9 dobrých dôvodov, prečo posielať newsletter

článok na blog uverejnený: 28. apríla 2021

Koľko máte vo svojej e-mailovej schránke neprečítaných správ? A koľko z nich sú reklamné správy od rôznych firiem, obchodov, e-shopov, ktorým ste dali súhlas na zasielanie reklamných e-mailov? Určite je medzi nimi aj nejaký newsletter. A teraz otázka za milión – koľko z tých e-mailov si skutočne otvoríte? Po takomto úvode asi čakáte odporúčanie, že s vytváraním a rozosielaním e-mailových newslettrov nemáte strácať čas, aj tak si ich nikto neprečíta… Existuje viacero dôvodov, prečo sa oplatí posielať newsletter. Aj keď si ho nik neprečíta 🙂

Kto hovorí, že e-mail marketing je mŕtvy?

Medzi podnikateľmi sa šíri už pár rokov informácia, že e-mail marketing je mŕtvy, že v dnešnej dobe venovať čas tvorbe a rozosielaniu e-mailov sa neoplatí, že je to strata času. Pozrime na fakty.
Ak Google hovorí pravdu, viac ako 4,03 miliárd ľudí na svete používa e-mail. A neočakáva sa, že by toto číslo malo v najbližších rokoch klesať. Podľa odhadov by malo do roku 2024 stúpnuť na 4,48 miliárd. Nie dostatočný dôkaz toho, že oslovovať ľudí cez e-mail sa oplatí? V poriadku, dajme týmto číslam nejakú perspektívu.

Ako inak ešte môžeme okrem e-mailov osloviť potenciálnych zákazníkov? Cez sociálne siete. Správne!
Google tvrdí, že mesačne je až 2,8 miliárd ľudí aktívnych na Facebooku, z toho 1,84 miliárd používateľov kontroluje Facebook denne. Vyzerá to tak, že v číslach e-mail vyhráva. Nevieme síce, koľko ľudí chodí do svojej schránky denne, ale aj keby to bola polovica 4 miliárd, je to o pár stoviek miliónov viac ako FB. Je tiež známe, že Facebook už nie je pre kontakty to, čo býval a pozornosť ľudí sa presúva na sociálne siete, ktoré sú viac „in“. Napríklad na Instagram. Podľa aktuálnych štatistík má táto sociálna sieť „iba“ 1 miliardu aktívnych používateľov mesačne.

Tieto čísla sú síce pri prekáraní zaujímavé, no obyčajný fakt, že niekto používa e-mail, nestačí. Nie je to hneď aj záruka, že sa nám (ako predávajúcemu, firme) podarí človeka cez e-mail osloviť a presvedčiť, aby venoval pozornosť našej ponuke. Alebo dokonca nakúpil.
V snahe dostať sa k pravdivým odpovediam je namieste otázka, akú majú mieru prekliku (CTR) e-maily?
Miera prekliku sa ráta ako pomer kliknutí na odkaz v nejakom e-maili a počtom odoslaných e-mailov. Samozrejme, veľmi záleží aj od odvetvia, ktoré sledujeme. Priemer miery prekliku všetkých odvetví v roku 2020 bol 2,6%. Čiže zo 100 príjemcov jednej hromadnej správy kliknú na odkaz vnútri iba 2 – 3 ľudia. Zdá sa vám to málo? Pozrime sa na CTR sociálnych sietí.

CTR Facebookových reklám je 0,9%. Instagram je na tom ešte horšie, 0,2 – 0,3%. Tých e-mailových 2,6% zrazu vôbec nevyzerá až tak zle, však?

Jeden z možných dôvodov, prečo má e-mail vyššiu mieru prekliku ako reklamy na sociálnych sieťach, je GDPR. Inak povedané, so zasielaním reklamných e-mailov musel príjemca vopred súhlasiť. Možno si stiahol nejaký e-book zadarmo (za adresu a súhlas), alebo pri nákupe začiarkol možnosť, že súhlasí so zasielaním reklamných e-mailov, alebo sa prihlásil na odber noviniek, newslettra na vašom webe zo záujmu o novinky. A presne na tento posledný bod sa pozrieme bližšie.

