Ako vložiť Google Analytics do WordPress stránok (Universal Analytics)

článok na blog uverejnený: 23. novembra 2020

23.11. článok dostal aktualizáciu – pojednáva o aktivovaní a prepojení bežného Google Analytics vo verzii Universal Analytics k stránkam po príchode Google Analytics 4.


Kurzy Google Analytics a kurzy tvorby web stránok, konkrétne na redakčný systém WordPress patria medzi naše najžiadanejšie kurzy. Skoro každý mesiac sú vypredané, je o ne záujem. Nečudo, pretože na týchto kurzoch sa účastník veľmi veľa naučí. Hodnotenia a referencie pri kurzoch to iba potvrdzujú. Často aj mimo týchto kurzov dostávajú naši lektori otázku, ako tieto systémy prepojiť, alebo ako do už hotovej web-stránky „postavenej“ na WordPresse vložiť Google Analytics a začať merať návštevnosť, testovať najnavštevovanejšie podstránky, čas návštevníkov strávený na stránke,… jej štatistiku.

Koľko ste mali na webe návštevníkov včera už nezistíte, ale koľko ich bolo dnes, zistíte zajtra určite. Prinášame vám podrobný návod od našich lektorov ako na to.

Krok číslo jeden – potrebujeme aktivovať Google Analytics

Nebudeme rozoberať na čo sú dobré nástroje Google Analytics, ani čo môžete s nimi merať. To je téma na 4 až 5 hodín kurzu. Rátame s tým, že niečo o tom viete a že chcete proste merať.
Začneme tým, že si otvoríme prehliadač – najlepšie Chrome – a následne v ňom stránku Analytics na Marketing platform Google (predtým google.com/analytics). Na tejto adrese nájdeme vpravo hore možnosť prihlásenia, alebo vytvorenie účtu. Prípadne môžete po prihlásení použiť Demo účet.

Do aplikácie Google Analytics sa prihlásime stlačením tlačidla Prihlásiť a na prihlásenie použijeme tie isté údaje ako do svojho mailového účtu Gmail, do Google Ads (Adwords), alebo ku Google dokumentom. Jedno Google konto ponúka milión možností, použijeme ho tiež na prihlasovanie do štatistík.
Ak konto Google nemáte, stlačte tlačidlo Vytvoriť konto a založte si ho. Alebo si ho založte kliknutím na adrese na vytvorenie účtu Google a následne sa prihláste.

 

Veľké prekvapenie, víta nás sprievodca

Ak sa do účtu prihlasujete prvý krát a nemáte ešte žiadnu web stránku s Analytics prepojenú, privíta vás sprievodca a neprehliadnuteľné tlačidlo Zaregistrovať sa. Pánboh vie, čo tým prekladatelia v Gúgli mysleli, že „zaregistrovať sa“. Správny preklad, alebo lepší preklad by bol – pridajte si novú web-stránku na meranie, ale je tam sivé tlačidlo Zaregistrovať sa …a to aj stlačíme.

Ak už Google Analytics máte, prípadne máte v účte vložené iné web stránky/aplikácie na sledovanie aktivít, v takom prípade stlačte na ľavej strane dole sekciu Správca:

a potom Vytvoriť účet:


Tak a teraz už poďme na to – poďme pridať novú stránku na meranie

1. Založenie účtu

V prvom kroku musíme napísať názov účtu. V zásade sa tým myslí názov firmy alebo názov web stránky. Takýchto účtov môžeme vytvoriť v bezplatnej verzii Google Analytics až 100.

Pod jedným účtom môžeme mať jednu, alebo neskôr aj viacero web stránok. Názov účtu môže byť v našom prípade napríklad IT LEARNING SLOVAKIA.

