Tipy a triky v Exceli 3

článok na blog uverejnený: 10. novembra 2019

Viacero odpovedí na otázky, ktoré zaujímajú účastníkov na kurzoch Excelu a nie sú bežne v osnove (alebo ich máme zredukované), prinášame v tomto seriáli Tipy a triky v Exceli. Vytvorili sme z nich mozaiku tipov a trikov, ktoré by mohli pomôcť pri práci s Excelom i vám…
Toto je tretia časť 🙂

V prípade, že už dlhšie pracujete s tabuľkami, takmer na 100 % ste sa stretli s potrebou zlúčiť údaje z viacerých hárkov na jeden do jednej tabuľky.
Asi ste to spravili pomocou vzorcov s odkazmi alebo použitím Ctrl+C a Ctrl+V na vybrané údaje a následne použitými funkciami v stĺpcoch.

Je to možné spraviť aj inak, ľahšie. So širšími možnosťami funkcií na dosiahnutie želaných výsledkov takmer na jeden klik.
Poznáte nástroj Zlúčiť?

zlučovanie údajov v exceli . nástroj Zlúčiť

Ako zlúčiť hodnoty z hárkov tabuliek

Poďme na to!
Ako príklad predpokladajme, že nám kolegovia z troch iných pobočiek poslali podklady pre mesačný report.

Teda máme tri tabuľky so zdrojovými údajmi, ktoré potrebujeme zlúčiť do jednej.
Ak sú všetky v rovnakom formáte, výborne! Ak nie, treba im vytvoriť vzor, ktorý budú mesačne zasielať vyplnený. Uľahčí nám to finálnu prácu.

Potrebné hárky skopírujeme do nového súboru a v tom istom súbore z nich vytvoríme pomocou nástroja Zlúčiť na novom samostatnom hárku tabuľku s požadovanými výsledkami.

Tu sú uvedené jednotlivé kroky ako na to.

Zlúčenie údajov z dvoch (a viac) hárkov

1. Najskôr vytvoríme nový pracovný hárok, napríklad kliknutím na znamienko „plus“ dolu v stavovom riadku, alebo pomocou nástroja Vložiť hárok z panelu Bunky na karte Domov (vpravo hore). Prípadne hárok vložíme pomocou kontextového menu, ktoré sa objaví po kliknutí pravým tlačidlom myši do názvu ľubovoľného hárka.

ako vložiť nový hárok v excel cez ikonu

2. Následne prejdeme na kartu Údaje, a na paneli Nástroje pre údaje zvolíme nástroj Zlúčiť (niekde ho môžete nájsť aj pod označením Konsolidovať).

nástroj na zlučovanie dvoch a viac tabuliek v Exceli je na karte Údaje

3. Objaví sa okno Zlúčiť, v ktorom kliknutím na šípku v prvom políčku vyberieme operáciu (Funkcia), ktorú chceme so zdrojovými údajmi spraviť (Súčet, Počet, Priemer, Maximum, Minimum, súčin, Počet čísel, Smerodajná odchýlka 1, Smerodajná odchýlka 2, Odhad rozptylu, Rozptyl).

okno pre zlučovanie - excel

V druhom políčku (Odkaz) špecifikujeme po kliknutí na šípku vpravo rozsah z prvého pracovného hárka, ktorý obsahuje vstupné hodnoty a klikneme na „Pridať“. Postupne v druhom políčku špecifikujeme a popridávame všetky rozsahy, s ktorými chceme operáciu vykonať.

nástroj zlučovania v Exceli

4. Potvrdením tlačidlom OK prebehne požadované zlúčenie podľa zvolenej operácie.

výsledok zlučovania v Exceli

Záver

Existujú aj iné spôsoby ako v Exceli zlúčiť údaje z viacerých hárkov, každý má svoje pre a proti… tento je elegantný a ponúka predvolené možnosti na jeden klik – bez potreby písať funkcie s ich argumentami a syntaxou…

Ak sa vám tento postup zdá komplikovaný, vyskúšajte ho. Je naozaj jednoduchý, zložito len vyzerá.

Chcete vedieť o práci s Excelom viac? Príďte na kurz Excelu, dozviete sa a na príkladoch vyskúšate.
Už po dvoch dňoch strávených na kurze Excel I., budete vedieť oooveľa viac 🙂

autorom článku je: Ján Tóth
- absolvent FEI STU a FM UK. Po ukončení štúdia pracoval rok vo vydavateľstve ako vedúci IT, následne na vedúcich pozíciách súkromných firiem a tiež ako riaditeľ slovenského zastúpenia nadnárodnej spoločnosti. Autor a spoluautor kníh z oblasti IT, článkov z oblasti zdravia a kozmetiky, prekladateľ, prednášateľ, v súčasnosti pracuje ako lektor a konzultant na voľnej nohe.


Nikam neodchádzajte, pozrite si naše novinky, akcie alebo si
prečítajte ďalšie podobné články:

Podobné články z kategórie
Excel, Kancelária a MS Office, zlúčiť údaje