Vedeli ste, že mať vlastný e-shop v roku 2024 je hračka?

článok na blog uverejnený: 17. júla 2024

V prípade, že ste trochu aktívny typ, pravdepodobne vám už zišla na rozum myšlienka predávať cez internet. Na prvý pohľad jednoduché, na druhý zložité, na tretí… Možností je dnes veľa a Google vám ponúkne k rozhodovaniu tisícky článkov. Skoro každý z nich sa tvári nestranne, a popri tom nenápadne ponúka svoje riešenie. Ako všetko na svete, každé riešenie má svoje plusy a mínusy, pozitíva i nedostatky. V tomto článku sa pozrime na možnosti vytvorenia e-shopov a podrobnejšie na cestu, ktorá – hoci je najzložitejšia, ponúka slobodu a iné výhody.

Chcete predávať cez internet?

Je možné, že máte v rodine členov, ktorí podnikali alebo podnikajú. Z ich rozprávania možno poznáte niektoré stránky podnikania. V prípade uvažovania nad vlastným e-shopom tak máte pravdepodobne možnosť na koho sa obrátiť.

No ak ste ešte nepodnikali, nemáte skúsenosti, a radi by ste predávali na internete, vyhľadajte odborníkov. Ľudí, ktorí vám priblížia podnikanie, ukážu možné úskalia a ako im predchádzať, i prípadné riešenia. V e-shopoch sa dnes vyznajú ženy tak dobre ako muži. Jasne, že im nemusíte predstaviť svoje myšlienky v celom rozsahu.
Či za hodinu konzultácie zaplatíte 20 €, alebo 200 €, investícia vám pomôže vyhnúť sa omylom, rýchlejšie napredovať a neraz dokáže nielen priniesť, ale aj ušetriť veľké peniaze. Len si predtým preverte, či nejde o teoretikov – spýtajte sa koľko majú za sebou projektov a s akým úspechom.

Čo treba vedieť pred založením e-shopu?

Prvé tri otázky, ktoré položte sami sebe, sú – čo, komu a ako.

Viete, čo chcete predávať? Na naše kurzy pre e-shopy prichádza polovica ľudí bez toho, aby vedeli, čo budú predávať.
Viete, komu chcete predávať? Odpoveď všetkým nie je správna.
Viete, akou formou sa chcete zviditeľniť a predávať? Vytvorenie e-shopu, ktorému rozumiete, je začiatok.

Univerzálny návod na ďalšie otázky, na čo sa pri pýtaní zamerať pri budovaní vlastného úspešného e-shopu, neexistuje.
Tu je však zopár tipov:

Je pre váš biznis vhodný predaj online?
Je vhodné založiť e-shop  formou prenájmu, použiť open-source, alebo si nechať spraviť e-shop na zákazku?
Na čo sa pripraviť v súvislosti s prevádzkou e-shopu?
Aké sú finančné náklady na rozbehnutie a kedy začnete zarábať?
Je reklama potrebná a ak áno, koľko investovať do reklamy?

Predtým než sa pustíte do biznisu, zistite si o ňom viac. Nemecká štatistika spred pár rokov ukazuje, že kým podnikateľ vybuduje úspešný biznis, skrachuje priemerne 3,5-krát. Niektorým sa to podarí na prvý-druhý raz, iní to zabalia už po prvom neúspechu. Väčšina mojich známych bez prípravy sa dopracovala k úspechu až po štvrtom-piatom pokuse. Šťastie praje pripraveným.

mať vlastný e-shop nie je hračka, konzultujte

Ako spraviť e-shop

V súčasnosti sú na výber v podstate tri druhy možností ako spraviť e-shop:

  • založiť e-shop formou prenájmu (tzv. krabicové – Shopify, Shoptet atď.)
    – rýchle (vytvoríte ich za pár dní), relatívne jednoduché a pomerne kvalitné riešenia, rôzne obmedzenia podľa platformy (napr. v zahraničných problém so slovenčinou a i.), náklady od 120 €/rok (tu sú najznámejšie krabicové riešenia e-shopov)
  • použiť riešenie open-source
    – relatívne rýchle (za týždeň-dva), potreba poznatkov, kvalita závisí na vás, sloboda a veľká voľnosť pri navrhovaní i pri rozvoji, náklady od 50 €/rok
  • nechať si spraviť e-shop na zákazku
    – relatívne najpomalšie (mesiac-dva), jednoduché – potrebujete minimálne poznatky, kvalita závisí na programátorovi (väčšinou veľmi kvalitné riešenia), pri ďalšom rozvoji potreba kontaktovať autora, náklady od 50 €/rok plus počiatočná investícia (viac ako 750 €, spravidla niekoľko tisíc).

Každé riešenie má svoje výhody i nevýhody – jedno vás obmedzuje platformou, druhé chce štúdium a tretie financie.
Priblížme si viac „zlatú strednú cestu“ v podobe riešení open-source. Hovorí sa im aj predprogramované riešenia, pretože neprogramujete, iba vyberáte, skladáte dokopy a nastavujete už naprogramované moduly.

