Ako uložiť .webp ako .jpg alebo .png?

Láska a marketing na Facebooku, ako súvisia?

kategória: Blog pridané: 8. marca 2019

Tento príbeh nie je o láske muža a ženy, ale o láske správcu Facebook stránky a obchodníkovi k svojim fanúšikom. Poskytuje návod a zamyslenie, ako pristupovať k Facebook marketingu z pohľadu stratégie, ako za málo peňazí dosiahnuť viac… Nájdete sa v ňom?

Ako to začalo? Hypnózou…

Začal rok 2019 a ja som doslovne hypnotizoval môj firemný profil na Facebooku a rozmýšľal, ako využiť nespochybniteľnú  silu sociálnej siete na maximum.  Ten nepríčetný výraz, to by ste nechceli vidieť. Pozerám a pozerám, rozmýšľam a rozmýšľam… a stále nič nevidím. Do reklamných kampaní som investoval pomerne veľa peňazí. Bez očakávaného super-efektu. Nebolo to zlé, ale sen o tom, že sa príspevky a moja reklama šíria ako vírus, bol naozaj len sen. Spomenul som na výrok v jednom videu – byť chudobný nie je zlé, len je to nepríjemné…

Cítil som, že niečo chýba, no nevedel som to správne pomenovať. Hlava ani Facebook, bohužiaľ, nepovedali, čo to je.
Povedal som si – nevadí, veď Google vie všetko. Sadol som k internetu a hľadal. Facebook marketing, tipy, názory, skúsenosti,… dokonca som aj niečo našiel. Dokonca celkom dosť.
Ak čítate tento článok, asi to poznáte – informácie, ktoré ste už počuli, overené tipy, ktoré neviete aplikovať, ponuky online kurzov – Facebook marketing efektívne, profesionálne,… všetci vedia všetko, ale ako to aplikovať konkrétne do mojej praxe, to som sa nedozvedel.

fb marketing, internet marketing, reklama na internete, Facebook marketing kurz

Keď som bol takmer v koncoch, zvolal som kamarátovi. Ten mi navrhol, aby som navštívil kurz v spoločnosti IT Learning zameeraný na Facebook marketing. Moja prvá reakcia bola: – Ja? Starý pes? Čo si sa zbláznil?
Doteraz si pamätám jeho odpoveď.
– Roman, potrebuješ v prvom rade nakopať a naučiť sa rozdávať lásku. Tam ťa, obrazne povedané, naozaj nakopú a aj tú lásku ťa rozdávať naučia.
Fyzicky samozrejme nikoho nenakopali, čo som zistil, keď som na kurz predsa len išiel… 😊
A zistil, ako súvisí láska s úspechom na Facebooku.

Láska ako základ marketingu na Facebooku

Na kurze som to konečne pochopil (škoda, že tak neskoro, ale lepšie ako nikdy). Pochopil som, že Facebook robia úspešnou sociálnou sieťou v prvom rade ľudia, obsah a dôvera. Pochopil som, prečo vlastne ľudia chodia na Facebook. Nechodia primárne nakupovať. Hľadajú informácie, vyjadrujú svoj názor, hľadajú zábavu, niekedy zabíjajú čas a niekedy komunikujú.

Položte si rovnakú otázku, akú som si položil na kurze aj ja. Prečo som vlastne do svojich fanúšikov a ostatných užívateľov doslova tlačil nekonečné množstvo reklamy? Je to láska? Ako by som reagoval ja, páčilo by sa mi to? Samozrejme, že nie.

Skúsenosťami a praxou sa zo mňa stal „tvrdý“ obchodník …no doba sa mení. Človek spadne do kolotoča nekonečnej honby za ziskom a často zabúda na základnú vetu z prvého školenia v mojej kariére – čo odovzdáš to sa ti vráti.
Prečo hovorím o láske? Trochu lásky je základným kameňom úspechu, nie je to však úplne jednoduché.

fb marketing, internet marketing, reklama na internete, Facebook marketing kurz

Fanúšikovia stránky na Facebooku potrebujú v prvom rade hodnotný obsah z oblasti, ktorej sa venujete. Je potrebné odhaliť a pochopiť, čo sa im páči. A to je o empatii.
Základom popularity na FB je predsa zdieľanie a šírenie, teda odbornejšie povedané viralita. Keď sa moje príspevky budú šíriť ako vírus, nebudem musieť platiť za to, aby ľudia o mne vedeli, aby ma poznali. Získam rešpekt, dôveru a nových zákazníkov …a v podstate zadarmo (ak nerátam čas strávený nad tvorbou obsahu a správou Facebook profilu).
To je tá láska na Facebooku.