Čo potrebujeme na posielanie newslettra?

Na to, aby ste mohli pravidelne a bez starostí posielať profesionálne vyzerajúce newslettre, potrebujete tieto základné ingrediencie:

  1. Na začiatok potrebujete publikum, teda nejakú databázu kontaktov, ktorým budete newsletter posielať. Určite sa spoľahnite len na vlastnú databázu, nenechajte sa nalákať na kúpu hotových databáz. Má to viacero nevýhod, o ktorých predajcovia takých databáz nehovoria.
  2. Ďalšia potrebná vec je dobrý e-mailingový systém. Okrem toho, že posielanie newslettrov bude vďaka nemu oveľa jednoduchšie, vyhnete sa aj rôznym problémom, ako napríklad vysoké spam skóre. Tiež budete mať k dispozícii kopu ďalších užitočných nástrojov, ktoré vám uľahčia život. Ak ste sa ešte nerozhodli pre konkrétny e-mailingový systém, v inom článku sa môžete dočítať viac o tom, na čo všetko treba brať ohľad pri výbere vhodného systému pre e-mail marketing.
  3. Samozrejme, že budete potrebovať nejaký obsah. Stavte radšej na kvalitu ako na kvantitu. Teda nie 2 e-maily denne ako odporúčajú marketingoví guru v USA. Nemusíte vymýšľať nový obsah len kvôli newslettru, jednoducho použite to, čo už máte. Blogové články, videá, novinky, zľavy, súťaže, informácie zo zákulisia o projektoch, na ktorých pracujete, témy z príspevkov na sociálnych sieťach, ktoré sa fanúšikom páčili,… A zvoľte primeranú frekvenciu, aby ste svoje publikum príjemné informovali, nie otravovali.
  4. Budete potrebovať aj základný prehľad v GDPR. Pre newsletter to znamená hlavne to, že ho smiete posielať len tým ľuďom, ktorí vopred súhlasili s jeho prijímaním. Druhá dôležitá vec z tohto hľadiska je dať čitateľom možnosť jednoducho sa odhlásiť z odoberania noviniek v každom newslettri.
V každom newslettri musí byť možnosť jednoducho sa odhlásiť z odberu.

Čo je to newsletter?

Newsletter je hromadný e-mail, ktorý má hlavne informačný charakter a je zasielaný vo viac-menej pravidelných intervaloch (týždenne, mesačne a podobne). Svojím obsahom informuje o aktuálnych novinkách a zaujímavostiach v dianí firmy, prípadne upozorňuje na prebiehajúce akcie a zľavy. Dostávajú ho len tí, ktorí oň prejavili záujem a vopred súhlasili so zasielaním takýchto e-mailov. Po slovensky by sme newsletter mohli nazvať ako novin(k)y.

Príjemcovia vášho newslettra nemusia byť len vaši zákazníci. Ak obsah vašich webstránok niekoho zaujme, no ešte nie je úplne presvedčený, či akceptuje vašu ponuku, či u vás nakúpi, môže sa prihlásením na odber newslettra rozhodnúť ostať s vami takto v kontakte. A zisťovať, či si jeho dôveru zaslúžite.

Newsletter posielate (aj potenciálnym) zákazníkom vtedy, keď im máte čo povedať. Nevymýšľajte obsah len preto, aby ste mohli poslať newsletter. Práve naopak. V ideálnom prípade pri vytváraní newslettera už máte všetky novinky, informácie a ponuky niekde pripravené. Teda napríklad ak chcete informovať o nových článkoch na blogu, už ich máte na stránke a v newslettri uvediete len krátky lákavý popis článku a odkaz na blog. Ak chcete informovať o novej kampani, máte už pripravenú stránku, ktorá má všetky podrobné informácie a čitateľov z newslettra pošlete priamo na ňu. Takýmito preklikmi okrem iného zvyšujete návštevnosť vášho webu. Poteší, však?

Ako často posielať newsletter?

Od frekvencie, akou vytvárate vhodný obsah do newslettra, závisí aj to, ako často ho posielať. Preto predtým než začnete s rozosielaním, spravte si plán obsahu aspoň na dva, lepšie tri mesiace dopredu, aby ste mohli správne odhadnúť frekvenciu zasielania a nestalo sa vám, že zrazu do newslettra nebudete mať čo dať.