Ako open source riešenia webov i pre e-shopy sú vo svete rozšírené najmä WordPress s WooCommerce, PrestaShop, OpenCart, tiež Joomla s Virtue Mart, Drupal s Ubercart, Magento, Oxid Eshop, osCommerce, ZenCart,… je ich mnoho a používajú ich aj e-shopy na Slovensku.

Open-source riešenia pre e-shopy

Výhodou týchto riešení je ich modulárnosť – je možné k nim dorábať a inštalovať doplnky bez zásahu do programového jadra. Otvorený kód dáva tiež človeku s malými znalosťami programovania možnosť robiť v nich úpravy podľa svojej predstavy bez porušenia autorských práv. Vďaka týmto vlastnostiam na open source riešeniach úspešne funguje väčšina webov a obrovské množstvo e-shopov.

Nevýhodou je potreba učiť sa.

redakčné systémy vo svete
eshopy a redakčné systémy s e-shopmi 2021

Pri open-source treba spomenúť aj početnú komunitu používateľov, ktorá si na fórach vymieňa bez ohľadu na hranice skúsenosti a rady. Veľké fóra sú v angličtine, lokálne v miestnych jazykoch. No znalosť angličtiny nie je v dobe automatických prekladačov nevyhnutná, i keď je občas preklad ťažšie zrozumiteľný a pred realizáciou je vhodné spraviť zálohu dovtedajšej práce.

Pre známe redakčné systémy s otvoreným kódom existujú moduly – pluginy, ktoré umožňujú premeniť obyčajný web na e-shop. Najznámejším je asi plugin WooCommerce pre WordPress. Z grafu vidno, že v roku 2021 viedol skupinu open-source e-shopov. V rámci TOP 1 milion e-commerce webov predbehol dokonca podielom 29% aj Shopify s 20%.

eshopy a redakčné systémy s e-shopmi 2021

Čo je WooCommerce?

WooCommerce je plugin – programový modul, ktorý vám pomôže vybudovať bezpečný a flexibilný e-shop pomocou redakčného systému WordPress. Je zadarmo podobne ako redakčný systém. Jeho autorom je spoločnosť Automattic, v ktorej pracuje aj spolutvorca WordPressu Matt Mullenweg.

WooCommerce funguje výborne na stolových počítačoch, tabletoch i smartfónoch.  Jeho pomerne ľahko zrozumiteľné prostredie je určené pre najrozšírenejší redakčný systém na svete, WordPress. Na spustenie obchodu nepotrebujete vedieť programovať, stačí vysvetlenie ako ktorý modul vnútri nastaviť.

Ak viete programovať, poteší vás možnosť kedykoľvek upraviť jeho kód. Vzhľad vášho e-shopu viete nastaviť kombináciou vlastností WordPressu a WooCommerce – bez potreby programovania.

Hoci samotný WooCommerce je plugin – doplnok WordPressu, je ďalej rozšíriteľný pomocou iných pluginov. Môžete nimi pridať nové funkcie bez pokročilých znalostí. Okrem toho je bezpečný – jeho otvorený zdrojový kód si môže ktokoľvek skontrolovať. Neobsahuje špehovacie či iné zákutia.

titulný obrázok pluginu woocommerce vo wordpresse

Čo je možné predávať pomocou WooCommerce

Takmer čokoľvek. Práve preto je taký populárny.

Je pravda, že predaj členstiev a niektorých ďalších oblastí je spoplatňovaný na ročnej báze, avšak najpopulárnejšie predaje fyzických produktov (textil, knihy, šperky, výživa,…) sú zadarmo. Zadarmo je okrem fyzických produktov aj väčšina služieb a tiež predaj produktov na stiahnutie.

Takže pomocou WooCommerce predáte skoro všetko – a nestojí vás skoro nič. Pomocou WooCommerce viete spraviť stránky s predajom kozmetiky, tričiek, kurzov (i online, i na pokračovanie), viete pomocou neho predávať konzultácie, šperky, domy, či vstupenky na koncerty. Dokonca dokážete s jeho pomocou prenajímať chalupu na vidieku, či dovolenkový byt pri mori 😉

proces vytvorenia e-shopu od myšlienky po realizáciu

WordPress i WooCommerce razia v dnešnom svete reklamy a spoplatňovania všetkého možného práve opačný trend – otvorenosť a slobodu (prečítajte si rozhovor s generálnym riaditeľom Automattic). Preto sú z veľkej časti úplne zadarmo. Využite svoju slobodu a ponúknite to, čím pomôžete iným, čím zlepšíte svet.

Čo potrebujete na eshop?

Ak chcete mať vlastný e-shop a začať s WooCommerce, budete potrebovať okrem nápadu pomerne málo:

  • hosting a názov domény (cca 50 €)
  • WordPress (0 €)
  • plugin WooCommerce (0 €)
  • zopár ďalších pluginov podľa potreby (0-150 €, niektoré ako ročné predplatné)

Nastavíte… a môžete začať slobodne predávať!
(Nezabudnite, samozrejme, na zákony – budete potrebovať živnosť alebo obchodnú spoločnosť.)

