Ako získať stránke popularitu cez spätné odkazy

článok na blog uverejnený: 3. novembra 2020

Great job! Aby ste si takto mohli povedať po naplnení svojich stránok obsahom a získavať dobrú návštevnosť, potrebujete vedieť pár vecí. Veľmi dôležitých vecí. Inak bude pravdepodobnosť vysokej návštevnosti vašich web-stránok len veľmi malá, alebo nebude žiadna. Tu je 12 spôsobov, ktorými dokážete získať relevantné odkazy a pomôžete tak svojim stránkam k lepším pozíciám pri vyhľadávaní…

Čo sú odkazy na webe

Ak sa chcete umiestňovať na prvých miestach vyhľadávania, potrebujete ich. Odkazy nazývané aj linky, alebo presmerovania.
Tak ako odkazy na iné stránky môžete dať na svojich stránkach vy, môžu to spraviť aj iní a odkazovať na vaše stránky. Je to istý znak popularity, ak chcete, možno kvality, dôveryhodnosti. Odkazy z iných web-stránok totiž hovoria, že na cieľovej stránke je čosi zaujímavé, čo stojí za to, aby to dali do pozornosti svojim návštevníkom.

Odkazy - ich použitie v reklame je obrovské

Klikateľný odkaz môže byť text (spravidla podčiarknutý a inej farby, ale môže vyzerať aj úplne obyčajne), obrázok, banner, graf, mapa, infografika,… i tlačidlo s nápisom. Klikateľnosť objektu poznáme podľa toho, že kurzor v podobe šípky alebo I sa nad klikateľnou plochou zmení na ikonu ručičky. Po kliknutí na text, tlačidlo, či obrázok sa aktivuje priradený odkaz v pozadí a návštevník sa ocitne na inej stránke (prípadne sa stane niečo iné).
To sú odkazy na webe.

Tu je niekoľko príkladov:

Odkazy väčšinou splnia to, čo sľubujú, hoci niekedy môžu zavádzať. Omylom, alebo preto, aby autor získal kliknutia. To Google rýchlo zistí, pretože ľudia na klamne odkazovanej adrese dlho neostanú,… ibaže by bol novo ponúkaný obsah mimoriadne aktuálny, alebo zaujímavý. Jeden taký omylný som na ukážku v podobe nasledujúcej klikateľnej mapy vytvoril 😀

Odkazy - linkbuilding - odkaz nás môže zaviesť omylom alebo naschvál na iné stránky než očakávame

Odkazy z katalógov a Google

Predstavte si džungľu, v ktorej sem-tam vyrastie krík, strom, papraď, kvet,… Na nich, či medzi nimi sa občas vinú liany, rastú ďalšie kvety, poletuje hmyz, behajú zvieratá, v pôde sa to hemží kadečím. Viditeľnosť do vzdialenosti 5-50 metrov. Tak nejako vyzerá internet s jeho stránkami.
V deväťdesiatych rokoch spojených s masívnym rozšírením počítačov a internetu medzi bežných ľudí bol vo svete internetu chaos. Firmy i ľudia, ktorí pochopili, aký publikačný kanál dostali prakticky zadarmo k dispozícii, si dali spraviť web-stránky. Chceli sa v novom kanáli zviditeľniť. Aby ich potenciálni klienti našli. Rozprúdil sa čulý internetový život, ktorý vidíme i dnes. Bohatý na život, podobný ako v pralese. Ale v pralese medzi stovkami tisíc, miliónmi iných subjektov, ste prakticky neviditeľný.

To si uvedomili v 90-tych rokoch tvorcovia katalógov v papierovej forme a začali uvádzať pri firmách (sprvu za poplatok) webovú adresu firmy. Veľmi rýchlo im vyrástla konkurencia, ktorá začala robiť to isté, ibaže v elektronickej forme a zadarmo. Vznikli internetové katalógy. Veľký úspech zaznamenali aj vďaka nim napríklad známa Yahoo, v Čechách Seznam, na Slovensku Centrum, Azet,…

