Ako byť prvý na Google aj roku 2024? Bez TOHTO vás tam nedostane ani Chuck Norris

článok na blog uverejnený: 13. februára 2024

To, že Chuck Norris postavil dom, v ktorom sa narodil, vie každý. Aj to, že nenosí hodinky, lebo on rozhoduje, koľko je hodín. Existuje však jedna vec, ktorú nedokáže ani sám veľký Chuck Norris. Čo to je? Dozviete sa v článku (ale nehovorte mu, že to viete odo mňa).

Máte web? Gratulujem! Vaša konkurencia ho však má tiež. Ak ju chcete poraziť, mali by ste okrem iného myslieť aj na to, aby bol váš web/blog lepšie dohľadateľný na Google a umiestňoval sa vo vyhľadávaní vyššie. Ako to dosiahnuť a byť na Google prvý?

Na umiestnenie webovej stránky či blogového článku na Google vplýva mnoho faktorov, pričom niektoré sú relevantnejšie než iné. Ich využívanie na to, aby sa konkrétna stránka dostala vo vyhľadávaní na najvyššie (čiže najlukratívnejšie) priečky, sa nazýva optimalizácia pre vyhľadávače, skrátene SEO.

V tomto článku sa budem trošku oháňať termínmi z oblasti SEO, no vždy ich vysvetlím. Super zhrnutie týchto pojmov nájdete aj v našom článku SEO abeceda pre váš web.

Dostať sa na prvú stranu na Google nie je len tak

Napísali ste článok, nahodili ste ho na web. Spravili ste všetko podľa tohto návodu, aby Google váš článok našiel a zaindexoval si ho do databázy. Váš článok však je vo výsledkoch vyhľadávania zapatrošený niekde na 4. strane, takže akoby ani neexistoval. Kedy ste sa pri vyhľadávaní preklikali až na 4. stranu? Zriedkavo? Presne tak. Váš článok tam nikto nenájde.

Čo môžete spraviť, aby ste ho dostali vyššie a priviedli tak viac návštevníkov na svoj blog? Prejdeme si niekoľko možností:

URL adresa článku

Ak si pri tvorbe článku dlho lámete hlavu s tým, akú mu dať URL, tak už nemusíte. URL totiž nemá žiaden vplyv na to, či Google váš článok zaradí vyššie alebo nižšie. Skôr sa zamerajte na to, aby URL bola zaujímavá pre používateľa, keďže sa zvykne zobrazovať vo výsledkoch. Takže zabudnite na URL typu www.domena.sk/stranka-24586. Takéto URL vyzerajú na pohľad podozrivo a používateľ, ktorý pozerá na čo kliká, na ne radšej neklikne.

Vo výsledkoch vyhľadávania sa zvykne zobrazovať aj URL adresa stránky.

Meta Title – titulok

Meta Title alebo titulok je druhý riadok vo výsledku vyhľadávania, čiže “Názov” – to, na čo klikáme. Titulok je pre SEO skóre článku veľmi dôležitý. Musí stručne odprezentovať obsah článku + názov webu, kam odkaz vedie (v príkladovom screenshote je názov webu Moje Rastliny, ktorý je oddelený pomlčkou. Často sa ako oddeľovač používa aj zvislá čiara |.).

Meta Title by určite mal obsahovať kľúčové slovo, na ktoré článok optimalizujete, a zároveň byť dostatočne príťažlivý, aby prilákal používateľa kliknúť. Mal by mať dĺžku maximálne 60 znakov vrátane názvu vášho brandu. (Zdá sa vám to veľa pravidiel pre taký malý kúsok textu? Máte pravdu, vymyslieť dobrý titulok nie je ľahké.)

Screenshot výsledku vyhľadávania so zvýrazneným Meta Title.

Meta Description – popisok

Popisok je krátky text hneď pod titulkom. Mal by mať medzi 150 a 160 znakov vrátane medzier. Osobne ma prekvapilo, keď som sa na kurze o SEO dozvedela, že Meta Description nemá vplyv na pozíciu, ktorú Google článku priradí. Je však dôležitý pre mieru preklikov – jeho úlohou je prilákať pozornosť používateľa a má obrovský vplyv na to, či používateľ klikne alebo nie.

Popisok nemusí obsahovať kľúčové slovo, no ak ho obsahuje, tak Google ho vo výsledkoch zvýrazní tučným písmom, vďaka čomu môže byť váš výsledok opticky výraznejší. (Všimnite si zvýraznenie slova Sansevieria v príkladovom screenshote.)

