Prečo a ako investovať do facebook reklamy

článok na blog uverejnený: 21. septembra 2019

Máte facebook účet a postujete na ňom jedna radosť. Každý týždeň vyprodukujete nejaký príspevok a čakáte na reakcie svojich fanúšikov. Možno to robíte dokonca už viac než pár mesiacov. A s čoraz väčším sklamaním sledujete stále nízke čísla. Minimum pribúdajúcich fanúšikov stránky, zanedbateľný počet reakcií k príspevkom. Niekde skrátka robíte chybu. Len kde? A ako ju napraviť?

Čo ak je to tým, že vaše príspevky tí správni ľudia jednoducho nevidia?

Predstavte si takúto situáciu.
Organizujete bežecké preteky.
Váš grafik pripravil na podujatie špičkový plagát. Je naozaj pekný, dynamický, farebný, inšpiratívny, motivujúci. Zavesíte si ho na svoju nástenku v kancelárii a tešíte sa ako vám ho budú chváliť všetci hostia vašej kancelárie. A naozaj.
Každý, kto k vám príde, zbadá peknú grafiku, pochváli vás a mnohí z nich na preteky asi aj prídu.

Prvá chyba! Plagát predsa treba umiestniť tam, kde je viac ľudí!
Že to viete? Nuž…

reklama na nastenke nestaci

V meste sú dve reklamné plochy, dva billboardy. Jeden je inštalovaný v blízkosti športového areálu,  druhý pri sídliskovej krčme.
Na oboch miestach sa premelie veľa ľudí.
Kde umiestnite svoj plagát, svoju upútavku na preteky? K pohostinstvu? Alebo k miestu, kde je billboard denne na očiach stoviek trénujúcich profi i hobby športovcov?
Odpoveď je asi jasná…

Tak ale prečo to isté nerobíme aj na Facebooku?!

Facebook je médium, ktoré nám na cielenie ponúka široké a „vymakané“ možnosti.
Ak nemáte čas učiť sa ako ich optimálne využiť, oslovte profesionálov, ktorí sa tým denne zaoberajú. Majú more skúseností a už po úvodnom meetingu s nimi budete tušiť, akým smerom by sa mohla vaša komunikácia na Facebooku uberať. Ak tieto služby nechcete zveriť iným – outsourcovať ich (ako sa dnes moderne hovorí), a chcete Facebook používať na podporu biznisu vo vlastnej réžii, len neviete ako, naučte sa to. Inej cesty niet.

Učte sa ako robiť marketing a reklamu na Facebooku. Ideálne od niekoho, kto má praktické skúsenosti a vie, ako to chodí. Pozná pravidlá, ktoré sú aktuálne dnes, poznal aj tie včerajšie, a vie porovnať.

Hocikto vám však svoje know-how neprezradí. Ak do Google zadáte kľúčové slová „ako vytvoriť reklamu na Facebooku“, väčšina výsledkov vyhľadávania obsahuje ponuku firiem, ktoré to za vás spravia. Reklamné agentúry a malé spoločnosti, ktoré sa v problematike dobre orientujú, vám svoje recepty na úspech nedajú. Predajú.
V prípade, že sa v oblasti riadne zorientujete, aj keď nakoniec zadáte realizáciu profesionálom, je fajn, ak máte v oblasti nadhľad. Minimalizujete tým riziko, že vás budú ťahať za nos a primárne len vytiahnu z vrecka peniaze.

na kurze Facebook tovrba a správa reklám

Facebook marketing II. – platená propagácia a správa reklám

Cena jednodňového kurzu Facebook marketingu, na ktorom vás absolútny praktik prevedie celým procesom správy propagácie, nebude pre vás, či vašu firmu v skutočnosti vyhodeným výdavkom. Naučíte sa na ňom viac ako si myslíte. A aj keď sa nechystáte stať social manažérmi (ako sa im dnes hovorí), či Facebook špecialistami, budete pripravení byť rovnocenným partnerom pri stretnutiach a plánovaní marketingovej stratégie na sociálnych sieťach s agentúrou, ktorá pre vás môže pripravovať kampane. Vďaka kurzu ušetríte viac peňazí, než ste do neho investovali. Že ako to myslím?

