10 dôvodov, prečo by ste mali písať blog

článok na blog uverejnený: 28. októbra 2020

Čudujete sa, prečo všetci píšu články na blog? Možno sami práve zvažujete, či a prečo si založiť vlastný blog… a neviete, či sa vám to oplatí a načo by ste to vôbec mali robiť?

Prečo písať blog?

Prečítajte si týchto desať dôvodov, prečo má zmysel začať blogovať. Ešte dnes. Nájdete v nich aj odpovede na časté otázky súvisiace s blogom a blogovaním. Pretože prečo písať blog, o tom sa dá písať veľa. Tu je to naj…

 

1. Pretože ľudia sa chcú vzdelávať

Ľudia si už zvykli, že na internete nájdu naozaj všetko. A zadarmo. Poznáte podľa seba. Ak hľadáte nejaké informácie, napíšete do vyhľadávača niekoľko slov a spravidla v momente nájdete odpoveď na svoju otázku. Niekedy lepšiu, inokedy horšiu. Môžete sa preklikávať viacerými odpoveďami, či vysvetleniami a vybrať si tie, ktoré najviac „sadnú“.
Každý sme však iný a inak vnímame. Preto je úplne prirodzené, že vaše vysvetlenie v blogu môže byť pre niekoho zbytočne komplikované, no pre niekoho iného môže byť naopak úžasne zrozumiteľné. Z toho  vyplýva – nebojte sa písať blog aj na tému, o ktorej si myslíte, že je o nej na internete už popísané dosť. Vy svoj článok napíšete inak.

Pomocou svojho blogu môžete čitateľov vzdelávať a ukazovať im napríklad, že niečo vedia spraviť jednoduchšie, rýchlejšie, efektívnejšie… Pokojne sa môže stať, že ani nevedia, aké možnosti vôbec existujú! A práve na to je váš blog – ukázať nové spôsoby, alebo inak podať už známe informácie.

Neustále vyhľadávanie je pomerne vyčerpávajúce, hlavne ak sa jedná o odborné témy. O čo jednoduchšie to budú vaši čitatelia mať, ak odpovede na všetky svoje otázky (aj na tie, ktoré im ešte ani nenapadli) nájdu zoradené do kategórií na vašom blogu? Pozrú si jeden váš článok, potom prekliknú na ďalší a ďalší… a ak budete písať zrozumiteľne i obsažne nebudú od vás chcieť odísť. Alebo sa čoskoro vrátia.

Plyšový medvedík si číta knihu

2. Pretože ľudia si chcú spraviť veci sami

Myslím, že každý má rád ten pocit, keď sa mu niečo podarí dosiahnuť vlastným úsilím. Je úžasne oslobodzujúce vedieť, že vymeniť žiarovku na aute vôbec nie je ťažké (v súčasnosti už neplatí pre všetky, samozrejme :)) , alebo že za vytvorenie loga pre váš začínajúci biznis nemusíte nikomu platiť…

Spomeňte si, kedy ste vy sami naposledy hľadali návod na niečo. Čo to bolo? Ako upiecť kváskový chlieb? Ako sa naučiť po anglicky? Spomínaná výmena žiarovky v aute? Ako napísať zaujímavý motivačný list, alebo životopis? Ako začať pravidelne cvičiť?
Našli ste? Som si skoro istá, že áno, že ste si dokonca vyberali medzi viacerými návodmi.

Nebojte sa, že ak ľuďom prezradíte „ako na to“, už vás nebudú potrebovať. Príde čas, keď si s niečím nebudú vedieť rady, alebo sa im minie materiál, ktorý potrebujú k výsledku… a spomenú si na vás. Ak im raz, dva razy dobre pomôžete, vďačne sa na vás obrátia aj v budúcnosti.

Vďaka takýmto článkom sa k vám dostanú aj návštevníci, ktorí by sa inak o vás nedozvedeli, pretože si (zatiaľ) myslia, že vaše služby alebo produkty nepotrebujú.

