Novinka pre web programátorov v ponuke - Vue.JS

Vďaka Google Analytics vieme o návštevníkoch stránok všetko!

kategória: Blog pridané: 7. júna 2019

názov kurzu:
Kurz Google Analytics I.
lektor:
Peter Hecht

Máte e-shop už nejaký ten piatok, ale váš obrat stagnuje. Tak schválne, čo urobíte? Pravdepodobne vám napadne zlacniť tovar…
Chyba!
Ako hľadať príčiny, porozumieť neúspechu, naznačím v tomto článku.
Viac tom, prečo by ste nemali znižovať cenu produktov, a čo robiť v situácii, keď obraty padajú, prípadne dlhodobo stagnujú, som sa dozvedela na kurze Google Analytics I.

kurz Google analytics pre zaciatocnikov

Potrebujeme Google Analytics?

Čo je to vlastne Google Analytics? Bezplatná služba na sledovanie a meranie návštevnosti vášho webu.
Keď otvoríte prvýkrát jej stránky, vyskočí na vás množstvo grafov, tabuliek, čísel a pojmov. Skrátka hrôza!
Presne to som zažila pri prvom otvorení aj ja. Prihlásila som sa preto na kurz, aby som zistila, čo tento nástroj ponúka, ako sa v ňom orientovať a či ho vôbec potrebujem.

Lektor Peťo nechodil zbytočne okolo horúcej kaše a – hoci mu zozačiatku možno neuveríte – bez okolkov uviedol, že bez služieb od Googlu si v dnešnej dobe pri úspešnom predávaní online de facto neškrtnete. A vysvetlil hneď aj prečo. Vlastniť stránku totiž už pár rokov nestačí.  Stránka je len výkladná skriňa vášho obchodu… a tá môže zaujať len náhodných okoloidúcich. Ak chcete, aby ju ľudia videli, treba preto niečo urobiť.
Po zverejnení webu na svetlo sveta sa spustí kolotoč ďalšej práce. Ak chcete uspieť, musíte sledovať správanie sa vašich zákazníkov, návštevnosť, mieru odchodov a iné faktory, pomocou ktorých navrhujete sofistikovanejšie riešenia ich oslovovania a tie znovu sledujete a porovnávate v čase. Teda, vlastne nemusíte, ale ako potom chcete porozumieť mysleniu a konaniu svojich návštevníkov, potenciálnych zákazníkov?

prehľad návštevníkov stránky "noví vs. vracajúci sa" z Google Analytics

Rýchlo do praxe – ako začať merať?

Na kurze sme sa zišli skupinka rôznych ľudí – dokonca nie všetci mali funkčnú webstránku. To však vôbec nevadilo, pretože ak si chcete nástroj iba vyskúšať, Google dáva k dispozícii demo verziu, kde sa môžete bez obáv s Analytics oťukať. Ak už vlastnú stránku máte, lektor vám ukáže, ako si správne a bezpečne vložiť merací kód potrebný na jej jedinečnú identifikáciu v systéme. Následne sa dozviete ako zapnete remarketing, inzertné funkcie a vykonáte iné nastavenia. Ich dôležitosť pochopíte na kurze veľmi rýchlo. A začne vám to dávať zmysel. Získate jasnú predstavu ako dnes predávajú pomocou nástroja Analytics aj najúspešnejšie firmy na trhu.

Cenná poznámka od lektora: Ak ste si na stránku nasadili analytický nástroj Google Analytics, nezabudnite návštevníkov varovať, že používate cookies. Mohli by ste na to nepekne doplatiť.

Statistika webstranky pre zaciatocnikov

Ako sa nestratiť v Google Analytics

Po vložení a nastavení kódu lektor predstavil jednotlivé obrazovky nástroja.
Hlavné menu Analytics sa nachádza vľavo a v sekcii prehľady sa môžete dopátrať ku zaujímavým informáciám. Ako rozumieť čo sa skrýva za jednotlivými položkami menu?

V reálnom čase – Realtime ponúka možnosť vidieť, koľko ľudí si prezerá váš web, na akom zariadení, po akých podstránkach surfujú, a kde sa nachádzajú. Dosť desivé, nie?

Publikum – Tu si viete nastaviť časové obdobie, za ktoré budete analyzovať nových a vracajúcich sa používateľov… samozrejme, len od dátumu, keď ste aktivovali nástroj Analytics. Poznámka na okraj – vedeli ste, že ideálne je, aby boli návštevníci v pomere 50 : 50? Môžete tu vidieť aj demografické a geografické údaje o svojich návštevníkoch, ich záľuby a ďalšie informácie, ktoré vám pomôžu lepšie definovať vašu cieľovú skupinu. Na základe týchto výstupov dokážete lepšie formulovať obsah, štruktúru stránky alebo vybrať darček pre vašich klientov tak, aby vás milovali.

Akvizícia – Sekcia Akvizícia vám poskytne informácie o tom, ako sa k vám ľudia dostali. Tu sa dozviete, koľko návštevníkov vám priniesol Google cez organické vyhľadávanie, direct, sociálne siete alebo spätné odkazy.

Správanie –  Správanie vám povie o tom, ktoré stránky používatelia navštevujú, koľko času na nich trávia a aká je miera okamžitých odchodov. Lektor Peťo je odborník z praxe a keď videl, že miera odchodov na mojej stránke je nulová, hneď vedel, kde je pes zakopaný. (Predošlý programátor zle implementoval sledovací kód. Na pozadí sa spúšťal dvakrát a tým pádom kazil moje štatistiky celé mesiace!)

Konverzie –  Konverzia, cieľ alebo gól. S týmito troma pojmami sa v Analytics stretávame najčastejšie a v podstate znamenajú to isté. Môže ísť o odoslanie formuláru, nákup, kliknutie, registráciu, navštívenie odkazu či inú akciu. Majú spoločné iba jedno – chcete ich merať a vyhodnocovať.

Takto vyzerá môj stručný úvod k základným obrazovkám v Google Analytics podľa toho, čo som si stihla zapísať na kurze. Každá položka menu ukrýva vlastné nástroje s ďalšími a ďalšími nastaveniami, ktoré nám lektor tiež postupne predstavil. Len o samotných cieľoch by sa dalo písať pár hodín…

V prípade, že sa chcete dozvedieť o tom, ako si nastaviť sledovanie konverzií a čo sú konverzie, čo je to UTM, konverzná cesta alebo atribučný model, môžem odporučiť na základe mojej skúsenosti jediné – navštívte kurz… Pochopíte ako zvrátiť klesajúce predaje.
A je naozaj jedno, či ste živnostník, malá firma, alebo pracujete pre korporátnu klientelu.

Záverečné zhrnutie:

+ kurz ideálny pre začiatočníka
+ nemusíte mať webstránku ani účet v Google Analytics, aby ste si z kurzu odniesli maximum
+ prakticky orientovaný kurz bez zbytočnej teórie
+ užitočné tipy aj pre tých, ktorí už s Analytics majú skúsenosti
+ dobrá atmosféra

autorom článku je: Lívia Kelebercová
Študuje aplikovanú informatiku, baví ju pracovať a vzdelávať sa v rôznych oblastiach IT i online marketingu. Vo voľnom čase sa s Vami rada podelí o svoje skúsenosti, vedomosti, zážitky a dojmy z prostredia IT Learningu vo forme článkov.