Môj život sa dá s trochou nadsádzky rozdeliť na „život pred kurzom Facebook II“ a „život po kurze Facebook II“.
Môj pohľad na Facebook sa kompletne zmenil.
Vďaka patrí Petrovi Hechtovi, lektorovi kurzu. Problematikou tvorby výkonnej reklamy na Facebooku nás previedol svojským štýlom. Rozprával rýchlo, miestami som mala pocit, že preto, aby nám stihol povedať všetko podstatné a zaujímavé, aby sme z kurzu odišli nadupaní informáciami. Svoj výklad často pretkával vtipnými hláškami, nemal najmenší problém si udržať pozornosť účastníkov.

Obsah, o ktorý sa s nami podelil, môžem hodnotiť ešte vyššie, než formu, akou to po celý deň robil.
Na kurz som prišla s minimálnou skúsenosťou vytvárania Facebook reklamy. Ako sa ukázalo, väčšina z nás bola na tom podobne. Odchádzali sme s hlavou veľkou ako melón – až som bola prekvapená, čo všetko sa do nej ešte dokázalo zmestiť.

aky je váš marketingový účel?

Čo som urobila ako prvé po absolvovaní kurzu?

Dvojfázové overenie pri prihlasovaní do účtu.
Je to bezpečnostné opatrenie. Znamená, že keď Facebook rozozná, že sa niekto chce prihlásiť do vášho účtu z iného zariadenia, než sa obvykle prihlasujete, požiada vás o bezpečnostný kód. Ten vám pošle formou SMS na váš telefón.
Určite si to v nastaveniach takto upravte, pri používaní reklamných nástrojov Facebooku vkladáte predsa číslo svojej kreditnej karty. A to asi nechcete zverejňovať.

3 dôležité kroky v procese propagácie na Facebooku

Z celého kurzu na mňa najviac zapôsobili 3 kroky.
Je to strategická záležitosť.
Preto skôr, než sa rozhodnete uverejniť reklamu, odpovedzte si na nasledujúce otázky:

  1. viete, komu chcete reklamu prezentovať?
  2. viete, čím chcete zaujať, aby na vašu reklamu niekto klikol?
  3. máte pripravenú stránku, na ktorú bude reklama odkazovať?

3 najčastejšie chyby, ktoré robia ľudia v procese propagácie na Facebooku

Sú to vlastne len odpovede, resp. komentáre na vyššie položené otázky.

  1. …veľmi všeobecný výber cieľovej skupiny.
    Vrátim sa k príkladu zo začiatku článku. Ak si myslíte, že všetci ľudia z vášho mesta a okolia vo veku od 6 do 60 rokov sú tí správni pre vašu reklamu o bežeckých pretekoch, budete strieľať naslepo. To nie je to pravé orechové.
    Facebook o nás pozná také veci, že by ste len oči vyvaľovali. A to len na základe toho, akú aktivitu na ňom vyvíjate. Uverejňujete fotky svojich ratolestí? Facebook okamžite vie, že máte malé deti. Odfotili ste sa so svojim psom? Facebook z fotky vie, aká je to rasa. Dali ste lajk príspevku o vydarenom dizajnovom počine? Facebook vás kategorizoval za fanúšika dizajnu. Ste členom skupiny o behaní, uverejňujete svoje fotky z behov, sledujete ostatných a lajkujete ich aktivity? Facebook to o vás vie a práve vy ste presne cieľovou skupinou pre organizátorov bežeckého podujatia. Nie všetci obyvatelia mesta a blízkeho okolia!

Lektor nám ukázal, ako správne pomocou nástrojov, ktoré dáva Facebook k dispozícii, vyberať svoju cieľovú skupinu. Pohlavie, vek, lokalita je veľmi málo na správne zacielenie. Možností na správny výber skupiny je naozaj veľa:

    • môžete vybrať zo skupiny všetkých užívateľov Facebooku,
    • môžete vybrať zo skupiny užívateľov, ktorí sú nejakým spôsobom spojení s vašou stránkou,
    • detailnejšie zacielenie na základe záujmov,
    • na základe prepojení so skupinami alebo stránkami,
    • rodinný stav, vzdelanie, vzťah k politike, …vedeli ste, že Facebook vie zistiť, či máte vzťah na diaľku?
    • Facebook môže vašou reklamou osloviť napríklad iba ľudí, ktorí používajú mobil, prípadne dokonca iba s Androidom…

Áno, z pohľadu bežného používateľa Facebooku to môže byť fascinujúce, až desivé. Ale ak ste marketér, obchodník, podnikateľ, pri výbere skupiny, ktorú chcete osloviť, mimoriadne užitočné. Je hriech to nevyužiť a zbytočne plytvať zobrazením reklamy niekomu, koho to vôbec nezaujíma.