2.Vytvorenie vlastníctva

V ďalšom kroku vyplníme názov vlastníctva. Vlastníctvo predstavuje údaje webu alebo aplikácie firmy. Jeden účet môže obsahovať jedno alebo viac vlastníctiev, nám však bude stačiť jedno. Viac vlastníctiev si predstavte ako keby ste mali viacero web stránok, alebo webstránku a firemnú appku. My máme jedny web stránky – v tomto prípade použijeme názov web stránok, alebo ich adresu. My tam napíšeme www.itlearning.sk a nastavíme časové pásmo prehľadov a menu EUR (oba údaje sa dajú neskôr zmeniť).

update november 2020

Google prišiel v októbri 2020 s novinkou. Už je aj na Slovensku. Okrem bežných Google Analytics – čo sa volá/volalo Universal Analytics (UA) poskytuje pod novým názvom aj možnosť zapnúť si špeciálne analytiky. Máme tu teda 2 verzie a 2 odlišné nástroje pod jedným menom Google Analytics. Ich mená sú Universal Analytics a Google Analytics 4 (nová verzia). Universal Analytics podporuje iba meranie webu, nebude podporovať meranie aplikácií, Google Analytics 4 bude postupne upravovať tak, aby meral a analyzoval aj aplikácie.

3. Vytvorenie vlastníctva v službe Universal Analytics

My budeme na meranie webu používať a potrebovať tú základnú, bežnú a prvú – Universal Analytics. Preto musíme v dolnej časti sekcie Nastavenie vlastníctva kliknúť na Zobraziť rozšírené možnosti. Následne vpravo zapneme modrým prepináčikom Vytvorenie vlastníctva v službe Universal Analytics. Kliknite a zapnite to.
Do políčka webová adresa vypĺňame názov web stránok – použite to isté ako názov vlastníctva (pozor na protokol http:// a https:// – ak neviete, aký vaša stránka používa, skopírujte si niekam jej názov). Dolu pod tým zvoľte:

4. Informácie o firme

Google chce od vás základné informácie o vašej firme a biznise. On sám bude tieto dáta – návštevnosť a iné – používať a analyzovať, preto chce o vás vedieť čo najviac. Nielen v akom odvetví podnikáte a koľko máte zamestnancov, ale aj to, ako chcete používať Google Analytics. Keď ešte neviete, čo chcete merať a ešte sa len v analytických službách Google rozhliadate, z ponúkaných možností budete vyberať podľa intuície 😀

Aj keď by ste tam napísali nepravdu, nič sa nestane, ale skúste to vyplniť pravdivo a stačte tlačidlo Vytvoriť.

Po stlačení tlačidla je ešte potrebné odsúhlasiť podmienky používania (prečítať, dolu odškrtnúť začiarkavacie políčko, že súhlasíte, a ešte raz pod ďalším oknom) a ideme ďalej.

Máme identifikátor sledovania, čo s ním?

V tomto kroku Google poskytuje HTML kód na sledovanie diania aktivít na stránkach, ktorý treba už len vložiť do vašich web-stránok a …je to! Hotovo. Ďakujeme za prečítanie článku, uvidíme sa na kurze. Ale nie, teraz vážne! 🙂

Takto to má vyzerať:

Google Analytics nám v okienku poskytol špeciálny kód sledovania, ktorý je potrebné skopírovať do pamäte – schránky. Označíme ho a voľbou Ctrl-C je tam.
Budeme ho potrebovať, aby sme meranie aktivovali. V skutočnosti tak prepojíme naše stránky s úložiskom Google, kde sa aktivity na stránkach zaznamenávajú a analyzujú. HTML kód, ktorý to zabezpečuje (lepšie povedané JavaScript) je vyznačený červenou na obrázku nižšie. ID sledovania začínajúci UA je identifikátor vašich stránok – na meranie parametrov web-stránok ho má každá iný. Váš kód stránok je jedinečný.