Ak však nevytvárate obsah pravidelne, pokojne posielajte newsletter len vtedy, keď v ňom máte o čom informovať. Je to oveľa lepšie riešenie ako nasilu posielať správy s nulovou pridanou hodnotou. Také správy budú iba zvyšovať počet ľudí, ktorí sa z odberu odhlásia. To predsa nechcete.

Rozhodujete sa pre pravidelné odosielanie? Frekvenciou jeden až dvakrát mesačne určite nič nepokazíte. Pravidelnosť uvítajú aj tí čitatelia, ktorí sa na vaše newslettre vyslovene tešia a budú tak vedieť, kedy môžu očakávať ďalšiu správu. Ideálna frekvencia rozosielania newslettra veľmi závisí aj od toho, v akom odvetví pôsobíte a na čo sú zákazníci zvyknutí od konkurencie. Môžete na to pristúpiť, alebo sa aj výrazne odlíšiť – v tom dobrom slova zmysle, samozrejme.

Kedy posielať newsletter je tiež otázka na telo. Výhodou je, že newsletter počká pokojne do večera, alebo do ďalšieho dňa, kým si ho adresát otvorí. Napriek tomu, ak použijete niektorý z nástrojov na meranie úspešnosti doručenia a otvárania e-mailov, budete vedieť, kedy si najviac adresátov našlo na newslwtter od vás čas. Doručujte im ho pred takýmto termínom včas ä2-3 hodinky). Aj toto veľmi závisí od cieľovej skupiny. Iné časy otvárania a čítania e-mailov má firemná klientela, iné súkromná…

Prečo posielať newsletter?

1. Informujete o novinkách, akciách, zľavách

Už sme spomínali, že newsletter má hlavne informačný charakter a upozorňuje čitateľa na novinky z vášho sveta. Nové články na blogu, nové videá, nové produkty, pripravované novinky, prebiehajúce kampane, udalosti, zľavy… Možností je veľa. Pred vytvorením každého newslettra sa najprv rozhodnite, aký má splniť cieľ. Či chcete ľudí poslať na váš blog alebo na stránku s informáciami o aktuálnej kampani, alebo aby si stiahli e-book, ktorý ste pre nich napísali…

Akokoľvek sa rozhodnete, dajte si pozor na to, aby ste čitateľa nezmiatli príliš veľkým množstvom výziev k akcii (CTA). Môže sa stať, že roztrúsite čitateľovu pozornosť natoľko, že nakoniec neklikne vôbec nikam. Preto majte vždy jeden hlavný cieľ a obmedzte počet CTA v newslettri na jedno až dva (americkí marketéri odporúčajú 3-4 pre americké publikum, sic!). Aby ste maximalizovali mieru prekliku, vložte do správy okrem textového odkazu aj obrázok, alebo tlačidlo, aby bolo na prvý pohľad jasné, kam kliknúť a aby sa výzva k akcii nedala ľahko prehliadnuť.

2. Rozširujete si e-mailovú databázu

Ak posielate newsletter, určite dajte možnosť prihlásiť sa na odber aj novým návštevníkom vášho webu. Pridajte na stránku formulár, cez ktorý sa môžu záujemcovia pridať do databázy. Je už na vás, či za poskytnutú e-mailovú adresu ponúknete nejakú protihodnotu (napríklad často vidieť ako odmenu za prihlásenie do odberu newslettera zľavu na prvý nákup). Takáto odmena však môže byť skôr na škodu, ak sa napríklad záujemca po obdržaní zľavového kupónu hneď aj odhlási. Stavte skôr na dobrý obsah – dobré články na blogu či videá s obohacujúcim obsahom. Pod každý článok pridajte formulár s informáciou, že ak sa čitateľ prihlási, o nových článkoch ho budete informovať e-mailom.