Rôzne nástroje na ručnú prácu

3. Pretože môžete písať priamo „na objednávku“ – pre zákazníkov

Písať blogové články „na objednávku“ sa v tomto prípade dá pochopiť dvojako. Prvý význam je skoro doslovný – píšte odpovede na často sa vyskytujúce otázky v e-mailoch od vašich zákazníkov, alebo potenciálnych zákazníkov. Druhý význam je trošku prenesený – píšete odpovede na otázky a problémy, na ktoré ľudia hľadajú odpovede na internete.

Ak sa vás zákazníci často pýtajú na nejaký konkrétny problém, napíšte o tom podrobný článok, na ktorý ich môžete neskôr jednoducho odkázať (ušetríte sebe čas a oni sa môžu k informáciám vrátiť, keď budú potrebovať). Takisto komentáre na sociálnych sieťach môžu byť skvelý zdroj otázok, o ktorých sa oplatí písať. Ak to dnes zaujíma jedného zákazníka, je pravdepodobné, že zajtra, alebo pozajtra sa na to bude pýtať niekto ďalší. Uľahčite mu to a pripravte odpoveď dopredu.

Druhý význam – odpovede na otázky z internetu – si vyžaduje trošku sherlockovského hľadania. Existuje niekoľko metód, ako rýchlo zistiť, čo ľudia hľadajú. Najjednoduchšie je pozrieť napríklad v Google, aké frázy vám ponúka samotný vyhľadávač, keď začnete písať kľúčové slová. Potom si hneď aj pozrite na spodku stránky ďalšie návrhy od Googlu. Pre viac zdrojov ako nájsť hľadané kľúčové slová kliknite na odkaz na článok na našom blogu (ako inak) 🙂

Frázy a kľúčové slová, ktoré takto nájdete, použite pri písaní vašich článkov. Nestačí, že sa budú tieto články páčiť len vašim čitateľom, budú sa páčiť aj samotnému Googlu. Ak sa mu totiž pozdávať nebudú, zobrazí ich v ponuke vyhľadávania len oddaným hľadačom, ktorí sa doklikajú až na desiatu stranu vo vyhľadávaní… Takých ľudí bude, pochopiteľne, veľmi málo, preto má zmysel všetky články optimalizovať aj pre vyhľadávače… aby ste sa dostali na prvú stranu – áno, v Google. S týmto vám pomôže znalosť SEO, teda search engine optimization (na túto tému na našom blogu nájdete tiež mnoho užitočných informácií i špičkové kurzy SEO v ponuke).

Návrhy hľadania kľúčových slov v Googli

4. Aby ste informovali o produkte

Prečo písať blog? Blog je skvelý priestor na vašej stránke, kde môžete vychvaľovať svoj produkt. Samozrejme, s tým vychvaľovaním to myslím obrazne. Buďte opatrní, nerobte to veľmi okato. Namiesto článku s témou „Ponúkame najlepšie kariérne poradenstvo na Slovensku“ napíšte radšej článok „Takto sme pomohli Jankovi Mrkvičkovi nájsť jeho životné poslanie. Nabudúce to môžete byť vy!“. Ktorý článok by ste si prečítali radšej?

Ako ponúkať informácie o produkte záleží, samozrejme, od toho, čo a aký je váš produkt. Môžete spraviť rozhovor s klientom, ktorému ste pomohli, môžete popísať konkrétne problémy zákazníkov, ktoré ste vďaka vašim produktom vyriešili,… napríklad ako si zlepšiť angličtinu za jediný rok.
Píšte tak, aby sa čitateľ vedel stotožniť s tým, čo píšete, s vašim produktom. Skúste si predstaviť seba, že ste zákazník na začiatku predajnej cesty v procese zvažovania. Aké informácie by vás zaujímali? Čo by ste potrebovali vedieť, aby ste sa mohli rozhodnúť?