  1. …do reklamy často vkladáme zbytočnosti.
    Treba si uvedomiť, aká je cesta zákazníka v prípade Facebook reklamy.
    Zbadá reklamu, a ak ho zaujme, klikne. Ak ho nezaujme, neklikne. Na Facebooku zvyčajne nevyhľadáva na základe svojich potrieb!
    Úspešná reklama na Facebooku musí byť preto magnetom. Mala by vzbudiť záujem. Upriamiť pozornosť. Spôsobiť, že na ňu človek klikne, lebo chce vedieť, čo sa za ňou skrýva.
  1. …veľmi častou (a nezanedbateľnou) chybou býva zlá stránka, na ktorú reklama preklikáva.
    Tzv. landing page musí súvisieť s témou, ktorá je „načatá“ v reklame. Inak sa potenciálny zákazník cíti oklamaný a v okamihu odchádza preč.
    A to asi nebolo nebolo našim cieľom!

Proces testovania odporúčam pred spustením reklamy odskúšať na sebe. Predstavte si, že ste obyčajný používateľ Facebooku, ktorý si ide pozrieť, čo nové v jeho sociálnej sieti. A objaví sa mu vaša reklamná upútavka. Budete s ňou na základe predchádzajúcich bodov spokojný?
Takto získate predstavu o užívateľskej skúsenosti. Je to minimum, čo pre svoju reklamu na Facebooku môžete urobiť…

 

Na základe mojej skúsenosti môžem kurz Facebook odporučiť každému. Okrem informácií, ktoré som vám z kurzu v článku prezradila, si krok za krokom precvičíte celý proces zadávania reklamy, dozviete sa, aký je rozdiel medzi reklamou a sponzorovaným príspevkom, získate predstavu, ako nastaviť ciele vašej reklamy, a ako ich následne vyhodnotiť. Pár údajov nájdete aj v článku Čo ešte neviete o Facebooku?, …ale aj tak si myslím, že najlepšie urobíte, ak si zarezervujete najbližší termín na kurze. Budete poznať odpovede na otázky z úvodu… 😊

Záverečné zhrnutie:

Absolvovaný kurz: Facebook marketing – platená propagácia a správa reklám

Lektor: Peter Hecht

+ veľmi užitočné informácie pre všetkých, aj tých, ktorých sa reklama na Facebooku dotýka len letmo
+ nie je potrebné absolvovať predtým kurz Facebook I.
+ výklad lektora je zmesou fundovanosti a zábavy, nudiť sa rozhodne nebudete
+ pripravte sa, že lepšie sa vám budú skúšať príklady už s nastavenou kreditnou kartou na svojom účte (ak ju nastavenú nemáte, aj tak sa veľa dozviete :))
– veľmi veľa informácií a tak málo času, asi by sa zišli dva dni na tento kurz

autorom článku je: Ela Hmeľarová
Jej svetom sa po absolvovaní univerzity stal na dlhé roky marketing. Kariéru marketingového manažéra však zavesila na klinec a momentálne "freelancuje". Zväčša ju nájdete pri počítači. Analyzuje, navrhuje, testuje. Tvorí printovú grafiku, dizajnuje web stránky a aplikácie. Rozhodla sa pustiť tiež do ďalšieho vzdelávania a prostredníctvom blogu vás informuje o postrehoch a nových skúsenostiach z navštívených kurzov.


Nikam neodchádzajte, pozrite si naše novinky, akcie alebo si
prečítajte ďalšie podobné články:

Podobné články z kategórie
facebook, facebook reklama, Internet marketing a reklama, online marketing, ppc reklama