Odkazy - linkbuilding - logá - významné vyhľadávače a katalógy

Avšak… Ako dať hľadajúcim do pozornosti predovšetkým to, čo je v oblasti naozaj dobré?
Viaceré firmy prišli s pokusmi o riešenie, nakoniec sa ukázal ako najúspešnejší projekt zakladateľov Google. Od vzniku na jeseň v roku 1998 sa firma rozrástla vďaka svojej ideovej a obchodnej politike do astronomických rozmerov. Podľa štatistík v súčasnosti jej internetový vyhľadávač – spolu s vyhľadávačom Bing – pokrýva 90% svetových vyhľadávaní a od roku 2013 je najnavštevovanejšou stránkou na svete (nezohľadňuje chýbajúce údaje z Číny). Svoj systém zoraďovania pri vyhľadávaní postavili zakladatelia Google na rankingu – oceňovaní stránok. Odkazovanie z iných zdrojov je jedným z rozhodujúcich parametrov oceňovania. Hoci odkazy nie sú jedinou zložkou vyhľadávacieho algoritmu Googlu, …ale o tom až neskôr.

Ak na vaše stránky odkazuje veľa kvalitných zdrojov informácií s vysokým hodnotením (pagerank), ste v očiach vyhľadávača Google asi dobrý… a bude vaše stránky ponúkať prednostne bez platenia za reklamu. Najprv len tak na skúšku a keď sa na vašich stránkach budú návštevníci zdržiavať dlho (asi máte zaujímavý obsah), ostanete v top ponuke bez platenia, kým vás neprekoná niekto lepší…
Na prvých miestach vyhľadávania sa tak nachádzajú práve stránky s vysokým počtom kvalitných odkazov (s vysokým hodnotením). Tak hľadajúci dostanú do pozornosti predovšetkým to, čo je v oblasti naozaj dobré a Google vedie vo svetových rebríčkoch vyhľadávacích služieb.

Odkazy - linkbuilding - získať odkaz môžeme zo stránok z celého sveta

Linkbuilding a pagerank

Slovom linkbuilding sa označuje v angličtine proces získavania/budovania odkazov (od iných). PageRank je anglický výraz pre hodnotenie stránky. Jedná sa o algoritmus, ktorý používa Google na hodnotenie webov. Podľa rôznych vyjadrení zástupcov Google pagerank, ktorý vyniesol vyhľadávač Google na výslnie, stále berie do úvahy počet a kvalitu odkazov. Hoci sa tento algoritmus priebežne mení, z pohľadu Google sú stále najvýznamnejšie stránky s kvalitným obsahom, na ktoré odkazujú iné, najmä kvalitné web-stránky. Stránka teda kvalitný linkbuilding potrebuje na to, aby mala vysoký pagerank (čo má za následok, že Google ju ponúkne pri vyhľadávaní na prvých miestach pravdepodobnejšie aj bez platenia za reklamu).

Preto je získavanie relevantných odkazov pre organickú návštevnosť kľúčové. Pagerank zohľadňuje ešte aj niektoré iné faktory ako napríklad to, ako rýchlo sa webová stránka načítava, ako často sa aktualizuje, penalizácie atp.

Kvalitné odkazy získate najlepšie zo stránok s vysokým pagerank-om, čo však nie je celkom ľahké. V prípade, že chcete vedieť o pageranku viac, pozrite na wikipediu do záveru článku o vyhľadávači Google a jeho systéme, alebo do časti článku venovanej verejnému a skutočnému pageranku. Sú v baskickom a španielskom jazyku, ale Google prekladač asi používať viete 🙂

Ja všetko viem, a vďaka odkazom som aj najdôveryhodnejšia - hovorí ikona wikipedie ikonám Facebooku, Instagramu a Googlu

Ako získavať odkazy

Nie je to také jednoduché ako sa zdá. Veď prečo by mal niekto odkazovať na vaše stránky? Pretože máte zaujímavý obsah? Lebo sa mu páči slečna, ktorú máte na titulnej fotke? Lebo miluje originálne obrázky na vašich stránkach? Lebo máte peknú infografiku? Áno, aj to môžu byť dôvody 🙂 Ako však získať odkazy, keď o vás málokto vie?

Spôsobov ako získať odkazy je niekoľko desiatok. Vybrali sme z nich tie najvýznamnejšie a najdostupnejšie.
Venujte pozornosť rozdielu v slovách – získať odkazy a získavať odkazy. Získať odkazy je jednorazová záležitosť, pre úspešné pozície pri vyhľadávaní je potrebné získavať odkazy priebežne, dlhodobo.