5. Pretože tým pomôžete ľuďom rozhodnúť sa

Tento dôvod úzko súvisí s predchádzajúcim bodom. Ak napríklad spravíte rozhovor s mamičkou o tom, ako byť fit aj na materskej, ostatné mamičky sa budú vedieť ľahšie rozhodnúť, či je váš tréningový program vhodný aj pre ne. Alebo rozhovor s klientom o tom, ako sa v 65-ke vďaka vám naučil po anglicky, bude veľmi motivujúci aj pre ďalších dôchodcov, ktorí uvažujú, že sa prihlásia na váš kurz.

Ak prevádzkujete e-shop, skvelým príkladom, ako pomôcť ľuďom rozhodnúť sa, je ponúknuť im návod ako vybrať konkrétny typ produktu. Či už elektrobicykel, umývačku riadu, alebo počítač… Aj keď na stránke každého produktu nájdu podrobné informácie, môžu sa podľa tohto návodu lepšie a rýchlejšie rozhodnúť, ktorý typ produktu je pre nich najvhodnejší. Napríklad pri výbere projektora im pomôže článok o optimálnom type podľa vzdialenosti steny, na ktorú sa bude premietať a podobne.

Nepredpokladajte, že všetci sa tak dobre rozumejú problematike ako vy. Naopak.
A dajte si pozor na príliš odborné slová a žargón. Odborné termíny vysvetlite. Ak sa to nehodí priamo v texte, pripojte na záver článku slovník pojmov. Každý parameter vysvetlite – na čo je dobrý, aké typy existujú a aký typ sa hodí pre akého zákazníka. Napríklad popíšte, čo je vhodné pre začiatočníka, bežného užívateľa a profesionála. Spravte všetko pre to, aby ste zákazníkovi uľahčili a urýchlili rozhodovanie.

Foto stránky alza.sk s návodmi ako si vybrať konkrétny produkt

6. Pretože to nerobia automaticky všetci

Prečo (ne)písať blog? Jeden z dôvodov, prečo niekto nepíše blog, je jednoducho to, že nie pre každý typ podnikania sa blog hodí. Napríklad, o čom by mohla písať blog taxislužba? A kto by ten blog vôbec čítal? Zaujímavá otázka na zamyslenie, hlavne keď si všimnete, že napríklad Uber svoj blog má

Napriek tomu, že vytvorenie webstránky a blogu je veľmi jednoduché, aj tí, ktorí by mali o čom písať, to nerobia. Prečo?
Dôvodov môže byť viac. Nemajú na to čas. Nemajú na to ľudí. Nevedia si predstaviť, o čom by písali. Alebo len ešte nečítali tento článok a nevedia, prečo by to mali začať robiť.

Alebo… Panuje aj mylná predstava, že už všetko napísané bolo a internet je už danej témy presýtený. Naozaj? Ľudia majú radi nové a hlavne aktuálne veci. Ak si chcete napríklad pozrieť článok s odporúčaniami od daňového poradcu, budete hľadať ten najnovší z tohto roku. V ňom máte väčšiu istotu, že obsahuje zapracované aj najnovšie zákony. Toto však platí aj pre iné okruhy tém.
Ľudia budú vždy uprednostňovať novšie informácie. Okrem toho to evokuje istotu, že váš biznise je živý a nie je to len ďalšia stránka, ktorá na internete zapadá prachom.

Alebo… tiež platí, že nie každý má potrebu vzdelávať svojich zákazníkov. Čo je škoda, pretože ľudia odjakživa dôverujú autoritám. Ak ich svojim obsahom presvedčíte, že ste naozaj expert v tom, čo robíte, nemajú dôvod od vás odchádzať. Budú vám vďační za to, že ste ich niečo naučili, alebo im s niečím pomohli. Zapamätajú si to.

