4 dôležité rozdiely medzi PPC a SEO

článok na blog uverejnený: 23. augusta 2021
 

Kurz: Google Ads I. – tvorba úspešných PPC kampaní

Lektor: Peter Hecht

Keď sa začnete zaujímať o internetový marketing, skôr či neskôr narazíte na trojpísmenkové skratky PPC a SEO. Skúsený marketér hneď vie, čo si má pod týmito písmenkami predstaviť. No ak s online marketingom ešte len začínate, prehľad vo všetkých skratkách pre vás určite nie je samozrejmosť. Najrýchlejšia cesta, ako sa v záplave skratiek a nových pojmov vyznať a zistiť, v akej postupnosti s ktorou z nich pracovať, či dať peniaze do reklamy alebo optimalizovať, je prísť na kurz – čo sa skrýva za písmenkami PPC vám skúsený lektor detailne ozrejmí na kurze Google Ads I. A je toho viac než „zaplať za klik“. V tomto článku nájdete niečo iné – stručné zhrnutie obsahu pojmov PPC a SEO. Takže ak práve rozbiehate svoj biznis a rozmýšľate, čo skôr, tento článok vám pomôže pri rozhodovaní. 

Čo je to PPC a čo je to SEO?

Začnime tým, že si stručne pripomeňme, čo je čo. SEO je skratka slov „Search engine optimization“, teda optimalizácia pre vyhľadávače. Je to vlastne súbor pravidiel, resp. odporúčaní, ktoré by ste mali dodržiavať, ak chcete, aby vás Google vedel na internete nájsť a vaše stránky ponúkal vo výsledkoch vyhľadávania na čo najvýhodnejšej pozícii – najlepšie na prvej pozícii na prvej strane. Okrem toho, dodržiavaním týchto pravidiel zabezpečíte aj to, že váš web bude dobre čitateľný aj pre ľudí s handicapom. Pre detailnejšie informácie o tejto téme si prečítajte článok SEO abeceda.

PPC je skratka zo slov „Pay-per-click“, teda platba za klik. Je to jedna z možností platenej internetovej reklamy. Má jednu významnú výhodu, ktorú prezrádza už v názve – za reklamu platíte až vtedy, keď na ňu niekto skutočne klikne. Čiže nezáleží na tom, koľko ľudí vašu reklamu videlo, z pohľadu vášho vrecka záleží len na tom, či na ňu klikli. PPC reklama má viaceré podoby. Môže sa zobrazovať vo vyhľadávacej sieti (teda vo výsledkoch vyhľadávania) alebo v obsahovej sieti (bannerové reklamy zobrazujúce sa na internetových stránkach, v G-maili, na YouTube, remarketingová reklama).

V tomto článku sa zameriame hlavne na jej prvú podobu – reklamu vo vyhľadávacej sieti. Tej bol totiž venovaný aj prvý kurz Google Ads I. Mimochodom, vhodný i pre začiatočníkov, ktorí o Google Ads počuli zatiaľ len okrajovo, tak ako ja.

Navrchu sú PPC výsledky označené slovom "Reklama", za nimi nasledujú organické SEO výsledky.

Čo majú spoločné PPC a SEO?

Hoci by ste povedali, že nemajú spoločné nič, jednu vec SEO a PPC vo vyhľadávacej sieti predsa spoločnú majú – viete nimi priamo či nepriamo ovplyvniť pozíciu vašej webstránky vo výsledkoch vyhľadávania nejakého kľúčového slova. Možno ste si všimli, že na úplne prvých pozíciách je takmer vždy reklama (je to platená reklama PPC). Používateľ vyhľadávania Google to môže rozoznať tak, že pri URL adrese odkazovanej stránky je najprv slovíčko „Reklama“. Za pozíciami s platenými výsledkami nasledujú pozície prirodzené, organické. Tie sú dosiahnuté vhodnou optimalizáciou (SEO). Samozrejme, že ak na konkrétne kľúčové slovo nikto neinzeruje, na prvých pozíciách vyhľadávania sú hneď neplatené výsledky ovplyvnené SEO-m. Prvú stranu výsledkov vyhľadávania na konci môžu uzatvárať znovu platené výsledky. A sme opäť pri PPC.