Zároveň však nie je nutné popisok vypisovať v administrácii článku. Ak je článok obsažný (a o chvíľu si povieme, prečo by mal byť), tak Google je dostatočne múdry na to, aby z neho vedel vybrať dobrý popisok aj sám. Na 90 % sa trafí správne a vy ste ušetrili čas, ktorý by ste inak strávili formulovaním krátkeho, no zaujímavého popisku. V podstate vám stačí si raz za čas skontrolovať, aké popisky vyberá Google pre vaše články a manuálne opraviť len tých 10 %, ktoré vybral zle. Šikovné, nie?

Ak však chcete upútať vo výsledkoch vyhľadávania potenciálneho návštevníka vlastným textom, nenechajte to na inteligenciu Googlu. Myšlienky ešte čítať nevie.

Screenshot výsledku vyhľadávania so zvýrazneným Meta Description.

Nadpisy H1, H2, H3, H4, H5, H6

Každý správny článok by mal mať jasnú štruktúru a nestačí len tradičná formulka z hodín slohu: úvod-jadro-záver. Jadro by sa tiež malo skladať z logických celkov, ktoré na seba nadväzujú a každý z týchto celkov potrebuje svoj nadpis. Aby ste Googlu povedali, akú štruktúru má váš článok, nadpisy označte ako H1 – H6.

H1 je v článku vždy len jeden. Ide o hlavný názov článku, ktorý môže byť odlišný od vyššie spomenutého Meta Title: môžete v ňom napríklad použiť iné kľúčové slovo alebo jeho synonymum.

H2 je podnadpis najvyššej úrovne, H3 je mu podradený, H4 je podradený pod H3. Na H5 a H6 už väčšinou v praxi nedôjde, píšeme predsa článok, nie diplomovku. Tieto podnadpisy by takisto mali obsahovať kľúčové slovo, resp. jeho varianty.

Nadpisy sú pre SEO pomerne dôležité, podľa nich vie Google odsledovať, aký je článok obsažný a čo všetko ste v ňom pokryli. Preto by mali obsahovať aj kľúčové slová. Okrem toho sú nadpisy pomôckou pre nevidiacich, ktorí čítajú články cez špeciálnu čítačku na počítači. Google kontroluje, či sú stránky vo výsledkoch vyhľadávania prístupné pre všetkých. Viac o prístupnosti si môžete prečítať v našom článku.

Text článku – copy

A teraz ide do tuhého. Ak je pre Google niečo dôležité, tak je to jednoznačne samotný text článku. Už sa vám niekedy stalo, že ste zadali dopyt do vyhľadávania, klikli ste na relevantne vyzerajúci odkaz, strávili 5 minút čítaním článku a nakoniec ho nahnevane zavreli, lebo neodpovedal na vašu otázku? Tak toto presne Google nechce. Chce, aby ste boli s jeho výsledkami spokojní, aby ste sa vrátili aj nabudúce, veď mu z vášho vyhľadávania idú peniaze!

Preto Google venuje vysokú pozornosť obsahu článkov. A neorientuje sa len samotným použitím kľúčových slov. Ak by ste chceli, môžete do článku natrieskať 30 kľúčových slov jedno za druhým, ale Google uvidí, že výsledný text nedáva zmysel a nemá hodnotu.

Najvyššie (okrem reklám, samozrejme) umiestni 2 typy článkov:

  1. Najlepší sprievodca – najobsažnejší a zároveň najlepšie napísaný článok o danej téme. Pokojne si môžete pozrieť články konkurencie, do svojho článku zahrnúť (samozrejme, svojimi slovami) všetko, čo je v nich, plus obohatiť to ďalšími informáciami, lepšie ich spracovať (napríklad zhustiť informácie pomocou tabuliek či grafov). Keď Google uvidí, že váš obsah je najlepší, najbohatší a najnápomocnejší, zaradí ho najvyššie.
  2. Článok, aký nikdy nikto nespravil. Ten si už vyžaduje o niečo viac práce. Robili ste vlastný výskum a máte dáta ako nikto iný? Ukážte ich! Ľudia milujú čísla typu “20 % jazdených áut má pretočený tachometer”. Spravte senzáciu! Samozrejme, nezabúdajme na etiku – prezentované dáta musia byť pravdivé a podložené dôkazmi.

