je naozaj žiadúce, aby ste venovali pozornosť aj týmto dvom smerom úvah.

Sociálne siete?

Ignorovať pri akomkoľvek podnikaní PPC reklamu a SEO nie je – okrem pár výnimiek – dobrý nápad. Podobne sociálne siete.
Podľa publika si vyberte sociálnu sieť (FB, IG, LI, prípadne „nesociálnu“ sieť YT) a šírte posolstvo o svojich aktivitách do sveta aj jej prostredníctvom. A posielajte z nej návštevníkov pre bližšie informácie na svoje stránky. Pomôže to návštevnosti, popularite, aj počtu prevodov. V článku Láska a marketing na FB to popísal náš kolega po kurze marketingu pre Facebook.

Dalo by sa pokračovať, aké kroky ešte robiť ďalej, aby vaša platobná brána častejšie presúvala peniaze na váš účet. Avšak to by bolo len upresňovanie a zdokonaľovanie základu, ktorý je uvedený v bodoch vyššie.

Ak ste teda už spravili prvý krok a vytvorili stránku, prejdite si tieto body a vytvorte dobré predpoklady na to, aby plugin platobnej brány na vašej stránke nezaháľal a peniaze skončili tam kde chcete. Na vašom účte.

Aký plugin pre platobnú bránu vybrať závisí od obsahu vašej stránky. Na možnosti sa pozrieme v článku Ako prijímať platby kartou v časti 2. nabudúce.

Zaujal vás článok? Ako spraviť web-stránku, ako ju prerobiť na e-shop, na čo pritom nezabudnúť a čo naopak ignorovať, sa dozviete na našich kurzoch WordPress-u. Venujeme sa na nich úplne od základu problematike tvorby stránok tak, že to zvládne aj človek, ktorý nie je na internete ako doma. A pre tých, ktorí sa vo svete internetu trochu orientujú, bude kurz zážitkom s poriadnym nahliadnutím do sveta webových stránok. S vlastnou stránkou na konci.

Pomohol vám tento článok? Myslíte, že by pomohol aj niekomu vo vašom okolí? Zdieľajte ho pokojne na FB
(tlačidlo Zdieľať pod nadpisom sa objaví len ak ste prihlásený na pozadí vo svojom konte), IG, LI, alebo naň prepošlite svojim známym odkaz. Autor sa neurazí 🙂

autorom článku je: Ján Tóth
- absolvent FEI STU a FM UK. Po ukončení štúdia pracoval rok vo vydavateľstve ako vedúci IT, následne na vedúcich pozíciách súkromných firiem a tiež ako riaditeľ slovenského zastúpenia nadnárodnej spoločnosti. Autor a spoluautor kníh z oblasti IT, článkov z oblasti zdravia a kozmetiky, prekladateľ, prednášateľ, v súčasnosti pracuje ako lektor a konzultant na voľnej nohe.

Páčil sa vám článok? Pošleme vám podobné.
Aktivujte si okamžité zasielanie noviniek a článkov – už vám od nás nikdy nič neunikne. Môžeme vás okamžite informovať o aktuálnej akcii, novinke, špeciálnej kampani či zľave alebo novom článku na našom blogu. Akonáhle sa u nás v novinkách niečo zmení alebo pridá, do pár minút vám automaticky posielame email s odkazom na novinku na našu stránku. A odhlásiť sa môžete kedykoľvek. Nič neriskujete.


Nikam neodchádzajte, pozrite si naše novinky, akcie alebo si
prečítajte ďalšie podobné články:

Podobné články z kategórie
platobná brána, tvorba web-stránok, web stránky, WordPress


Aktuálna akcia na IT kurzy a počítačové a marketingové kurzy v Bratislave