Môžete ponúknkuť odmenu za prihlásenie sa na odber noviniek

3. Ostávate v kontakte

Pravidelnými newslettrami udržujete kontakt s čitateľmi. Predstavte si, že predávate prírodnú kozmetiku, ktorá sa dá kúpiť iba u vás v e-shope. Zákazník pred časom u vás nakúpil a odvtedy odoberá vaše newslettre. Vďaka nim sa mu pripomínate a naďalej ho informujete o novinkách. Zákazník práve uvažuje, že by mal skočiť do drogérie, pretože sa mu už míňa šampón. V ten deň mu však v schránke pristane váš newsletter, v ktorom oznamujete jarnú akciu a 20% zľavu na všetko. Pravdepodobne si návštevu drogérie rozmyslí a nakúpi znovu u vás… A možno už na vás aj myslel a nakúpil by u vás aj bez prečítania newslettra, ťažko povedať. No správa v newslettri ho vyzvala (a stimulovala) k okamžitej akcii. A o to predsa išlo.

Samozrejme, nevidíte ľuďom do hlavy a teda len ťažko im môžete posielať personalizované zľavy na produkty, ktoré aktuálne potrebujú. Tento príklad má poukázať na to, že nikdy neviete, kedy je zákazník pripravený znovu nakúpiť. Preto nie je na škodu ostať v kontakte a pravidelne sa pripomínať.

4. Budujete si vzťah

Pamätajte, že nie všetci čitatelia sú automaticky aj vaši zákazníci. Možno sa na odber newslettra prihlásili po tom, čo si prečítali váš najnovší článok na blogu, ktorý im pomohol odpovedať na nejakú otázku. V ďalších newslettroch ich kvalitným obsahom budete uisťovať o tom, že ste odborník v tom, čo robíte a ak budú niekedy potrebovať vaše služby, obrátia sa na vás, verte, či nie. Takýto zákazník už o vás čo-to vie a pozná vás. Registruje vaše novinky a akcie a aj keď ešte u vás možno nenakúpil, má celkom dobrú predstavu o tom, čo od vás môže očakávať.

Tak napríklad, zákazník hľadal tipy a triky v Exceli a cez výsledky vyhľadávania sa dostal na blog IT Learning. Prečítal si zopár ďalších článkov a keďže sa mu páčili, rozhodol sa prihlásiť na odber noviniek. O pol roka sa rozhodol, že chce zmeniť prácu, ale najprv si potrebuje rozšíriť vedomosti, napríklad v oblasti grafiky. Kde bude hľadať kurz? V IT Learning, samozrejme. 🙂 Veď minule predsa písali, že majú nový Expresný kurz grafiky

5. Ušetríte

Nič nie je úplne zadarmo, ale náklady na posielanie hromadných e-mailov vôbec nemusia byť vysoké. A ak ešte len začínate a nemáte zatiaľ veľmi rozsiahlu databázu kontaktov, veľa online nástrojov na rozosielanie hromadných e-mailov je do určitého počtu kontaktov a odoslaných e-mailov za mesiac úplne zadarmo. (Ako napríklad aj systém SendGrid na obrázku nižšie.) Takýto newsletter vás tým pádom bude stáť iba váš čas, ktorý strávite jeho vytváraním. Takže ak ste sa doteraz vyhovárali na vysoké náklady, budete si musieť nájsť novú výhovorku. 🙂

6. Môžete zacieliť

Dobrý e-mailingový softvér vám dovolí segmentovať príjemcov podľa rôznych atribútov a vďaka tomu presnejšie zacieliť iba na určitú skupinu. Segmentácia (možnosť rozdeliť kontakty podľa určitých parametrov a vytvoriť si tak vlastné zoznamy príjemcov) je jedným z množstva nástrojov, ktoré by mal váš e-mailingový systém ponúkať. Môžete si príjemcov rozdeliť napríklad podľa typu produktov, ktoré u vás nakúpili, alebo o ktoré sa zaujímali, alebo podľa demografických údajov (ak ich máte k dispozícii). Personalizovaný obsah môže výrazne zvýšiť mieru prekliku.