Takže… kde nájsť a získavať odkazy?

1. Odkazy z profilov v katalógoch

Tento spôsob uvádzame ako prvý, pretože pamätníci ho považujú za akýsi prežitok. Nie je to prežitok.
Na internete existuje veľké množstvo katalógov. Je dobré mať v nich profily a v nich odkazovať na svoje stránky. V algoritme Googlu je dobrý odkaz významné plus.
Nevyberajte preto hocijaké katalógy, ide aj o kvalitu. Cenné bývajú odkazy z často navštevovaných stránok s katalógmi, zo superkatalógov, alebo z tematických katalógov, ktoré majú u Googlu vysoký pagerank.

Príkladom odkazu z katalógu je profil firmy IT LEARNING na zoznam.sk

2. Odkaz zo sociálnej siete

Nemôžeme zabudnúť na sociálne siete. Triezve občasné odkazy zo sociálnych sietí FB, Instagram, LinkedIn sú skvelé. Niekedy stačí napríklad v komentári v nejakej skupine upozorniť na to, čo máte na stránke (prelinkovaním). Iste ste sa stretli už s prípadom, keď sa našli jednotlivci, ktorí odkaz na obsah nezdieľali, ale ho skopírovali k sebe a napísali vlastnými slovami. Sám používam v komentároch odkazy dosť často, najmä keď sa mi nechce rozpisovať odpoveď na otázku podrobnejšie.
Získavate tak odkazy a nestálo vás to ani cent 🙂

Príklad: pozrite si FB konto IT Learningu, je ich tam dosť

Ho-hoo, my dvaja poznáme cez odkazy celý svet! - hovorí ikona Facebooku aj za Instagram

3. Odkaz z e-booku

Súčasťou vášho pôsobenia na webe môžu byť aj publikácie v podobe e-bookov. Či ich už rozdáte zadarmo, za e-mailovú adresu, alebo ich predávate, je to jedno. Do nich môžete umiestniť odkazy na súvisiace články na svojich stránkach. A neverili by ste, ľudia sú zvedaví. Kliknú na odkaz vnútri e-booku a tým zvýšite svoju návštevnosť…

Ako však získať z e-booku trvalý odkaz? Niekoľko e-bookov venujte, rozdajte, spravte give-away (napr. blogerkám, ľuďom spravujúcim stránky, ktorí ho môžu odkazovať ďalej) a ak sa to obdarovaným „hodí do krámu“ – teda je e-book pre nich zaujímavý, určite o vás napíšu. Spravidla s preklikom. Vlastne nejde o trvalý odkaz z e-booku, ale za e-book.
Nezískate ním veľké množstvo, ale zato kvalitnejších prirodzených odkazov (ak má bloger/blogerka dobre nastavený blog a publikum). Najmä ak túto aktivitu budete robiť priebežne.

Príklad: tento e-book O liečení hladovkou bol stiahnutý mnohokrát najmä na základe odkazov z Facebooku

Cha, najdôveryhodnejší som ja, vďaka odkazom nájdem všetko! - protirečí wikipedii ikona Googlu

4. Odkaz cez vaše logo

Nielen veľké firmy finančne sponzorujú, venujú ceny, robia mediálnu podporu podujatiam. Nemusí to byť len finančná služba, ktorú viete ponúknuť. Menšie firmy môžu aj na veľkých podujatiach participovať technickým alebo organizačným zabezpečením. Aj živnostníci.

Súčasťou zmluvy o podpore býva špecifikácia jej obsahu tak, aby bola pre obe strany zaujímavá – súčasťou dojednaných podmienok môže byť napríklad uvedenie klikateľného loga s odkazom na stránke podujatia (čitateľ ho nevidí, iba ak prejde kurzorom cez logo, ale Google ho vidí :)). Nezískate návštevnosť, ale (možno) kvalitný preklik.

Príklady: preklik ako poďakovanie za podporu, festival One Day Jazz a jeho partneri (dolu)

5. Odkaz z iných médií

Ste expertmi v obore? Prizvali vás na rozhovor do niektorého z médii? Využite príležitosť a spomeňte svoju stránku (ak je to povolené!). Nie tak, že jej budete robiť priamo reklamu, ale vypichnutím niečoho extra zaujímavého. Vysoko pravdepodobne sa o tom niekto zmieni či už v texte pod záznamom, alebo ak sa záznam ocitne na YouTube či niektorej sociálnej sieti, v komentároch. No a ak je rozhovor naozaj zaujímavý, neraz sa objaví zmienka aj s preklikom.