Kriticky sa pozrite na článok, ktorý ste vytvorili. Je obsiahlym a hodnotným sprievodcom v téme? Alebo obsahuje dáta, ktoré nikto iný nemá? Ak nie, z hľadiska SEO nebude pre vás prínosný. Tým, samozrejme, nechcem povedať, že také články nemôžete vytvárať – môžu mať pre vás celkom iný význam, napríklad praktické použitie – zodpovedanie častých otázok, ktoré sa vás pýtajú klienti na podpore. Taký článok im môžete posielať ako odpoveď, čím váš tím na podpore ušetrí kopec času.

Obrázky v článku

Možno sa vám stáva, že keď ste konečne spokojní s napísaným textom, s obrázkami sa vám už babrať fakt nechce. Otvoríte prvú fotobanku, trochu sa v nej pohrabete a stiahnete pár obrázkov zadamo, nahádžete do článku, vybafčo. CHYBA!

Obrázky sú pre SEO asi také dôležité ako text článku. Čiže VEĽMI. To znamená, že by ste ich nemali odbaviť len tak ledabolo, ale poriadne sa nad nimi zamyslite:

1. Fotobanky sú fuj. Špeciálne tie zadarmo. Koľkokrát ste už na internete videli túto ženu s vrkočom v kadejakých pózach a s rôznymi výrazmi tváre? Ja už asi miliónkrát.

Na fotke z fotobanky je žena, ktorá sa tvári nahnevane a text: Zasa si tam dal fotku z fotobanky?

Nevýhodou fotobánk je, že tie isté obrázky používajú všetci. Google duplicity nemá rád a zvykne ich penalizovať.

2. Stavte na autenticitu. Google chce vidieť, že ste na opisovanom mieste boli, že ste produkt držali v ruke, jednoducho, že píšete z vlastnej skúsenosti. Fotky nemusia byť dokonalé, akoby ste s nimi šli vyhrať súťaž National Geographic. V pohode stačia upravené fotky z bežného mobilu, na ktorých vidno, že sú ozajstné a majú dušu a súvis s témou článku. “Dokonalý” fotobankový look je out.

3. Ak neviete niečo odfotiť/nakresliť/vytvoriť napríklad v Canve, vyskúšajte fenomén ktorý si za posledných pár mesiacov získal svet – obrázky generované umelou inteligenciou v službe Midjourney. Nástroju dáte niekoľko údajov, ako si výsledný obrázok predstavujete a umelá inteligencia vám ho vygeneruje. Nie je to zatiaľ dokonalé a vyžaduje si to trochu cviku a skúšania, ale dajú sa tam vytvoriť ozaj parádne veci. A na každý vami “naprogramovaný” obrázok máte autorské práva vy.

4. Nezabudnite pri obrázkoch vypísať ich Alternatívne texty (Alt texty). Opäť slúžia pre prístupnosť pre hendikepovaných. Detailne popíšte, čo sa na obrázku nachádza, aby si ho nevidiaci čitateľ dokázal predstaviť.

Video/zvuk

Ak viete v článku použiť video alebo zvukovú nahrávku, paráda! Úplne ideál je aj s prepisom a v prípade videa aj s titulkami pre nepočujúcich. Google vníma video/zvukovú nahrávku podobne ako text článku – ako obsah, ktorý má byť čo najviac prepracovaný a hodnotný a uplatňujú sa preň podobné kritériá ako pre text.

Navigácia na stránke

Používateľ sa z Googlu preklikol na váš článok či stránku, no nenašiel presne to čo hľadá? Alebo možno ho zaujíma, či máte k danej téme niečo viac? V takom prípade vás zachráni dobre spravená navigácia. Používateľ sa ľahko preklikne na ďalšie články a neodíde z webu.

V prípade e-shopov sa určite nezaobídete bez tzv. breadcrumbs (omrvinkovej) navigácie. Veď koľkokrát ste sa z Googlu preklikli na nejaký produkt, ale chceli ste vidieť, čo ďalšie v tej kategórii e-shop ponúka, tak ste sa hore v navigácii preklikli o stránku vyššie, aby ste videli všetky produkty v kategórii?

Jednoducho a prehľadne vytvorená navigácia pomáha vášmu webu, aby používateľ neodišiel z vašej stránky hneď, ale objavoval ďalej, čo všetko ešte na webe máte. A Google si dobre všíma, ako dlho u vás používateľ ostane – podľa toho vidí, či u vás používateľ našiel relevantné informácie alebo nie.

