Pokročilé metódy indexovania bez námahy?

článok na blog uverejnený: 12. októbra 2018

Máte nové web-stránky. Super! Tešíte sa ako ich návštevníci nájdu a ozvú sa vám. Napadlo vám otestovať, či ich Google pri zadaní kľúčových slov ponúkne záujemcom? Napíšete teda do Googlu slová, ktoré by mohli ľudia podľa obsahu na stránkach vyhľadávať. A… nič. Skúsite slová v nadpisoch, v prvých článkoch. Stále nič.
Hoci pri zadaní adresy stránok priamo do riadku hore sa stránky zobrazia, Google ich nemá zozname. Preto ich neponúka pri vyhľadávaní. Nikto vás cez gúgl nenájde!

V dvoch článkoch popisujeme základnú a pokročilú úroveň vedomostí, ktoré by mal každý správca stránok poznať.
V tomto tú pokročilejšiu, …no ak ste nečítali predošlý článok, odporúčam určite prečítať najprv ten. Preklik je na konci.

Postup 3 – podpora indexovania cez G+

(aktualizované v júni 2021)
Služba Google+ je sociálna sieť, ktorá síce neuspela v boji s FB o prvenstvo medzi sociálnymi sieťami, ale je stále užitočná. Napríklad aj na rýchle indexovanie vášho obsahu.

Stránky Google+ boli spustené 7. novembra 2011, čo umožnilo firmám podobne ako na FB spojiť sa so svojimi fanúšikmi. Do apríla 2019 fungovala aj pre jednotlivcov, avšak od r. 2019 umožňuje už len subjektom, ktoré nie sú jednotlivcami (firmy, organizácie a spoločnosti) založiť si profil a publikovať príspevky.
Odkazy zdieľané prostredníctvom služby Google+ indexovacie roboty vidia a preto sa zobrazia vo výsledkoch vyhľadávania Google už o 1-2 dni. Toto je zo základných postupov najelegantnejší spôsob  indexovania (pre firmy). Prečo najelegantnejší?

indexovanie prebehne rýchlejšie pomocou sociálnej siete Google+

Predtým, než použijete službu G+ (ak ju ešte nemáte), musíte sa zaregistrovať. Je to zadarmo a veľmi rýchle, najmä ak máte už schránku gmail. A ak nemáte v pláne použiť platformu na niečo iné. Vyplnenie podrobných informácií v profile nie je pre urýchlenie indexovania vašej stránky potrebné, stačia základné údaje.

Po vytvorení účtu Google+ môžete odkazy na svoje nové stránky uverejniť priamo, alebo prostredníctvom nástroja sociálneho plánovania (Buffer, Hootsuite). Priamy spôsob je najjednoduchší.
Spravte krátky príspevok a uverejnite ho s odkazom na svoju novú stránku v službe G+. Nie je to o oslovení publika v službe Google+, takže netrávte s vymýšľaním príspevku pol dňa. Robíte to kvôli rýchlejšiemu indexovaniu… Nezabudnite na odkazy na svoje stránky! Ak chcete, môžete si po publikovaní prečítať príspevky iných ľudí zo siete (tým však indexovanie neurýchlite :))…

Prečo považujem tento postup za najelegantnejší zo základnej trojky? Je rýchly a naozaj jednoduchý. Jeho ďalšou výhodou je, že môžete urýchliť aj indexovanie stránok, ku ktorým nemáte vlastníctvo alebo správcovstvo (potrebné pre Search Console). Táto metóda príde vhod napríklad na urýchlenie indexovania príspevkov na blogu od hosťa a tiež iného obsahu na stránkach, ktoré priamo nekontrolujete (komentáre a pod.). Ľahko vám takisto zapadne do termínovníka publikovania, ak používate niektorý nástroj sociálneho plánovania. Pre niekoho môže byť prekážkou nastavenie účtu Google+, nedajte sa odradiť, robíte ho len raz…
Týmto postupom prebehne indexovanie síce pomalšie ako cez Search Console, ale oveľa rýchlejšie ako čakaním na googlebot-a…

Postup 4 – pokročilé indexovanie – blog

Vzhľadom na to, že blogovacie stránky s pravidelne zverejňovanými článkami sa menia podľa frekvencie publikovania, roboty ich indexujú. Z prieskumov vychádza vo všeobecnosti indexovacích návštev viac. Podľa obsahu a frekvencie publikovania aj 5-krát viac než v prípade statických stránok. Preto potrebujete blog.

