Excel v opere

Ako indexovať stránku alebo Čo, keď Google moje stránky nevidí

Google indexovanie Search Console SEO
kategória: Blog pridané: 20. septembra 2018

Naučili ste sa vytvoriť webstránky pomocou WordPressu? Skvele! Tak ako absolventi našich kurzov WordPress. Asi polovica z nich aj naozaj uvedie svoje krásne webové stránky do života.
A potom príde prekvapenie. Rozčarovanie.
Google nové stránky nemá v zozname, neponúka ich vo vyhľadávaní a nikto ich nenavštevuje! Na kurze WordPressu sme ich na to nepripravili…
Spomíname to. Dokonca na inom kurze, ktorý sa venuje online marketingu, aj detailnejšie. No ak ho neabsolvovali, píšu, volajú, čo s tým…

V dvoch článkoch nájdete základnú a pokročilú úroveň vedomostí, ktoré by mal každý správca stránok poznať.
V tomto tú základnú.

Google a nové web-stránky

Vytvorili ste webové stránky, spustili ich a skúšate otestovať, či ich vyhľadávač pri zadaní kľúčových slov ponúkne záujemcom.

Napíšete do Googlu názov stránky. Nič. Google stránku nenájde. Zmeníte vyhľadávač. Vyskúšate Seznam. Nič. Bing, nič. Ani Yahoo. Vyskúšate slová, ktoré by mohli ľudia na stránke vyhľadávať …a nič. Skúsite slová, ktoré máte v nadpisoch, v prvých článkoch. Stále nič.
Nie ste na webe, neexistujete.
Máte márny pocit, že vaše stránky neexistujú. Fakt. V Gúgli po nich niet ani stopy.
Ale keď zadáte do riadka s adresou názov stránok, bez problémov sa hneď načítajú.
Kde sú moje stránky?

Prednedávnom mi takto zavolala dobrá známa… Mala presne tento problém.
Vyjasnime si, prečo je to tak a ako to zmeniť.

kde sú moje stránky? prečo ich nevidieť?

Čo je to indexovanie

Keď vytvoríte nové stránky alebo napíšete nový článok a uložíte na server, chcete, aby ich ľudia navštevovali, čítali, možno i niečo kúpili. Či už máte stránky ako osobný blog, hobby alebo e-shop. Vyhľadávače (Google, Seznam, Yahoo, Bing, Yandex atď.) však o nových stránkach/článkoch nevedia, kým ich neobjavia. Ako ich nájdu?

Každý vyhľadávač obsahuje okrem webového rozhrania, pod ktorým ho poznáme, aj robota (crawler, spider, bot). Programový robot navštevuje periodicky internetové stránky, sťahuje súbory a indexuje ich. Indexovanie vyhľadávačmi spočíva v analýze stiahnutých súborov a uložení výsledkov do databázy. Tak, aby bol obsah stránky ľahko identifikovateľný a stránka medzi tisíckami podobnými rýchlo nájditeľná.
Mimochodom – podobné indexovanie robí aj operačný systém na vašom počítači, aby sa často používané súbory rýchlejšie načítali.

Kým vyhľadávací robot navštívi vaše nové stránky/články, môže prejsť niekoľko dní, týždňov alebo aj mesiac. Až potom sa vaše stránky stanú vyhľadateľné na stránkach prehliadačov…

Čože? Čakať tak dlho?
Existuje viacero postupov ako návštevu robota urýchliť. A váš obsah tak indexovať už za pár hodín.

wp_nastavenie_indexov v menu

Prvá kontrola – CMS

Väčšina stránok v súčasnosti používa rôzne redakčné systémy (RS).  Umožňujú ľahko vkladať a upravovať obsah web-stránky, preto sa označujú aj skratkou CMS (Content Managemenet System – systémy na správu obsahu). Najpoužívanejšie WordPress, Joomla, Drupal, Mambo, PrestaShop,… mávajú zabudovanú možnosť vypnutia indexovania, aby roboty neindexovali stránky vo fáze ich tvorby, kým nie sú vo finálnej podobe.