Aký je rozdiel medzi PPC a SEO?

1. Cena

Prvý dôležitý rozdiel je určite suma, ktorú za obe služby zaplatíte.

To, koľko zaplatíte za PPC reklamu vo vyhľadávacej sieti, záleží od toho, na aké kľúčové slovo sa má reklama zobrazovať a aká je konkurencia. Pri výpočte ceny prebieha na pozadí akási aukcia. Google algoritmus vyhodnotí, kto si ako nastavil svoju reklamu a koľko je ochotný zaplatiť za jej uverejnenie. Prihliadne aj na to, akú reklamu chcete zobrazovať, no všeobecne platí, že kto ponúkne viac, zobrazí sa vyššie.

Cena za kliknutie sa pohybuje v desiatkach centov až v eurách, no viete si nastaviť aj maximálnu cenu za jeden klik a denný rozpočet, ktorý vaša reklama nesmie presiahnuť. Aby ste na takejto reklame zbytočne neprerobili, určite príďte na kurz Google Ads I. Vďaka tipom od profesionála ušetríte násobne viac ako je cena kurzu.

 

V prípade SEO to také jednoduché nie je. Nedá sa povedať, že by umiestnenie vo vyhľadávači, ktoré je výsledkom dodržiavania SEO pravidiel, bolo úplne zadarmo. Do ceny pozície vo výsledkoch vyhľadávania totiž musíte v prípade SEO zarátať cenu za konzultácie s expertom v oblasti, a v prípade, že si robíte všetko sami, cenu kurzov, ak ste nejaké absolvovali a cenu času, ktorý ste venovali implementácii poznatkov. Čas je – mimochodom – ďalší rozdiel medzi SEO a PPC, a je významne ovplyvnený voľbou medzi „študovať si sám“ a „ísť na kurz“.

2. Čas

Kedy sa dostavia výsledky? Dosiahnuť dobrú pozíciu len na základe optimalizácie pre vyhľadávače trvá oveľa dlhšie. Ak dnes zverejníte stránku, ktorú ste optimalizovali, neznamená to, že hneď v ten moment bude na prvej stránke výsledkov vyhľadávania. SEO potrebuje čas. Niekedy týždne, niekedy mesiace. Výsledok je ovplyvnený aj tým ako vyzerá zvyšok vášho webu, a aj v prípade SEO závisí od toho, ako veľmi sa snažia o SEO vaši konkurenti.

Ak však o 12:00 zverejníte PPC reklamu, od 12:00 sa bude zobrazovať vo výsledkoch vyhľadávania. Takisto, ak ju už zobrazovať nechcete, pretože ste vďaka nej už vypredali všetky skladové zásoby, vypnete ju a zobrazovať sa nebude. Jasné, nie?

 

3. Pozícia vo výsledkoch vyhľadávania

Pozícia vašej PPC reklamy závisí od toho, či ste ochotný zaplatiť viac ako konkurencia, ale aj od toho, či je vaša reklama relevantná. Napríklad ak sa chcete zobrazovať na nejaké kľúčové slovo, to slovo (alebo slová, samozrejme) sa musí nachádzať aj na stránke, na ktorú bude reklama odkazovať. V opačnom prípade Google zníži relevantnosť vašej reklamy a na prvej pozícii zobrazí konkurenciu s relevantnejšou reklamou. Čiže ak spravíte všetko tak, ako treba a ste pripravený zaplatiť viac ako všetci ostatní, teoreticky si viete zaručiť prvé miesto vo výsledkoch vyhľadávania.

Z pohľadu SEO to však také jednoduché nie je. Pozíciu na prvej strane si ľahko zaručiť neviete. Pozícia vašej stránky vo výsledkoch vyhľadávania sa bude meniť v čase. Čiže ak ste dnes prvý v organických výsledkoch, zajtra môžete byť pokojne druhý či tretí a naopak. Ak ste dnes na druhej strane vyhľadávania v Google, neznamená to, že tam budete aj o týždeň.