Blogy s článkami pritiahnu dodatočnú návštevnosť (cez „long tail“). Podľa HubSpotu stránky s blogom majú o 55 % vyššiu návštevnosť ako tie bez neho. A tiež podporujú vlastný predaj na základe dodatočných informácií alebo príbehov v článkoch.

Nevýhodou je potreba kreativity a pravidelnej publikačnej aktivity. Obnáša to neustále hľadať témy, informácie, vidieť aj nikým nevidené súvislosti, písať o nich, vyberať alebo aj robiť fotografie, obrázky,…  Relatívne najľahšie to majú e-shopy. Stačí im písať o možnostiach využitia existujúcich produktov, o skúsenostiach, o nových produktoch, doplniť text zaujímavými a kvalitnými fotografiami alebo videom a nezabudnúť na odkazy (prelinkovanie) na vlastné stránky produktov. V prípade, že sú k článkom povolené i komentáre, obsah stránky sa môže meniť každý deň a roboty budú indexovať stránky častejšie.

Ak sa budete venovať blogovaniu pravidelne, prináša odmenu v podobe známosti značky, popularity a súvisiaceho rastu obratu. Pravidelnosť je dôležitá, nielen pre roboty.

pokročilé metódy indexovania

Postup 5 – pokročilé indexovanie – mapa stránky

„Mapa stránok” je zoznam a štruktúra všetkých stránok na vašom webe v XML formáte. Hoci návštevníci ju využívajú pri dobre navrhnutých stránkach veľmi zriedka, plní inú významnú funkciu. Slúži ako informačný základ pre roboty vyhľadávačov ohľadom toho, či sa na stránkach niečo zmenilo. Existujúca stránka „Mapa stránok” nepomáha priamo pri vyhľadávaní, ale pomáha vyhľadávačom indexovať rýchlejšie.

Vytvorenie mapy stránok je vo WordPresse hračka. K dispozícii je viacero pluginov – asi najlepší je Google XML Sitemaps plugin. Taktiež môžete použiť XML Sitemaps Generator alebo klasický Google Webmaster Tools (Search Console). Vytvorenú novú stránku, na ktorej budú zobrazené výsledky, nemusíte ani publikovať pre verejnosť. Ak máte zložitejšiu štruktúru stránok, odporúčam mapu stránok aj publikovať (niekde dolu na spodu stránky), zatúlaný návštevník ju ocení.

Máte e-shop? Každý produkt má vlastnú produktovú stránku? Existencia Mapy stránok pomáha  Google rýchlo zistiť zmenu. Podobne sa na tejto stránke zobrazujú všetky nové články a správy médií publikujúcich denne početné správy. Aj indexovací robot k nim chodí potom rád a častejšie 🙂

Postup 6 – pokročilé indexovanie – robots.txt

Súbor robots.txt je konfiguračný textový súbor, ktorý môžete pridať cez FTP do koreňového adresára vášho webu (ak sa tam už nenachádza vďaka inštalácii alebo niektorému z pluginov) v systéme WordPress. Umožňuje nastaviť inštrukcie k prehľadávaniu a indexovaniu vašich webových stránok pre roboty vyhľadávačov. Preto ten názov robots.txt. Pri vytváraní tohto súboru je však potrebné vedieť o jeho fungovaní čosi viac, aby ste si nepohoršili. Pridanie nesprávnych inštrukcií môže mať nepriaznivé účinky na SEO vašich webových stránok. Preto sa neodporúča pre neskúsených užívateľov. Najprv si o inštrukciách, jeho činnosti a funkčnosti veci dobre naštudujte. Alebo ak používate CMS WordPress, nainštalujte si plugin Yoast`s SEO. Urobí väčšinu potrebnej práce za vás.

Robots.txt dáva robotom inštrukcie o tom, s ktorými stránkami pracovať (crawlovať, indexovať) a ktoré môžu ignorovať.
Prečo chcieť, aby robot neindexoval niektoré časti vášho webu? Napríklad ak máte dve stránky, ktoré majú rovnaký obsah, len testujete A/B testom efektívnosť rôznych dizajnov. Duplicitný obsah vytvára problém pri SEO a inštruovať robotov pomocou súboru robots.txt je jeden zo spôsobov ako tomu predísť. Ak chcete problematike rozumieť viac, vyhľadajte si napríklad tému „siloing“. Yoast`s SEO ponúka možnosť optimalizácie webstránok cez podobnú metódu ako siloing.