Príklad: Položiť vás môže aj príliš veľký úspech

6. Odkaz zo súťaže

Spravte súťaž. Vhodne ju spropagujte a umiestnite – môže to byť na stránkach populárneho denníka, známeho webu, na stránkach spriatelených webov a pod. V prípade, že je dobre nastavená dohoda, súťaž prebehne, skončí, rozdajú sa ceny a zostane preklik. Taký preklik na stránku ostane na internete dlhé roky.
A ak je stránka cenná, máte nadlho cenný odkaz.

Príklad: súťaž IT LEARNING na topky.sk

7. Odkaz zo zľavového portálu

Nie je to tak dávno, čo zľavové portály valcovali trh. Bolo ich ako maku. Medzičasom sa trh vyčistil, a najsilnejší z nich ostali. A majú stále vysokú návštevnosť! Pripravte si zaujímavú ponuku pre niektorý zľavový portál. Bude vás to síce niečo stáť na provízii pre portál, ale … máte istý odkaz z navštevovaných stránok. A nie jeden.

Príklad: profil IT Learning Slovakia na zlavomat.sk

Odkazy - linkbuilding - získať odkaz môžeme zo súťaží i zľavových portálov

8. Odkaz cez aktuálne podujatie

Napíšte skvelý článok o pripravovanom podujatí, konferencii, meetingu. Informujte o tom usporiadateľov. Pravdepodobne získate linky na svoj článok. Modifikácia tohoto postupu môže byť v tom, že sa zúčastníte, obsah článku budete tvoriť aktuálne, v priebehu podujatia, prípadne neskôr po akcii. Pravda je, že vo všetkých prípadoch budete musieť o svojom článku informovať toho, od koho chcete odkaz. Výhodou je, že môžete osloviť pomerne veľa kvalitných stránok a získať zopár naozaj hodnotných odkazov.

Príklad: 9 rokov po sebe na ProfesiaDays, IT Learning na ProfesiaDays

9. Odkaz na recenziu

Napíšte recenziu na niečo, čo priamo alebo nepriamo súvisí s predmetom vášho podnikania. Kniha? Pozáručný servis? Zariadenie na filtrovanie vody? Takmer čokoľvek… Ponúknite ju ako „reklamný“ text na svojom webe tomu, koho sa týka… nech si ju prelinkuje na podporu svojho podnikania. Niekedy to spravia, niekedy nie.

Ak odkazujete na ich stránky tiež vy v recenzii, počkajte. Aby vzájomné odkazovanie nevyzeralo ako výmena odkazov.

Príklad: Aby ste na kurze nevyschli

Všetci ste frajeri... Ale bez internetu by vaše slávne odkazy neboli nič! - hovorí ikona internetu ostatným

10. Odkaz za odkaz

Odkazujte na svojich stránkach na iný hodnotný obsah. Nie na konkurentov, samozrejme 🙂
Zo skúsenosti môžem povedať, že nie raz sa odkazovanie klientom vrátilo. Druhá strana považovala za slušnosť nájsť na ich stránkach hodnotný obsah, na ktorý môžu odkázať svojich návštevníkov. Po mesiaci, po dvoch, po polroku (väčšinou vtedy, keď z Google Analytics zistili, odkiaľ im chodí návštevnosť). Rozvíjanie vzťahov vo virtuálnom svete internetu má svoje výhody – pre obe strany.

Ak ste presvedčený, že vaše odkazovanie stojí za to, nečakajte a odkazujte. Odkaz na dobrý obsah vás nebude mrzieť ani keď druhá strana nespraví vôbec nič. Ani nepoďakuje. (Môže si to nevšimnúť, môže mať za kamaráta vašu konkurenciu,…) Nehovoriac o tom, že i tým si spravíte u uja Googla očko.