Čo má teda najväčší vplyv na ranking vašej stránky na Googli?

Z predošlého textu je vám asi jasné, čomu venovať najviac energie, ak sa chcete so svojou stránkou alebo článkom umiestniť na Googli čo najvyššie, no zhrňme si všetko ešte aj do tabuľky. Každému faktoru sme pridelili hviezdičky od 1 do 5 – čím viac hviezdičiek, tým viac Adidas a väčší vplyv na umiestnenie:

Tabuľka: zhrnutie, ako vplývajú rôzne faktory na umiestnenie článku na Google.

Možno ste si všimli, že k Textu, Obrázkom a Videu/Zvukovej nahrávke som priradila až 6 hviezdičiek z 5. Nie je to chyba. Tieto 3 prvky totiž tvoria OBSAH stránky. Ako hovorí staré známe marketingové pravidlo, CONTENT IS KING. A pri SEO to platí dvakrát.

Asi už teda tušíte, aká je odpoveď na otázku z nadpisu:

Čo nedokáže ani Chuck Norris?
Dostať vašu stránku na prvé priečky na Googli, ak ste odflákli jej OBSAH.

Ak je váš text oproti konkurencii informačne slabý, obsahuje otrepané obrázky z fotobánk, prípadne oničom video/audio, nemáte šancu. Ostanete zabudnutí na smetisku Google.

Navyše, nadupaný obsah má aj ďalšiu výhodu: ľudia uvidia, že dávate von obrovskú hodnotu zadarmo a budú sa k vám radi vracať, lebo vedia, že im vždy pomôžete. Tak si tvoríte imidž dôveryhodnej značky a je väčšia šanca, že u vás časom nakúpia, keď napríklad narazia na vašu reklamu, alebo im pošlete ponuku mailom. Samozrejme, takéto budovanie vzťahu chvíľu trvá, no prináša sladké ovocie. Contentové mlyny melú pomaly, ale isto.

BONUS: Checklist pre vymakaný SEO článok

Wow, naozaj ste dočítali až na koniec? To je pre mňa veľká pocta!

Za odmenu si môžete spraviť screenshot tohto checklistu a mať ho vždy po ruke, keď finišujete článok alebo stránku. Keď ho skombinujete s kvalitne spravenou analýzou kľúčových slov (ak neviete, ako si ju vytvoriť, utekajte na kurz!), vaša šanca na popredné priečky vo vyhľadávaní sa rapídne zvýši.

Infografika: Checklist pre vymakaný SEO článok, obsahujúci 8 bodov.

Už viete, ako byť prvý na Googli a ktoré faktory majú na umiestnenie vo vyhľadávaní najväčší vplyv. Chcete vedieť podrobnejšie, ako sa dostať na prvé pozície? Na kurze SEO: Optimalizácia pre vyhľadávače I. sa naučíte, ako dostať svoju novú stránku na Google, koľko ľudí kliká na stránky podľa ich umiestnenia vo vyhľadávaní, ako si vďaka SEO zvýšiť konverzie, či čo sú long-tailové kľúčové slová. A mnoho iného! (Mne kurz pomohol upratať si pár nejasností a lektor to spravil excelentne.)

Prajem vám veľa zdaru pri pretekoch na Googli!

autorom článku je: Katarína Kontrišová
Študovala prekladateľstvo angličtiny a nemčiny na UK v Bratislave a v téme cudzích jazykov ostala aj po škole. Venuje sa hlavne marketingu a copywritingu pre firmu zameranú na jazykové vzdelávanie, ale momentálne je jej cieľom získať novú zručnosť – programovanie – aj vďaka kurzom IT Learning.

Páčil sa vám článok? Pošleme vám podobné.
Aktivujte si okamžité zasielanie noviniek a článkov – už vám od nás nikdy nič neunikne. Môžeme vás okamžite informovať o aktuálnej akcii, novinke, špeciálnej kampani či zľave alebo novom článku na našom blogu. Akonáhle sa u nás v novinkách niečo zmení alebo pridá, do pár minút vám automaticky posielame email s odkazom na novinku na našu stránku. A odhlásiť sa môžete kedykoľvek. Nič neriskujete.


Nikam neodchádzajte, pozrite si naše novinky, akcie alebo si
prečítajte ďalšie podobné články:

Podobné články z kategórie
Internet marketing a reklama, online marketing, SEO, vzdelávanie


Aktuálna akcia na IT kurzy a počítačové a marketingové kurzy v Bratislave