existuje viacero spôsobov ako indexovanie urýchliť

Pre úplnosť, ak máte „neviditeľné“ stránky

Ak vaše stránky Google neponúka v prehľade, príčin môže byť viacero:

  • stránka je príliš nová a Google robot si ešte nenašiel čas ju prehľadať (prečítajte obidva články od začiatku),
  • obsah stránok je skrytý pre vyhľadávače kvôli vypnutému indexovaniu (aplikujte Postup 1),
  • obsah stránok nie je optimalizovaný pre vyhľadávače (samostatná téma súvisiaca so SEO, príďte na kurz SEO),
  • trh s cieľovým kľúčovým slovom/slovami je príliš konkurenčný (stáva sa, riešenia sú veľmi individuálne, odporúčam naše kurzy Internet marketingu),
  • stránky boli penalizované spoločnosťou Google (príďte na kurz SEO, porozumiete súvislostiam, zistíte príčinu penalizácie a budete jej vedieť aj predchádzať).

Kedy indexovať a čo zatiaľ

Kedykoľvek budete publikovať články, blogy alebo akýkoľvek iný obsah na webe, nečakajte, kým ho Google sám indexuje. Taktiež nezabudnite na indexovanie po migrácii stránok. Postupujte podľa jednej z vyššie uvedených metód a presuňte sa dopredu. Aj keď urýchleniu indexovania pomôžete niektorým z uvedených postupov (alebo ich kombináciou), neprebehne indexovanie okamžite. Chvíľu – pár hodín, deň-dva – potrvá…

Kým budete čakať, môžete stránkam pomôcť propagovaním obsahu na sociálnych sieťach, prípadne pošlite info s preklikom na nové stránky mailom okruhu svojich známych, priateľov či potenciálnym záujemcom. Ľudia podobne ako Google nevedia, že vaše stránky už existujú, ak im to nepoviete.

Na záver len pripomienka – urýchlenie indexovania nie je zlepšenie pozície vo vyhľadávači. Návšteva ro­bota na stránke ešte ne­za­ručí, že sa web-stránka do­stane do in­dexu a získa dobré umiestnenie. To zá­leží od ďal­ších fak­to­rov – najmä od kva­lity ob­sahu, dup­li­city (rovnaké kľúčové slová pre viac vašich stránok či skopírované popisy produktov a obrázky nie sú najlepšia voľba), odkazov atď.
Indexovanie je po vytvorení stránky/článku len druhý krok, nie konečný cieľ. Na indexovanie a top umiestnenie vo vyhľadávaní slúži najmä dobre navrhnutá štruktúra stránok, pravidelnosť publikovania a hodnotný obsah, ktorý budú ľudia radi čítať. BTW – ako tvoriť hodnotný obsah učíme na 2-3 marketingových kurzoch (Content marketing, Copywriting, Návrh, plánovanie, efektívna tvorba a vyhodnotenie kampaní,…).

Nezabudnite, obsah na stránkach vytvárate najmä pre iných, nie pre seba. Má zmysel, iba ak ho ľudia vidia.
Podstatné už viete… Konajte.

autorom článku je: Ján Tóth
- absolvent FEI STU a FM UK. Po ukončení štúdia pracoval rok vo vydavateľstve ako vedúci IT, následne na vedúcich pozíciách súkromných firiem a tiež ako riaditeľ slovenského zastúpenia nadnárodnej spoločnosti. Autor a spoluautor kníh z oblasti IT, článkov z oblasti zdravia a kozmetiky, prekladateľ, prednášateľ, v súčasnosti pracuje ako lektor a konzultant na voľnej nohe.

Páčil sa vám článok? Pošleme vám podobné.
Aktivujte si okamžité zasielanie noviniek a článkov – už vám od nás nikdy nič neunikne. Môžeme vás okamžite informovať o aktuálnej akcii, novinke, špeciálnej kampani či zľave alebo novom článku na našom blogu. Akonáhle sa u nás v novinkách niečo zmení alebo pridá, do pár minút vám automaticky posielame email s odkazom na novinku na našu stránku. A odhlásiť sa môžete kedykoľvek. Nič neriskujete.


Nikam neodchádzajte, pozrite si naše novinky, akcie alebo si
prečítajte ďalšie podobné články:

Podobné články z kategórie
Google, indexovanie, Internet marketing a reklama, neviditeľné stránky, robots.txt, SEO, siloing


Aktuálna akcia na IT kurzy a počítačové a marketingové kurzy v Bratislave