7. Môžete merať

Ďalším dôležitým nástrojom, ktorý nájdete v každom dobrom e-mailingovom systéme, sú štatistiky otvárateľnosti a ďalšie metriky. Po odoslaní newslettra potom viete jednoducho zistiť, koľko ľudí e-mail dostalo, koľko ho otvorilo, koľko kliklo na nejaký odkaz, alebo tiež koľko ľudí sa odhlásilo z odoberania newslettra.

BTW: Vďaka týmto štatistikám budete môcť určiť, ktorý deň je pre vaše publikum najvhodnejší na posielanie newslettrov, aby mali najväčšiu čítanosť a dosah.

Prečo posielať newsletter - štatistiky odosielania - ukážka

8. Zvyšujete povedomie o vašej značke

Posielaním pravidelného newslettra zvyšujete povedomie o vašej značke či vašich produktoch. Pripomínate sa a nenápadne formujte názor čitateľa na vašu firmu. Vaše logo, obrázky, videá, prekliky na váš web – to všetko vám pomáha s budovaním značky.

S týmto bodom úzko súvisí aj content marketing, teda blogové články. Ak niekto hľadá odpovede na otázky, často sa najprv „opýta“ Googlu, ktorý mu ako odpoveď ponúkne množstvo odkazov, kde sa dozvie viac informácií. Ak budete aj vy, resp. vaše články medzi týmito odkazmi, čitateľ vás začne registrovať a ak ho téma vašich článkov naozaj zaujíma, prihlási sa na odber noviniek.

9. Ľahko sa šíri

Ak by niekto chcel posunúť váš newsletter niekomu inému, jednoducho mu môže preposlať celý e-mail! A ak príjemcu obsah zaujme, tiež sa prihlási na odber, aby mu ďalšie novinky od vás už neunikli. V prípade, že sa to do vášho newslettra hodí, pripojte na záver krátku výzvu na preposlanie newslettra ďalším ľuďom, ktorých by mohli informácie v ňom zaujímať. Jednoduchá priama výzva môže spraviť divy – človek si až po jej prečítaní uvedomí, že aha, veď vlastne moju kamošku/brata/kolegyňu… by tento e-mail tiež mohol zaujímať. A tlačidlo Preposlať nie je ďaleko. Aj takto nepriamo môžete získať nové cenné kontakty do vašej databázy.

Pridajte do newslettra výzvu na preposlanie.

Chcete začať s posielaním pravidelných newslettrov?

Ak ste ešte neboli rozhodnutí, verím, že vás článok motivoval k zamysleniu sa a rozhodnutiu. …a už rozmýšľate, čo dáte do svojho prvého newslettra. 🙂 Máte stále pochybnosti alebo nezodpovedané otázky? Položte ich priamo odborníkovi z praxe na kurze Efektívny e-mail marketing. Zistíte, ako posielať hromadné e-maily, na čo si dať pozor a v praktickej časti si vyskúšate tiež možnosť vytvoriť váš prvý newsletter v systéme SendGrid. Uvidíte, je to celé oveľa ľahšie, ako sa môže zdať.

autorom článku je: Hana Jokelová
Absolventka FMFI UK, ktorá sa po pár rokoch v poisťovníctve rozhodla objavovať nové chodníčky. Pripravená preskúmať všetky príležitosti, ktoré sa jej počas toho pripletú pod nohy. Jednou z nich je aj testovanie IT Learning kurzov, a nielen z oblasti digitálneho marketingu a grafiky. Ak práve netestuje, pomáha ľuďom učiť sa cudzie jazyky efektívne, alebo je sama v nejakom zahĺbená.

Páčil sa vám článok? Pošleme vám podobné.
Aktivujte si okamžité zasielanie noviniek a článkov – už vám od nás nikdy nič neunikne. Môžeme vás okamžite informovať o aktuálnej akcii, novinke, špeciálnej kampani či zľave alebo novom článku na našom blogu. Akonáhle sa u nás v novinkách niečo zmení alebo pridá, do pár minút vám automaticky posielame email s odkazom na novinku na našu stránku. A odhlásiť sa môžete kedykoľvek. Nič neriskujete.


Nikam neodchádzajte, pozrite si naše novinky, akcie alebo si
prečítajte ďalšie podobné články:

Podobné články z kategórie
e-mail marketing, Internet marketing a reklama, newsletter