Ako začať s online marketingom?

článok na blog uverejnený: 19. novembra 2020

Chcete s vašou firmou preraziť aj v online svete? Budete musieť začať s internet marketingom. Keď začnete zisťovať, čo všetko potrebujete vedieť, čo by ste mali mať, čo by ste mali spraviť, kde všade by ste mali byť, a ako to všetko urobiť najjednoduchšie a najlacnejšie, ľahko sa v tom množstve informácií stratíte. Marketingových kanálov je toľko, že sa nebudete vedieť rozhodnúť. Hlavne ak ešte ani poriadne neviete, kde a ako s online marketingom začať.

Prečo robiť reklamu na internete?

Silu internetu určite netreba podceňovať. Digitálny marketing (alebo aj online marketing, internet marketing) má naozaj veľké možnosti a moc, a ak ste sa mu doteraz vyhýbali, je načase to zmeniť. Reklama na internete má niekoľko neodškriepiteľných výhod. Tu je ich stručný prehľad i pár nakopnutí ako začať s internet marketingom.

Reklama na internete je lacná, dá sa cieliť a merať.

Reklama na internete

Reklama na internete je najlacnejšia. Vážne. Zamyslite sa. V porovnaní napríklad s reklamou v tlačovinách alebo s billboardom, ktorý síce uvidí veľa ľudí, ale… koľko z nich sú naozaj vaši potenciálni zákazníci, ktorí si vás neskôr vyhľadajú na internete a nakúpia u vás? Dosah internetovej reklamy vie byť nielen veľký, ale hlavne dosť presný. Na internete nemusíte platiť za všetkých, ktorí idú okolo billboardu a videli ho. Pri správnom výbere reklamného kanálu platíte za tých, ktorí na reklamu kliknú. Preto za peniaze, ktoré do reklamy na internete dáte, dostanete oveľa viac. Konkrétne, v prípade internetovej reklamy cez nástroj Google Ads platíte naozaj až keď na vašu reklamu niekto klikne. Máte úplnú kontrolu nad rozpočtom za reklamu – viete si napríklad stanoviť denný limit, ktorý nesmie byť prekročený, aby ste neminuli svoj rozpočet hneď v prvý deň. Po pár dňoch viete vyhodnotiť, či ste reklamu správne nastavili a môžete navýšiť (alebo znížiť) rozpočet. Prečítajte si viac o tom, ako funguje Google Ads.

Reklama na internete sa dá cieliť. Reklamu v rádiu alebo v televízii si počas hlavného vysielacieho času vypočuje (uvidí ju) niekoľko desiatok tisíc ľudí. Billboard, inzerát v tlači podobne. Oslovujete tak cieľovú skupinu vo veku 4 – 99 rokov. Na internete však viete reklamu ukázať oveľa užšej skupine ľudí. Môžete cieliť podľa veku, pohlavia, záľub, dokonca aj podľa toho, či na stránku prišli z počítača alebo z mobilného zariadenia. Či už to má byť mamička z Bratislavy, alebo fanúšik MFK Michalovce, viete oveľa presnejšie určiť, kto vašu reklamu uvidí (a môže na ňu kliknúť). Okrem toho, že viete rozhodnúť, komu sa vaša reklama má zobraziť, viete aj určiť presný čas, kedy sa má konkrétnej skupine návštevníkov zobrazovať. Toto rozhlas, TV, billboard, časopis nedokážu.

Reklama na internete sa dá merať. Čo to znamená? Viete pomerne presne zistiť, koľko ľudí reklamu videlo, koľko ľudí na ňu kliklo, koľko kliklo na následnú ponuku – stiahlo si váš e-book/vyplnilo formulár,… Vidíte kľúčové slová, vďaka ktorým sa ku vašej reklame ľudia dostali. Pomocou Google Analytics môžete zistiť napríklad aj to, koľko návštevníkov si v konkrétnom momente prezerá stránku, ako dlho sa návštevníci zdržali, koľko ich prišlo z vyhľadávania konkrétnych kľúčových slov atď. A ak k Analytics pridáte Google Ads, viete odsledovať, ako vaše reklamy pomáhajú návštevnosti vášho webu a ako následne pomáhajú predajom.