Príklad: odkaz na jazykovymentoring.sk v článku IT Learningu

11. Odkazy z komentárov

Ak radi komentujete články alebo si v diskusiách vymieňate názory s inými a máte čo povedať k téme, môžete nenásilne pripojiť i odkaz na svoju stránku (ak je na nej relevantný obsah k téme a ak sú komentáre s odkazom na stránke povolené). To je jeden typ odkazu z komentárov.
Iný typ odkazu je cez adresu autora citátu iného článku. Ak o niekom napíšete a dáte mu o tom vedieť krátkym úryvkom, citátom, v prípade, že to admin iného webu schváli, máte odkaz na vašu stránku ako zdroj citátu v adrese.
V podstate je to istý druh výmeny odkazov.

Príklad: komentár v podobe citátu z článku

12. Odkazy z príspevkov na iných portáloch

Ste aktívni vo virtuálnom svete internetu? Prispievate do quora, píšete príspevky na wikipédiu, máte blog na sme.sk, či spravujete iné webové stránky? Ak nespravíte odkazovanie priamo v texte, môžete ho zahrnúť medzi referencie, súvisiace články, externé odkazy,… Využite možnosť prelinkovania, samozrejme na vysoko relevantný obsah na vašich stránkach. Inak môže administrátor odkaz alebo i celý váš obsah zmazať.

Príklad: text o Paretovom diagrame na Wikipédii odkazuje v referenciách na kvalitný relevantný obsah

…a čo iné neštandardné možnosti získavania odkazov?

Toto bolo iba dvanásť z veľkého množstva príležitostí ako získať spätné odkazy. Treba sa ich iba naučiť vidieť a používať ich.

Keby som mal možnosti získavania odkazov dostupných väčšine ľudí prevádzkujúcich weby spočítať, bude sa pohybovať niekde do stovky. Takže keď počujem otázku, kde získať spätné linky, od človeka, ktorý má web už päť rokov a dosiaľ nenašiel spôsoby ako získať odkazy, neveriacky krútim hlavou.

Moje odporúčanie je prosté:

Využívajte priebežne svoje kontakty v reálnom i vo virtuálnom svete!

Napadne vám ešte aspoň jeden okrem uvedených?
Ak nie, uvediem ešte jeden pekný príklad – prináša občasnú návštevnosť, hoci Google ho priamo nevidí.
Odkaz na svoje web-stránky, ktorý si pridáte do podpisu vo svojom e-maile.

Všetci máte svoju pravdu. Ale bez starej dobrej elektriny to nedáte. Tak sa upokojíme mládež, dobre? - hovorí všetkým ikona elektrickej zásuvky

Ako získať odkazy dobre

Z uvedených 12 príkladov vidno, že odkazovať sa dá všelijako. Poproste o odkazovanie tých, ktorým ponúknete hodnotný obsah, ktorý im chýba. Píšte zaujímavo pre iných a chcite za to iba odkaz. Prispejte do súťaží, za odkaz. Uzavrite partnerstvá, o ktorých sa píše,… buďte proste kreatívni.
Možnosť získať odkaz je prakticky všade. A po pár rokoch uvidíte výsledok svojho snaženia.

V každom prípade – nerobte to nasilu. Aby ste sa rýchlo posunuli na prvé pozície vyhľadávania. Nefunguje to!
Google bdie 🙂

Na otázku „ako získať odkazy dobre?“ je len jedna odpoveď – ako v živote, keď budujete dôveru.
Nie je totiž spôsob získavania odkazov ako spôsob získavania odkazov. Líšia sa.

Google nie je hlúpy. Vidí, keď niekto získava odkazy postupne, buduje svoju dôveru, získava popularitu. Vidí, keď sa niekto dohodne s inými na výmene odkazov spôsobom ty-mne a ja-tebe. Vidí i kúpenú alebo inak získanú kopu odkazov naraz. Tiež vidí, keď budete mať len kvalitné odkazy a žiadny normálny, či z menej kvalitnej stránky.
Čo myslíte, ktorý postup bude hodnotiť ako prirodzenú kvalitu – diamant, ktorému je možné dôverovať?
K diamantom sa treba prekopať – ako chlapík na titulnom obrázku. Úspech sa dostaví rýchlo iba výnimočne.