Zhrnuté? Jednoducho, nikdy to nebudú robiť všetci. A keby aj hej – ak ste v oblasti naozaj „doma“, nikto sa nerozumie téme tak ako vy, nemá také skúsenosti, taký nadhľad, alebo len nevie vysvetľovať tak ako vy. Ukážte ľuďom, čo viete. Po svojom.

7. Aby ste sa odlíšili od konkurencie

Ak si myslíte, že stačí skopírovať a trošku upraviť obsah, ktorý zverejnila konkurencia, veľmi sa mýlite. Práve naopak – dajte si záležať na tom, aby ste boli originálny, Google nemá rád „odpisovačov“.

Využite, že máte priestor spraviť niečo lepšie ako konkurencia. Môžete sa pozrieť, ako to robia iní, ale potom to aj tak spravte po svojom, lepšie. Buďte jedineční a úprimní. Zistite, čo zákazníkom ešte chýba a poskytnite im to.

To, že máte blog, neznamená, že musíte teraz iba písať články. Ak sa to k vašej téme hodí, natočte video! Stále z neho potom viete spraviť aj článok na blog. Buď ho prepíšete a upravíte do textovej podoby, alebo video bude len nejaká časť témy a zvyšok bude vysvetlený v článku pod videom.

Päť obyčajných vajíčok a medzi nimi jedno farebné veľkonočné

8. Pretože si zvyšujete dôveryhodnosť

Tento dôvod sme už trošku načrtli – vďaka odbornému obsahu na vašom blogu dávate ľuďom najavo, že ste na danú tému expert. Nechajú si od vás poradiť aj v inom, ak vám uveria, že viete, o čom hovoríte.

Vaši návštevníci budú vďační, že poskytujete informácie a rady zadarmo. Ak niekto príde na vašu stránku a nájde len samé platené produkty, ako má uveriť, že naozaj za to stoja? Kvôli vysokej cene? Nie veru, radšej sa pozrie inde, veď vám ide zjavne iba o zisk… Rozumiete, čo myslím?

Aj cez články na blogu si môžete vytvárať vzťah so zákazníkom. Ak sa mu u vás páčilo, pomohli ste mu, vráti sa aj nabudúce. Je úplne prirodzené, že v niektorých typoch biznisu si zákazník od vás kúpi produkt až niekoľko mesiacov po prvom kontakte (po prečítaní článku, lajknutí príspevku na Facebooku,…).

Tvorte len dobrý obsah. Ponúkajte len dobré riešenia. Nepridávajte články na blog len preto, aby tam nejaké boli. Nič nehovoriaca „vata“ sa nebude vašim návštevníkom a čitateľom páčiť. Ani Googlu.

9. Pretože tým budujete povedomie o značke

Povedzme, že hľadáte odpoveď na otázku „Čo je to SEO?“. Začnete vyhľadávať na internete, prečítate si niekoľko článkov z rôznych stránok, nájdete odpoveď. Ste spokojný. O týždeň na to hľadáte odpoveď na otázku „Ako na SEO v blogových článkoch?“. Znovu začnete hľadať a všimnete si, že veď túto stránku ste navštívili aj pri prvom hľadaní. A vtedy vám pomohla. Dnes takisto. Ak budete o pár dní hľadať informácie o „SEO analýze kľúčových slov“, na akú stránku zavítate ako prvú?

Písaním blogu sa dostanete do povedomia. Keď pozriete na obrázok nižšie, vybaví sa vám slovenská stráž? Americká? Ruská? Alebo britská?
Ako sa dostala do povedomia?

Ľudia, ktorým raz pomôžete, prídu k vám po dobrej skúsenosti pre radu aj nabudúce. Treba si len uvedomiť, že blog (a celkovo obsahový marketing) je beh na dlhé trate. Ovocie svojej práce neuvidíte hneď zajtra, ani o týždeň,… pravdepodobne o mesiac-dva, pol roka. Buďte trpezlivý a konzistentný. Pripravte si návrhy na články a postupne ich píšte. A zverejňujte.