Prehľad používateľov v reálnom čase

Povinnosti marketingového manažéra

Ako začínajúci podnikateľ s minimálnym štartovacím rozpočtom musíte na začiatku spravidla vykonávať niekoľko funkcií. Okrem strategického plánovania, základov obchodu a účtovníctva, a nevyhnutnej dennej operatívy sa potrebujete stať aj marketingovým manažérom. Pýtate sa, aké povinnosti z toho vyplývajú?

Starajte sa o svoju webstránku

Bez webstránok s reklamou na internete ani nezačínajte. Ak zatiaľ žiadnu nemáte, nie je to koniec sveta, webstránky si viete vyrobiť pomerne rýchlo aj sami. Nepotrebujete na to veľký rozpočet, ani zamestnávať ďalšiu osobu. Doména s hostingom potrebné na prevádzku webstránok na jeden rok vás nemusia stáť viac ako 40 eur.

Načo web? Webstránky sú priestor, kde zákazníkovi vysvetlíte, na čo je váš produkt dobrý. Dajte si záležať a podrobne vysvetlite každý detail, ktorý by zákazníkov mohol zaujímať. Ak sa vás ľudia často pýtajú rovnaké otázky, zaujíma ich to. Odpovedzte na ne vopred priamo na vašej stránke. Uľahčíte záujemcom rozhodovanie o tom, či sa im oplatí kúpiť váš produkt, budujete dôveru a nedávate im žiaden dôvod na to, aby hľadali odpovede u konkurencie.

Ak už stránky raz máte, starajte sa o ne Upravujte obsah podľa aktuálnej situácie na trhu, udržujte informácie na nej aktuálne. V dnešnej situácií sa určite oplatí napríklad pridať informáciu o tom, či a ako máte otvorené, či sa nejako zmenili vaše prevádzkové hodiny, aké špeciálne opatrenia ste zaviedli a podobne.

Zistite, kde sú vaši zákazníci

Nájdite miesta, kam vaši potenciálni zákazníci chodia. Nájdu vás cez Google? Na Facebooku? Na Instagrame? Pamätajte, nemusíte byť na všetkých sociálnych sieťach a využívať všetky marketingové kanály! Vyberte si len tie, ktoré pre vašu značku majú zmysel, a kam chodí vaša cieľová skupina.

Počúvajte zákazníkov

Nechajte ľudí, aby vám sami povedali, čo chcú. To neznamená len pozorne čítať otázky od zákazníkov a odpovedať na ne – to je predsa samozrejmosť. Myslí sa tým aj nepriame „počúvanie“, napríklad pomocou analýzy kľúčových slov. Analýzou fráz, ktoré ľudia na Google hľadajú, zistíte, čo ľudí trápi, s čím potrebujú pomôcť a na aké otázky hľadajú odpovede. Podľa toho im potom ponúknite pomoc „na mieru“.

Povinnosti marketingového manažéra

Ako teda začať s online marketingom na internete?

Hlavne začnite postupne. Nesnažte sa hneď v prvý deň rozbehnúť všetky možné marketingové kanály naraz. Vyberte si tie, ktoré sú pre vás a vašu značku relevantné a jeden po druhom ich postupne zabehnite. Aby sme vám na začiatok trošku uľahčili rozhodovanie, toto je niekoľko online marketingových kanálov, s ktorými sa oplatí začať.

PPC reklama vo vyhľadávači

PPC reklamu vo vyhľadávači nastavujete a spravujete v marketingovom nástroji Google Ads. Skratka PPC je zo slov „pay-per-click“, čo doslova znamená, že platíte za kliknutia na vašu reklamu. Čiže ak niekto vašu reklamu uvidí, ale bližšie ho nezaujíma, a teda na ňu neklikne, vy za ňu v tom momente neplatíte. Platíte až vtedy, ak sa rozhodne bližšie preskúmať vašu reklamu. Skvelé, nie?