Konkrétne WordPress – redakčný systém, ktorý používa viac ako 30 % svetových web-stránok (napríklad aj Forbes) – má takýto „vypínač“ tiež. Nájdete ho v časti Nastavenia > Čítanie. Odfajknutie políčka „Vypnúť indexovanie…“ má zabrániť indexovaniu, kým stránky nie sú hotové. Vtedy indexovacie roboty stránku ignorujú. Ak máte stránky vytvorené pod WP, ako prvé skontrolujte, či máte toto políčko nezafajknuté. Treba ho zmeniť? Urobte to… a nezabudnite uložiť zmeny

Tento krok nespôsobí okamžité indexovanie stránok, len ho povolí. Aj do budúcnosti.

nastavenie povolenia indexovania vo WordPress

Ako zabezpečiť indexovanie v Google

Prečo Google first? Google je najpoužívanejší vyhľadávací nástroj na svete. Dokonca aj v silne „domácky“ orientovaných krajinách ako Rusko (yandex.com) a Čechy (seznam.cz) sa už dostal nad hranicu používania 50 %. Preto je pochopiteľný záujem správcov stránok mať novo vytvorené stránky/články indexované prostredníctvom robota Google. Najlepšie čo najskôr.
Skoré indexovanie v Google uvítate najmä ak ponúkate časovo citlivý obsah – termínovo viazané alebo sezónne produkty – napr. k začiatku školského roku, k Vianociam, alebo k letným dovolenkám… a práve ste spustili novú stránku alebo ste ju migrovali na novú doménu.

Existuje viacero postupov. Postupujte podľa niektorého z nižšie uvedených, prípadne ich skombinujte. Vytvoríte predpoklady na rýchle indexovanie obsahu – základnú podmienku na získanie skorej návštevnosti.

indexovanie pre google je hračka, keď viete ako na to

Postup 1 – indexovanie odkazmi

Efektívny spôsob ako dostať web stránky do vyhľadávania má podobu získania odkazov z už indexovaných stránok. Najčastejšie roboty navštevujú indexované blogy alebo fóra s možnosťou RSS-kanálov, pretože často dochádza k zmene ich obsahu. Ak takúto stránku spravujete a jej zameranie to dovoľuje, spravte odkaz z nej na nové stránky a roboty vyhľadávačov vašu stránku ľahko nájdu a indexujú. Prípadne požiadajte o odkaz známych, ktoré zaujímavé stránky spravujú.

Ako podnet na indexovanie robotom je dôležitý odkaz – zo spriatelených webov, z diskusie, z katalógov, či iného zdroja. Rýchlosť indexovania stránky pri tomto postupe závisí od hodnotenia stránky – výšky PageRanku – odkazujúcej stránky a frekvencie jej návštev robotom. Nevýhodou je z toho vyplývajúca relatívna pomalosť. V takýchto prípadoch sa vaše nové stránky, článok/príspevok môžu dostať do indexu aj po niekoľkých dňoch, ale aj minútach. Tento spôsob indexovania má podľa PageRanku odkazovacích zdrojov však aj iné prínosy (pomáha pozícii vo vyhľadávači), preto je tu uvedený ako prvý.

Použitie odkazov z iných stránok pomáha tiež robotom iných vyhľadávačov ako Google  objaviť a indexovať vaše nové stránky.
Nemáte také možnosti?

Postup 2 – indexovanie cez Webmaster Tools

Nielen Google je možné upovedomiť o vzniku nových stránok prostredníctvom nástrojov, ktoré sa zvyknú označovať ako Webmaster Tools. Vyhľadávače Bing a Yahoo používajú vlastné Webmaster Tools. Google kedysi používal sadu nástrojov pod názvom Google Webmaster Tools (GWM), v súčasnosti sú jeho „tools“ rozdelené do samostatných blokov nástrojov podľa zamerania. Pre správu stránok má podobu Google Search Console, tzv. vy­hľa­dá­va­cej kon­zoly. Táto bezplatná služba Google je ur­čená pre správcov, ktorí chcú mať pre­hľad o spravovanom webe a jeho pozíciách vo vý­sled­koch vy­hľa­dá­va­nia.