Pochodujúca kráľovská stráž v Londýne

10. Pretože chcete zostať v kontakte so zákazníkmi

Blogové články zdieľajte na sociálnych sieťach. Snažte sa písať nadčasové články, ktoré budú mať dlhú životnosť. Takto ich môžete na sociálnych sieťach zdieľať aj niekoľkokrát za rok či dva a stále budú mať čo povedať.

Okrem toho sú články skvelý spôsob, ako sa zákazníkom pripomínať, napríklad cez newsletter. Posielanie pravidelného newslettra totiž nie je len o možnosti upozorniť na nové produkty a aktuálne zľavy, ale hlavne o vytváraní vzťahu so zákazníkom – aj cez zaujímavý a hodnotný obsah.

Prečo písať blog? V neposlednom rade si pri všetkej popularite sociálonych sietí treba uvedomiť, že obsah, ktorý na sociálnych sieťach zdieľate, nemáte plne pod kontrolou. V podstate zo dňa na deň môže zmiznúť z dohľadu – stačí, ak sa šéfovia vašej sociálne siete rozhodnú zaviesť nový algoritmus, ktorý prestane vaše články ľuďom ukazovať. Alebo túto sieť nebodaj úplne zrušia. Prišli by ste tak o všetky príspevky.
Na blog na vašej stránke to však vplyv mať nebude. Články na ňom budú dovtedy, kým sa ich sami nerozhodnete zmazať, alebo stránky nezrušíte. Ak napíšete dobrý článok s ohľadom na SEO, bude sa objavovať na prvej strane v Google možno aj niekoľko rokov.
Sami uznáte, že príspevok na sociálnej sieti má v porovnaní s tým veľmi biednu životnosť.

Silueta ľudí so zdvihnutými rukami

Od zajtra začnem blogovať!

Dúfam, že po prečítaní týchto desiatich dôvodov už viete, prečo písať blog, a rozumiete, prečo tvoriť blogové články.
Ak si neviete rady s tým, kde začať, a ako vôbec napísať dobrý článok s prihliadnutím na SEO, absolvujte kurz Content marketing I. – Ako na firemný blog. Naučíte sa nielen teóriu, ale si aj prakticky na vami zvolenej téme vyskúšate, ako n a to, čo obnáša napísať dobrý článok, na čo všetko si dať pozor pri písaní a zverejňovaní na stránke. Viac o priebehu a obsahu kurzu sa dozviete z recenzie kurzu Content marketing I.
Verím, že sa vám bude páčiť tak ako sa páčil mne.

autorom článku je: Hana Jokelová
Absolventka FMFI UK, ktorá sa po pár rokoch v poisťovníctve rozhodla objavovať nové chodníčky. Pripravená preskúmať všetky príležitosti, ktoré sa jej počas toho pripletú pod nohy. Jednou z nich je aj testovanie IT Learning kurzov, a nielen z oblasti digitálneho marketingu a grafiky. Ak práve netestuje, pomáha ľuďom učiť sa cudzie jazyky efektívne, alebo je sama v nejakom zahĺbená.

Páčil sa vám článok? Pošleme vám podobné.
Aktivujte si okamžité zasielanie noviniek a článkov – už vám od nás nikdy nič neunikne. Môžeme vás okamžite informovať o aktuálnej akcii, novinke, špeciálnej kampani či zľave alebo novom článku na našom blogu. Akonáhle sa u nás v novinkách niečo zmení alebo pridá, do pár minút vám automaticky posielame email s odkazom na novinku na našu stránku. A odhlásiť sa môžete kedykoľvek. Nič neriskujete.


Nikam neodchádzajte, pozrite si naše novinky, akcie alebo si
prečítajte ďalšie podobné články:

Podobné články z kategórie
blog, content marketing, Internet marketing a reklama, online marketing