Kód máme v schránke, presunieme sa do WordPress-u

V ideálnom prípade treba kód vložiť do našej web stránky (vytvorenej na WordPress-e) ihneď po jeho skopírovaní do schránky počítača.
Na novej záložke v prehliadači otvoríme redakčný systém našich web-stránok, do ktorých sa prihlásime ako administrátor. Šup-šup, na novej záložke si otvorte vašu web-stránku a za lomku vložte wp-admin (alebo login). Napríklad takto: www.mojawebtranka.sk/wp-admin.
Predpokladom na vloženie kódu je, že máte prístup, resp. že ste administrátor web-stránok. Nemôžete začať merať cudzie web-stránky 🙂 a taktiež sa vám nepodarí nasadiť skopírovaný modul merania pre Google Analytics bez administrátorských práv v redakčnom systéme WordPress.

Ak ste sa ako administrátor úspešne prihlásili, otvorte v menu položku Pluginy a následne Pridať nový.

 

Modrá šípka na obrázku označuje vyhľadávacie pole. Do poľa vpravo hore treba napísať meno bezplatného pluginu, ktorý potrebujeme do WordPressu doinštalovať, aby sme mohli do kódu stránok vložiť kód na meranie stránok – takým pluginom je „Header and Footer„. Červená šípka ukazuje plugin, ktorý potrebujeme. Dáme ho inštalovať a následne ho aktivujeme.
Modulov na prácu s HTML kódom a skriptami, ktoré môžeme vkladať do hotovej web stránky, je veľa. Zvoliť si môžeme ktorýkoľvek, my odporúčame na základe skúseností tento.

Akonáhle plugin aktivujeme, v menu WordPressu vľavo v sekcii Nastavenia pribudne dolu nová možnosť Header and Footer, na ktorú klikneme. Otvorí sa nasledovná obrazovka s množstvom možností a „okienok“. Nebudeme rozoberať všetky podrobne, potrebujeme „iba rozbehať“ Google Analytics.

Ideme do finále, pridávame merací kód na stránky

Na obrazovke máme štyri oddiely a do prvého z nich, ktorý je označený <HEAD> section injection vložíme kód Google Analytics (Ctrl-V). Tento modul zabezpečí, že sa kód na zber údajov bude aktivovať na každej našej podstránke – a to presne potrebujeme.

 

Stlačíme tlačidlo uložiť a Google Analytics by mal byť od toho momentu aktívny.
Práve ste začali merať! 🙂

A čo ďalej ?

Ak chcete rozumieť všetkým číslam, grafom a tabuľkám, ktoré Analytics prezrádza o vašich stránkach, príďte na kurz Google Analytics. Zostanete v úžase, čo všetko sa môžete dozvedieť o návštevníkoch svojich stránok vďaka pár riadkom vloženého kódu.

autorom článku je: Peťo Hecht
Peťo je lektorom od vzniku spoločnosti, jeho hlavným zameraním je programovanie web stránok, grafika a internetový marketing. Aktívne učí a prednáša 100 hodín mesačne, stretnete ho na kurzoch online marketingu. Má na svedomí vzhľad našich web stránok, je zároveň marketingovým riaditeľom a vedie marketingové oddelenie. Jeho prácou je takmer každé slovo na našom webe, každý obrázok a farba. Okrem iného navrhuje, programuje, kreslí a konzultuje ohľadom online marketingu aj pre iné spoločnosti. Nebojí sa na kurzoch podeliť o praktické skúsenosti a svoje know-how. Prednáša vybrané marketingové témy na Fakulte manažmentu Univerzity Komenského.

Páčil sa vám článok? Pošleme vám podobné.
Aktivujte si okamžité zasielanie noviniek a článkov – už vám od nás nikdy nič neunikne. Môžeme vás okamžite informovať o aktuálnej akcii, novinke, špeciálnej kampani či zľave alebo novom článku na našom blogu. Akonáhle sa u nás v novinkách niečo zmení alebo pridá, do pár minút vám automaticky posielame email s odkazom na novinku na našu stránku. A odhlásiť sa môžete kedykoľvek. Nič neriskujete.


Nikam neodchádzajte, pozrite si naše novinky, akcie alebo si
prečítajte ďalšie podobné články:

Podobné články z kategórie
GA do WP, Google Analytics, Internet marketing a reklama, meranie návštevnosti, testovanie, WordPress