Jednoduchú a pre­hľad­nú mož­nosť s použitím prí­stupu cez vy­hľa­dá­vač, ktorú používalo veľa ľudí, Google v lete 2018 zrušil. Najmä kvôli možnému zneužívaniu expertmi. V súčasnosti je potrebné pri­hlá­siť sa do kon­zoly a deklarovať správcovstvo ku konkrétnej stránke.

Ak ste ešte so Search Console nepracovali a nemáte potrebné konto/účet, vytvorte si účet Google. Ak máte gmail, máte aj účet, len o tom neviete. Po prihlásení sa doň vpravo hore v ikone svojho mena nájdete po rozkliknutí „Účet Google“…
Kliknutím sem na Search Console sa otvorí stránka gúglovských Webmaster Tools. Zvoľte tlačidlo Začať a postupujte podľa pokynov na prepojenie svojich web-stránok so službou Google Search Console. Akonáhle registráciu a prepojenie dokončíte, ste pripravení urýchliť indexovanie vašich stránok alebo nového obsahu.

Indexovanie v Google Search Console

Táto bezplatná služba obsahuje viacero nástrojov v sekciách. Pomoc pre indexovanie treba hľadať v sekcii Fetch as Google (Načítať ako Google). Po otvorení Fetch as Google vložte vašu webovú adresu (URL) do textového políčka a vyberte Google-robota pre test stránok v podobe „stolný počítač“ alebo „smartphone“. Následným kliknutím na „Načítať“ odošlite Googlu požiadavku na načítanie stránky. Tento krok slúži len na zistenie prípadných problémov s vašou webstránkou (ešte neprebehne indexovanie stránky).

indexovanie cez google search console, fetch as google

Ak je výsledkom načítania jeden z troch stavov (dokončené, čiastočne dokončené, presmerované), odošlite Googlu požiadavku na indexovanie vášho webu kliknutím na „Vyžiadať indexovanie“. V prípade, že nastal štvrtý stav (špecifický typ chyby), pátrajte po chybe a odstráňte ju, potom postup opakujte.
Po odoslaní požiadavky na indexovanie ešte vyberte, či sa má indexovo prehľadávať iba uvedená adresa URL alebo uvedená URL vrátane jej priamych odkazov.
Potvrďte „Spustiť“ a žiadosť bude vzápätí zaradená do úloh pre indexovacieho robota.

Poznámka: Spoločnosť Google povoľuje vlastníkom webových stránok odoslať až 10 individuálnych adries URL za deň.

Toto je asi najrýchlejší spôsob, ako zabezpečiť rýchle indexovanie nového obsahu. Funguje tiež pre opätovné indexovanie upraveného aktualizovaného obsahu. Nevýhoda spočíva v nevyhnutnom počiatočnom nastavení Search Console. A funguje len pre stránky, ku ktorým máte vlastnícke alebo správcovské oprávnenie.

Uvedené postupy môžete použiť aj v kombinácii. V ďalšej časti sa dočítate o najpohodlnejšom elegantnom tipe zo základných a tiež o pokročilých podporách indexovania.

Nezabudnite, obsah na stránkach vytvárate pre iných (ak nie ste grafomani). Má zmysel, iba ak ho ľudia vidia.
Základné tipy máte vyššie. Nečakajte na pokračovanie článku (bude o týždeň!), pomôžte indexovaniu už dnes…

autorom článku je: Ján Tóth
- absolvent FEI STU a FM UK. Po ukončení štúdia pracoval rok vo vydavateľstve ako vedúci IT, následne na vedúcich pozíciách súkromných firiem a tiež ako riaditeľ slovenského zastúpenia nadnárodnej spoločnosti. Autor a spoluautor kníh z oblasti IT, článkov z oblasti zdravia a kozmetiky, prekladateľ, prednášateľ, v súčasnosti pracuje ako lektor a konzultant na voľnej nohe.

Podeľte sa s nami o svoj názor:

Páči sa Vám článok alebo novinka?