Takáto reklama sa zobrazuje priamo v Google vyhľadávači. Funguje to tak, že ak hľadáte napríklad „Excel kurz Bratislava“, prvé štyri odkazy, ktoré vám Google ponúkne, sú reklamy. Firmy si jednoducho zaplatili za to, aby sa po vyhľadaní týchto slov zobrazili na prvých miestach. Takéto platené odkazy sú označené slovíčkom „Ad“ pred názvom stránky. Odkazy nižšie (bez slova „Ad“) sa tam dostali vďaka dobrému SEO (vysvetlíme bližšie v ďalšom bode). Táto reklama nie je stále na očiach, ale sa zobrazí, až keď niekto vyhľadáva konkrétne kľúčové slová.

To, na aké kľúčové slová sa bude vaša reklama zobrazovať, si určujete vy sami. Pýtate sa, ako máte zistiť, čo vlastne ľudia hľadajú? Jednoducho tak, že si spravíte analýzu kľúčových slov (na kurze Pokročilé SEO si spolu s lektorom prejdete proces tvorby takejto analýzy).

Okrem slov si sami určíte aj to, kam tento platený odkaz bude zákazníkov posielať. Ak napríklad budú hľadať „Excel kurz Bratislava“, neposielajte ich cez vašu reklamu na zoznam všetkých vašich kurzov v ponuke. Priveďte ich priamo na podstránku o Excel kurzoch. Ak takú podstránku na webe nemáte, vyrobte si ju. Okrem toho, že ju využijete na platené PPC reklamy, pri správnej úprave sa môže stránka začať zobrazovať na prvých priečkach aj bez platenia. To samozrejme chvíľu trvá a úspech nemáte zaručený, takže ak chcete byť rýchlo prvý, nastavte si PPC reklamu vedúcu priamo na túto stránku. Pretože ak zákazník u vás nenájde hneď, čo hľadal, jednoducho klikne na ďalší odkaz…

SEO

Tri jednoduché písmenká, pod ktorými sa skrýva celá veda o tom, ako byť v Google vyhľadávači na prvom mieste (bez platenia reklamy). SEO je skratka zo Search Engine Optimization, čo po slovensky znamená optimalizácia pre vyhľadávače. Zjednodušene môžeme povedať, že je to súhrn odporúčaní, ktoré by ste mali dodržiavať, ak chcete, aby sa po vyhľadaní určitých konkrétnych kľúčových slov zákazníkom zobrazovala vaša stránka medzi prvými.

Pri slove „stránka“ si tiež treba uvedomiť, že sa nemyslí iba jedna domovská stránka. Každá podstránka, ktorú na vašom webe máte (čiže napríklad aj každý blogový článok), môže v Google bojovať o prvenstvo na nejaké konkrétne kľúčové slová.

Ak sa vrátime k príkladu s vyhľadávaním frázy „Excel kurz Bratislava“, medzi prvými (neplatenými) odkazmi sa ukáže ponuka Excel kurzov od IT Learning. No ak budeme hľadať napríklad iba „Excel kurz“, alebo dokonca iba „Excel“, zobrazia sa nám úplne iné výsledky. Stránka, ktorá bola prvá, je v druhom prípade oveľa nižšie a v treťom prípade ani nie je medzi ponúkanými odkazmi. To však nemusí byť hneď dôvod na paniku. Pri určovaní kľúčových slov sa musíte zamyslieť aj nad tým, aké výsledky zákazník očakáva, ak hľadá napríklad „Excel“. Pravdepodobne si chce iba stiahnuť softvér, takže ak by sa mu ukázala ponuka Excel kurzov, aj tak by na ňu neklikol. To, aké výsledky zákazník očakáva, viete predpokladať aj podľa toho, aké odkazy vám ponúkne sám Google pri danom hľadaní.

Treba sa pripraviť na to, že SEO je dlhodobá záležitosť. Nestačí chvíľu intenzívne pracovať na optimalizácii svojej webstránky a potom sa k tomu už nevracať. To, či ste si SEO nastavili správne a dostatočne, uvidíte niekedy až po pár dňoch či týždňoch. Ak je dnes nejaká vaša stránka na tretej strane vo vyhľadávaní, zajtra môže byť na druhej. A naopak. Ak sa vám konečne podarilo dostať na prvú pozíciu po vyhľadaní nejakého kľúčového slova, neznamená to, že tam budete už navždy.