Negatíva WooCommerce

Aby bol článok objektívny (nie je to reklama na WooCommerce 🙂 ), treba spomenúť aj negatíva WooCommerce. Správne nastavenie pluginu môže byť pre začiatočníka španielskou dedinou. Čítate, čo je napísané po slovensky, ale sem-tam proste nerozumiete. Kliknete na vysvetľujúci otáznik a aj tak sa vynorí otázka. Po vysvetlení súvislostí v praxi však býva už všetko jasné (hovoria účastníci na kurze).

Druhým „nedostatkom“, ktorý je súčasne výhodou, je rozširovanie funkčnosti. V základnej podobe je WooCommerce vhodný na jednoduché e-shopy. Ale čo keď bude váš e-shop zložitejší? WooCommerce zvláda s prehľadom aj to. S pokročilými modernými funkciami sa môžete zoznámiť na internete, sú ich v podobe rozširujúcich modulov tisícky a určite nájdete aj tú svoju (alebo na kurze WordPress IV). Vďaka jednoduchosti základného modulu je aj po ich doinštalovaní WooCommerce rýchly.

Tretím „mínusom“ je čas. Naozaj sa treba tomu na začiatku seriózne venovať, výsledky neprídu samé. Po kurzoch posielajú niektorí absolventi svoje obchody už po 2-3 týždňoch práce, niektorí po 2-3 mesiacoch.

S rôznymi otázkami, ktoré pri tvorbe a prevádzke e-shopu môžete stretnúť, vám pomôžu články na tomto blogu. Prinášame v nich informácie o riešeniach problémov, ktoré sme sami počas prípravy a prevádzky web-stránok zažili (indexovanie, migrácia, ako presunúť stránky na novú doménu, výber obrázkov na web, čo keď web nepredáva, ako vymyslieť slogan, ako na kľúčové slová, prečo písať blog, ako vybrať kuriéra pre e-shop a kopec ďalších).

Fakt na to nemáte čas?

Keď nemáte čas hľadať aktuálne info na internete, alebo sa vám nechce všetko čítať, či pozerať videá, veľkú časť týchto poznatkov sme skoncentrovali do kurzov venovaných:

WordPressu
WordPress I – inštalácia, nastavenie a tvorba web stránok pre začiatočníkov,
WordPress II – dizajnovanie a tvorba obsahu, špičkové grafické podstránky pre neprogramátorov,

WooCommerce
WordPress III. WooCommerce – tvorba a inštalácia kompletného e-shopu + teória predaja cez internet,
WordPress IV. a WooCommerce – pokročilé nastavenie e-shopu a online platby,

prípadne marketingu okolo predajov a webu
WordPress marketing – SEO a online marketing na WordPress stránke, možnosti pre začiatočníkov aj mierne pokročilých.

Pomocou poznatkov z nich absolventi úspešne predávajú svoje včelie produkty, kvety, tričká s potlačou na mieru, výživové doplnky, rekonštrukcie bytov, moderné kompostéry, tvorbu webstránok, svoje fotografie, koučing, konzultačné služby atď. Ich obchody reálne fungujú a väčšinou z nich na kurze aj ukážeme.

Sú výbornou voľbou pre tých, ktorí potrebujú nakopnúť, ktorí chcú vidieť výsledky svojej práce po pár dňoch štúdia a smerujú k samostatnosti v príjmovej oblasti. Môžu byť práve vašou cestou k spôsobu ako si privyrobiť, alebo úplnej slobode od chodenia do zamestnania. Aj takých absolventov kurzov už máme 😀

Pomohol vám obsah článku pri zvažovaní vlastného e-shopu? Myslíte, že by pomohol aj niekomu vo vašom okolí?
Zdieľajte ho na FB, IG, LI, alebo naň prepošlite svojim známym odkaz. Autor sa neurazí 🙂

autorom článku je: Ján Tóth
- absolvent FEI STU a FM UK. Po ukončení štúdia pracoval rok vo vydavateľstve ako vedúci IT, následne na vedúcich pozíciách súkromných firiem a tiež ako riaditeľ slovenského zastúpenia nadnárodnej spoločnosti. Autor a spoluautor kníh z oblasti IT, článkov z oblasti zdravia a kozmetiky, prekladateľ, prednášateľ, v súčasnosti pracuje ako lektor a konzultant na voľnej nohe.

Páčil sa vám článok? Pošleme vám podobné.
Aktivujte si okamžité zasielanie noviniek a článkov – už vám od nás nikdy nič neunikne. Môžeme vás okamžite informovať o aktuálnej akcii, novinke, špeciálnej kampani či zľave alebo novom článku na našom blogu. Akonáhle sa u nás v novinkách niečo zmení alebo pridá, do pár minút vám automaticky posielame email s odkazom na novinku na našu stránku. A odhlásiť sa môžete kedykoľvek. Nič neriskujete.


Nikam neodchádzajte, pozrite si naše novinky, akcie alebo si
prečítajte ďalšie podobné články:

Podobné články z kategórie
eshop, Kurz Wordpress, woocommerce, WordPress


Aktuálna akcia na IT kurzy a počítačové a marketingové kurzy v Bratislave