Získavanie odkazov je maratón, beh na dlhú trať. Maratón, ktorý prakticky nikdy nekončí.
Ak ste zvyknutý šprintovať, nájdite si radšej iné preteky…

Budovanie odkazov (linkbuilding) vyžaduje veľa trpezlivosti a času, niektorí to vzdajú pred cieľom ako hľadač diamantov na obrázku

Kontrola?

Keď ste z uvedeného pochopili, ako realizovať na stránkach linkbuilding, a pustíte sa do toho, občas sa zastavte. Nezaškodí čas od času skontrolovať ako vyzerá linkový profil stránky. Na to existujú viaceré online nástroje, napr. OpenLinkProfiler. Poteší, keď viete aké linky kam a odkiaľ smerujú, nie? Už len preto, že niektoré môžu končiť na neexistujúcich stránkach a to pre návštevníka stránok nikdy nie je príjemné.

Načo získavať odkazy

Tak si to na záver zhrňme.
Vďaka odkazom môžete:

  • získať priamu návštevnosť z odkazov (a zvýšiť tak relevantnú návštevnosť na stránke, možno i konverzie)
  • získať poprednú pozíciu vo vyhľadávaní (a znížiť tak svoje náklady na reklamu)
  • zlepšiť známosť a povedomie o značke (a dosahovať celkovo lepšie výsledky)

Dostať sa na prvé pozície vo vyhľadávaní je i nie je jednoduché. Je to o psychológii cieľovej skupiny, ktorú chcete stránkami osloviť, o obsahu – o kvalitných a dobre popísaných produktoch, o článkoch, ktoré s obsahom súvisia (alebo i nesúvisia), o rýchlosti načítania stránok, o pekných obrázkoch,… V úhrne sa tomu hovorí SEO.
Je fajn, ak od začiatku viete, ako vytvoriť stránky tak, aby sa páčili návštevníkom i Googlu. Ak nie, i tak je všetko v poriadku. Všetko má svoj čas. Aj SEO. Jednu vec však robte od začiatku. Odkazujte. Na svoje vlastné podstránky i na stránky druhých. I na tých, ktorí sú lepší – možno si vás všimnú a ak sa im bude pozdávať váš obsah, odkážu na vás tiež. A robte to pomaly a systematicky.

Byť prvý v Googli pre svojich klientov je príma, ak to robíte kvôli nim a pre nich. Ak vás to baví a páči sa to, čo robíte, aj im…

V prípade, že vám tento článok nestačí, téma vás veľmi zaujíma a chcete vedieť viac, skúste naše kurzy venované marketingu. Porozumiete komplexu aktivít, ktoré nazývame podporou úspešného pôsobenia na internete.

A konajte. Veď kto chce ostať trčať na internete v kúte, kam nikto nechodí…

Kurzy Internet marketing a reklama, PPC, Facebook a SEO ⇓

Kurzy internet marketingu IT Learning SLovakia

Pomohol vám tento článok? Myslíte, že by pomohol aj niekomu vo vašom okolí? Zdieľajte ho pokojne na FB
(tlačidlo Zdieľať pod nadpisom), IG, LI, alebo naň prepošlite svojim známym odkaz. Autor sa neurazí 🙂

autorom článku je: Ján Tóth
- absolvent FEI STU a FM UK. Po ukončení štúdia pracoval rok vo vydavateľstve ako vedúci IT, následne na vedúcich pozíciách súkromných firiem a tiež ako riaditeľ slovenského zastúpenia nadnárodnej spoločnosti. Autor a spoluautor kníh z oblasti IT, článkov z oblasti zdravia a kozmetiky, prekladateľ, prednášateľ, v súčasnosti pracuje ako lektor a konzultant na voľnej nohe.

Páčil sa vám článok? Pošleme vám podobné.
Aktivujte si okamžité zasielanie noviniek a článkov – už vám od nás nikdy nič neunikne. Môžeme vás okamžite informovať o aktuálnej akcii, novinke, špeciálnej kampani či zľave alebo novom článku na našom blogu. Akonáhle sa u nás v novinkách niečo zmení alebo pridá, do pár minút vám automaticky posielame email s odkazom na novinku na našu stránku. A odhlásiť sa môžete kedykoľvek. Nič neriskujete.


Nikam neodchádzajte, pozrite si naše novinky, akcie alebo si
prečítajte ďalšie podobné články:

Podobné články z kategórie
Internet marketing a reklama, online marketing, SEO, web stránky