Nie je to však také pesimistické, ako sa z tohto popisu môže zdať. Stačí si jednoducho uvedomiť, že aj Google je vlastne váš zákazník. Čiže nepíšete stránky len pre vašich skutočných zákazníkov, ale aj pre Google. Dobre, ale pýtate sa, ako na to?

Google je už síce veľmi múdry, no stále nie je dokonalý. Nedokáže čítať medzi riadkami. Aby sa mu vaše stránky (alebo články na blogu) páčili, musíte dodržiavať niekoľko pravidiel. Už vieme, že SEO optimalizácia je založená na vyhľadávaní kľúčových slov. No nepredpokladajte, že spôsob, akým hľadáte informácie na internete vy, je rovnaký aj u vašich zákazníkov. Preto najprv začnite s analýzou. Keď si určíte kľúčové slová, skontrolujte, či ich máte prirodzene roztrúsené na stránke – v titulke, v nadpisoch, v názvoch obrázkov, v odkazoch na danú podstránku a, samozrejme, v obsahu. „Prirodzene“ v tomto prípade znamená, že ak si text prečíta hocikto, stále mu bude obsah dávať zmysel, bude sa jednoducho čítať. Takže nesnažte sa umelo zvýšiť frekvenciu kľúčových slov v texte tým, že ich budete nasilu dávať do každej vety.

Ak by ste sa chceli rýchlo vzdelať v tomto obore s jedným z najlepším špecialistom v oblasti, aby ste mohli robiť kvalitné SEO aj sami, jeden článok vám na to stačiť nebude. Príďte na kurz SEO I. a pokračovanie kurzu SEO II., kde získate prehľad v problematike, množstvo užitočných informácii a praktické zručnosti, ktoré môžete hneď začať využívať na svojej stránke.

Príklad rozdielneho výsledku vo vyhľadávani pri obmene kľúčových slov

PPC banner

PPC bannery patria medzi formy aktívneho marketingu. To znamená, že vy sami sa snažíte osloviť ľudí a niečo im predať. Zobrazia sa danej cieľovej skupine, ktorá nemala v pláne hľadať vás, jednoducho na nich vaša reklama „vyskočila“. (Naopak, PPC reklama vo vyhľadávači, ktorú sme spomínali vyššie, je forma pasívnej reklamy – ľudia sami hľadajú nejaké kľúčové slová – vaša reklama sa im zobrazí, až keď oni spravia „prvý krok“.) Spravujete ju takisto v nástroji Google Ads.

Znova platí, že v prípade PPC (čiže pay-per-click) platíte, až keď na vašu reklamu niekto klikne. Čo je, samozrejme, výhodné, pretože tak platíte len za ľudí, ktorí o váš produkt alebo službu naozaj prejavili záujem. Viete si však vybrať aj iné kritérium platenia, a to na základe videní reklamy alebo počtu konverzií (typ konverzie si určíte vy, napríklad či u vás zákazník nakúpil, vyplnil formulár, stiahol aplikáciu…).

Kde sa budú vaše bannery zobrazovať? Na rôznych miestach v reklamnej sieti partnerských webstránok. Jednoduchšie povedané, budú sa zobrazovať ľuďom pri prehliadaní iných webových stránok (počasie, bazár, profesia, správy,…), pri pozeraní videí na YouTube, pri kontrole e-mailov v službe Gmail alebo pri používaní aplikácií v mobile. Prostredníctvom tejto obsahovej siete máte potenciálne dosah na 90 % ľudí pripojených na internet na celom svete. Je už len na vás, či dosah tejto siete využijete na propagáciu vašej značky, na zlepšenie povedomia o značke, na zvýšenie predaja alebo na získanie nových potenciálnych zákazníkov.

Veľkosť a umiestnenie bannerovej reklamy sa líši podľa toho, koľko miesta partnerská stránka na reklamu sprístupnila. Viete si vybrať, či sa majú vaše bannery zobrazovať na stránkach s určitou témou alebo si viete vybrať aj konkrétne webstránky. Okrem toho viete vašu reklamu cieliť aj podľa demografických údajov vašich potenciálnych zákazníkov. (Na obrázku príklad bannerovej reklamy zobrazujúcej sa na stránke www.profesia.sk.)