Napadla vám otázka ako vytvoriť hodnotný obsah? Alebo ako správne komunikovať? Či podobné?
Informácií a nápadov je také veľké množstvo, že nie je možné ich dostať do jedného článku.
Jedno je isté. Láske na internete sa dá pomôcť pomocou reklamy.
Reklama dokáže vyhľadať fanúšikov a podporiť náš vzťah s nimi. Hovorme tomu láska s podporou – a vysvetlime presnejšie.

fb marketing, internet marketing, reklama na internete, Facebook marketing kurz

Tri cesty pre Facebook marketing

Pre úspešný marketing na Facebooku máte len tri možnosti. Naozaj iné neexistujú.

  1. Láska bez podpory
    Odbornejšie povedané – sústrediť sa výhradne len na organickú návštevnosť, teda ľudskou rečou – bez použitia reklamy. V podstate je to forma, o ktorej som okrajovo písal v predchádzajúcom texte. Dobré texty a obsah sú základ, no v niektorých prípadoch to nie je všetko. Láske je často potrebné pomôcť. V prípade Facebooku je to reklamou a propagáciou príspevkov. Pre mňa je to nová cesta.  Ja som doteraz aplikoval len podporu bez lásky, čo je možnosť číslo dva.
  2. Podpora bez lásky
    Podľa mňa najhoršia možnosť, moja vlastná skúsenosť. Tlačte do reklamy, propagujte produkty, čakajte či sa niekto chytí. Oslovujte ľudí na Facebooku. Ak máte dostatočný rozpočet, je vám jedno, koľko to stojí. Ak finálny výsledok bude pozitívny, aj to je možnosť. Využíval som ju až do absolvovania kurzu. Dokonca som bol so ziskom v malom pluse, ale… prečo nezískať viac za menej peňazí? A to je tretia možnosť.
  3. Láska s podporou
    Vytvorte hodnotný obsah spomínaný vyššie. Vytvorte obsah, ktorý budú vaši fanúšikovia milovať a zdieľať. Tento obsah potom podporte reklamou.
    To je podľa mňa najefektívnejšia cesta. Rozhliadnite sa okolo seba, pýtajte sa vašich fanúšikov, čo ich zaujíma. A potom tvorte pre nich zaujímavý a hodnotný obsah a podporte ho.

Ak budete tvrdohlavý, Facebook vám to spočíta. Schválne si pozrite pri vašich príspevkoch, aký máte dosah. Koľko je to? Dosah znamená, koľkým sa váš obsah zobrazil.
Možno pre vás nová a možno šokujúca informácia, ale to je realita. Ak máte napríklad 10 000 fanúšikov, váš obsah (napríklad články) sa zobrazuje len určitej časti vašich fanúšikov. Záleží to na množstve faktorov – napríklad, či vaši fanúšikovia váš obsah zdieľajú, lajkujú, komentujú. Veľký brat Facebook rozhoduje o tom, aký obsah ukáže a komu. Ak nebudete rozdávať lásku, budete musieť za lásku platiť.

To je všetko?

To určite nie. V tomto článku popisujem len prístup k Facebooku ako k jednému z možných komunikačných kanálov.
Viac ako konkrétne tipy chcem poukázať na zamyslenie sa nad témou a nad stratégiou. Teda nad plánom, akou cestou sa môžete vybrať. Na začiatku je rozhodnutie, až potom aplikácia tipov a trikov, prípadne ďalších odporúčaní, ktoré som sa na kurze dozvedel… Môžete aj vy 🙂

Užitočné poznámky ku kurzu:

+  Množstvo tipov, praktických informácií, ale aj motivácia

+  Výborný lektor z praxe

+  Takmer žiadna teória, ale praktické tipy

+  Možnosť pokračovať do ďalších kurzov súvisiacich s témou

–   Malá nevýhoda sa týka parkovania – pred budovou je komplikované. Našťastie som našiel naozaj veľké parkovisko pri neďalekej železnici, asi 2 minúty pešo od budovy (asi vždy tam zaparkujete, odporúčam)

autorom článku je: Roman Hruška
Roman je špecialista na digitálny marketing a reklamu a venuje sa hlavne Google Ads. Má množstvo certifikátov a hlavne pratické skúsenosti. Bakalárske štúdium ukončil v oblasti ekonómie, manažmentu a riadenia ľudských zdrojov, MBA program v oblasti strategického manažmentu. Pracoval v rôznych pracovných oblastiach od obchodníka až po vrcholový manažment, napríklad v oblasti telefonického alebo priameho predaja.
V posledných rokoch sa intenzívne venuje podnikateľskej činnosti v oblasti obchodu a medzinárodného obchodu.