4. Kľúčové slovo a vyhľadávací zámer

Rozdiel medzi PPC a SEO je aj v tom, na aké kľúčové slová nimi mieriť. V prípade SEO stojí za úvahu zamerať sa hlavne na také kľúčové slová, ktoré keď používateľ zadá, pravdepodobne sa chce niečo naučiť, zistiť, informovať sa (prečo a ako podrobnejšie na kurze). V prípade PPC by ste sa mali zamerať najmä na kľúčové slová s predajným potenciálom. Neznamená to však, že ak optimalizujete svoju stránku, slová s predajným potenciálom ignorujete. To vôbec nie. Dôležité je uvedomiť si, že naopak to neplatí.

Príklad úvahy:
Je kľúčový výraz „ako uviazať kravatu“ vhodný pre SEO alebo pre PPC?
Pri použití na účely PPC by sme platili za to, že sa používateľ u nás niečo naučil (zadarmo), ale nič nekúpil. Pre PPC stojí za úvahu skôr použitie slov ako „svadobná kravata“, „kravata na svadbu“ alebo „kravata cena“.
Ak však pripravíme blogový článok s podrobným návodom, ako na to – „ako uviazať kravatu“ – to je SEO. So všetkými dôsledkami.
„Ako uviazať kravatu“ je vhodný pre SEO.

Tak s čím mám začať?

Ani SEO ani PPC sa nedá robiť, ak o problematike nič neviete. Na SEO potrebujete veľa času a na dobrú PPC reklamu potrebujete financie. Neviete nič ani o jednom? Prídete o čas, prípadne o peniaze, alebo o oboje. Skôr či neskôr sa budete musieť venovať obom oblastiam poriadne, ak budete chcieť, aby bolo váš web na internete vidieť.

Zo stručného porovnania PPC a SEO vyššie cítite, že by ste sa mali venovať obom – obe oblasti významne prispievajú k úspechu webu. Keďže každý web má svoje špecifiká, treba ich vedieť pri voľbe zohľadniť. V každom prípade, ak potrebujete online reklamu, ktorá bude hneď predávať, určite vám na začiatok významne pomôže kurz Google Ads I. Na ňom si s odborníkom na túto oblasť (viac ako 12 rokov skúseností) prejdete priority i jednotlivé nastavenia. Naučíte sa, ako cieliť a tiež ako a kedy nemíňať peniaze na reklamu zbytočne. Ešte v ten deň rozbehnete svoju prvú kampaň a uvidíte výsledky.

+ Kurz vhodný aj pre začiatočníka, ktorý sa s Google Ads ešte len zoznamuje.
+ Pod dohľadom lektora si založíte účet a skúsite nastaviť svoju prvú kampaň.
+ Tipy na to, ako nevyhadzovať peniaze za reklamu von oknom sú na nezaplatenie.

autorom článku je: Hana Jokelová
Absolventka FMFI UK, ktorá sa po pár rokoch v poisťovníctve rozhodla objavovať nové chodníčky. Pripravená preskúmať všetky príležitosti, ktoré sa jej počas toho pripletú pod nohy. Jednou z nich je aj testovanie IT Learning kurzov, a nielen z oblasti digitálneho marketingu a grafiky. Ak práve netestuje, pomáha ľuďom učiť sa cudzie jazyky efektívne, alebo je sama v nejakom zahĺbená.

Páčil sa vám článok? Pošleme vám podobné.
Aktivujte si okamžité zasielanie noviniek a článkov – už vám od nás nikdy nič neunikne. Môžeme vás okamžite informovať o aktuálnej akcii, novinke, špeciálnej kampani či zľave alebo novom článku na našom blogu. Akonáhle sa u nás v novinkách niečo zmení alebo pridá, do pár minút vám automaticky posielame email s odkazom na novinku na našu stránku. A odhlásiť sa môžete kedykoľvek. Nič neriskujete.


Nikam neodchádzajte, pozrite si naše novinky, akcie alebo si
prečítajte ďalšie podobné články:

Podobné články z kategórie
Google Ads, Internet marketing a reklama, it kurz recenzia, online marketing, PPC