Ukážka bannerovej reklamy na stránke profesia.sk

Remarketing

Ako napovedá názov, remarketing je opakovane cielená reklama. Na používateľa internetu, ktorý už o vás vie – napríklad už bol na vašej webstránke, navštívil nejakú konkrétnu podstránku, prezeral si určitý produkt, prípadne ho aj vložil do košíka, no nenakúpil a podobne. Túto formu marketingu netreba podceňovať, keďže väčšina zákazníkov nenakúpi hneď pri prvom kontakte. Pozrie si vašu ponuku, no kým sa rozhodne nakúpiť, ešte popremýšľa …alebo najprv bude ešte porovnávať s ponukou konkurencie. To, že ľudia hneď nenakúpia nemusí znamenať, že sa im u vás nepáčilo. Práve preto je veľmi užitočné sa vašim potenciálnym zákazníkom pripomínať aj takouto formou.

Remarketingová reklama sa zobrazuje v obsahovej sieti Google – tak ako bannerová reklama a textová reklama vo vyhľadávači pri hľadaní kľúčových slov súvisiacich s vaším produktom alebo službou. (Na obrázku nižšie je príklad remarketingovej reklamy stránky dedoles.sk, ktorá sa po nedokončenom nákupe zobrazila na stránke topky.sk.)

Ak vás táto forma zaujala, príďte sa naučiť všetko potrebné pre efektívny remarketing na kurz Kurz Google Ads V. – remarketing a tvorba publík, produkty vo vyhľadávači cez Merchant Center.

Príklad remarketingovej reklamy stránky dedoles.sk

Ďalšie marketingové kanály

Ďalšie kanály, ktoré môžete pridať do vašej marketingovej stratégie, sú napríklad:

To, ktorý marketingový kanál zvolíte ako prvý, a ktoré k nemu ešte po čase pridáte, záleží na type vášho podnikania a na vašich podnikateľských cieľoch. Postupujte radšej po jednom a nechajte si vždy dostatok času na spustenie, testovanie a následné vyhodnocovanie efektívnosti konkrétneho marketingového kanálu. Nie pri všetkých uvidíte výsledky ihneď! Nenechajte sa tým odradiť a postupujte systematicky ďalej podľa svojho plánu.

Ak ešte stále neviete, ako začať s online marketingom, začnite návštevou niektorého kurzu z témy. Na kurze Internet marketing I. sa dozviete od človeka s dlhoročnou praxou z prvej ruky dôležité informácie o všetkých dvadsiatich odporúčaných kanáloch internetového marketingu a ušetríte si množstvo času (i neefektívne minutých peňazí).

autorom článku je: Hana Jokelová
Absolventka FMFI UK, ktorá sa po pár rokoch v poisťovníctve rozhodla objavovať nové chodníčky. Pripravená preskúmať všetky príležitosti, ktoré sa jej počas toho pripletú pod nohy. Jednou z nich je aj testovanie IT Learning kurzov, a nielen z oblasti digitálneho marketingu a grafiky. Ak práve netestuje, pomáha ľuďom učiť sa cudzie jazyky efektívne, alebo je sama v nejakom zahĺbená.

Páčil sa vám článok? Pošleme vám podobné.
Aktivujte si okamžité zasielanie noviniek a článkov – už vám od nás nikdy nič neunikne. Môžeme vás okamžite informovať o aktuálnej akcii, novinke, špeciálnej kampani či zľave alebo novom článku na našom blogu. Akonáhle sa u nás v novinkách niečo zmení alebo pridá, do pár minút vám automaticky posielame email s odkazom na novinku na našu stránku. A odhlásiť sa môžete kedykoľvek. Nič neriskujete.


Nikam neodchádzajte, pozrite si naše novinky, akcie alebo si
prečítajte ďalšie podobné články:

Podobné články z kategórie
Internet marketing a reklama, online marketing, online reklama, podnikanie na internete