Najlepšie témy vo WordPresse

8 krokov k skvele pripravenej vizitke pre tlač, inšpirujte sa

kategória: Blog pridané: 30. júla 2019

Je papierová vizitka prežitok?

Mnohí považujú papierovú vizitku za archaizmus, zbytočný kus hmoty. Ale nie je ešte úplne prežitkom. Tlačené vizitky sú stále významnou súčasťou obchodných rokovaní. Je to nielen spôsob, ako si vymeniť kontaktné údaje. Vizitka je súčasť identity firmy. Prezentuje značku, komunikuje brand.
Dizajnéri sa predháňajú v tom, kto navrhne krajší kus.

Na prvý pohľad je to jednoduché. Malý kúsok papiera, na ňom trocha textu a grafiky. Nič výnimočné.
Obyčajná navštívenka, ako tento formát zvykneme nazývať, má svoje pravidlá. Pravidlá, čo by mala obsahovať, ale tiež pravidlá, ako má byť pripravená, ak ju chceme tlačiť v profesionálnej tlačiarni.

V tomto článku sa zoznámime s najdôležitejšími krokmi, ktoré je vhodné dodržať pri tvorbe správneho podkladu pre tlač.

1.  vhodný grafický program pre tvorbu vizitky

Grafický návrh vizitky by mal byť pripravený v grafickom programe odporúčanom tlačiarňami. Na trhu je veľký výber, Adobe Illustrator patrí medzi programy, ktoré tlačiarne akceptujú, ba priam preferujú.

V Illustratore zvládnete prípravu hravo. Ak máte problém s týmto programom, naštudujte si rôzne video návody (alebo choďte na kurz). My sme  vytvorili profesionálnu vizitku za pomoci lektora už na základnom kurze Adobe Illustrator I, o ktorom som písala v článku Ako sa stať grafikom/grafičkou.

2. správny rozmer vizitky

Je v podstate jedno, aký rozmer si navrhnete. Možno chcete vytŕčať z davu a odlíšiť sa od ostatných a budete chcieť vizitku v tvare štvorca, kruhu, alebo kosoštvorca. Pri voľbe rozmeru je fajn si uvedomiť, či chcete, aby si vašu navštívenku váš partner niekde uložil. Podľa toho, kam by to malo byť, aby mu bola kedykoľvek k dispozícii, voľte jej rozmer.
Ja si napríklad papierové vizitky dlhodobo neodkladám (iba ak ma zaujme svojou kreatívou). Krátkodobo, t.j. kým si z nej neodpíšem všetky údaje do adresára, ju vkladám do priečinka v obale môjho telefónu. Mnohí ju uložia do svojej peňaženky, alebo do diára…
Štandardom býva priložená vizitka v prezentačnom foldri.

Štatistiky vravia, že najpoužívanejší rozmer vizitky na Slovensku je 90 x 50 mm. Obmedzením je práve rozmer peňaženky, kde si ju adresáti vizitiek najčastejšie odkladajú. Tlačiari však považujú za najšikovnejší rozmer 85 x 55 mm. Je to z dôvodu, že má podobný tvar ako kreditka, a tak sa zmestí aj do menších peňaženiek. Ja sa prikláňam tiež k tomuto odporúčaniu a vytváram biznis cards s rozmermi 85 x 55 mm.

Na základe vyššie uvedených odporúčaní preto vytvoríme v Illustratore na začiatku nový súbor s rozmermi 85 x 55 mm. Nezabudnite ani na tzv. spadavku (bleed). Ja dávam 3 mm z každej strany. Je to presah grafiky, ktorá bude následne orezaná. Spadavka je dôležitá, pretože vďaka nej je možné potlačiť formát plnej farebnej plochy alebo obrázka až k okrajom. Inak by pri oreze mohlo vzniknúť neželané biele miesto, viď obrázok.

zle-pripravena-vizitka

3. aké má byť rozlíšenie a farebný model pre tlačoviny

Adobe Illustrator je program založený na vektorovej grafike. Užívatelia Illustrátora majú spravidla predvolené nastavenie CMYK a 300 DPI. A to je to, čo očakávajú tiež tlačiarne.

Skontrolujte si to pri tvorbe nového súboru, je to dôležité. Predídete tým možným farebným odchýlkam a zníženej kvalite tlače.

4. safe zóna – dôležitý ochranný prvok na vizitke

Ochranná zóna hovoríme tej časti našej grafiky, kde by sa už nemal nachádzať žiadny dôležitý prvok nášho návrhu, najmä texty nie. Jednak z estetického hľadiska, ale aj z plne praktického hľadiska. Tak isto, ako sa môže pri oreze zarezať niekoľko desatín milimetra mimo formát, tak isto je to možné „zarezať“ aj do jeho vnútra. Nevznikne vám síce biely pásik, ale čo ak prídete o časť telefónneho čísla? Bez neho už vizitka nebude plniť svoje poslanie.

Bezpečnú zónu si nastavíte vodítkami (guides). Sú to pomocné horizontálne a vertikálne čiary, ktoré pomáhajú presne umiestniť objekty na určité miesto. Vodítka sa zobrazujú ako čiary, ale nie sú súčasťou grafického návrhu, iba tak plávajú nad objektom. Netlačia sa.

voditka-na-vizitke

Vodítka vytvoríme tak, že ich „vysunieme“ z oblasti pravítka z hornej časti obrazovky, alebo z ľavej časti obrazovky jednoduchým klikom a posunom. Ich presné umiestnenie zabezpečíme tak, že v záložke Properties určíme presne ich súradnice na osi X a na osi Y. S vodítkami môžeme pracovať rovnako ako s objektami, môžeme ich presunúť alebo odstrániť.
Po ich nastavení je vhodné ich zamknúť, aby sme ich ani náhodou neposunuli – ani o 1 mm. Na obrázku ich vidíte v svetlomodrej farbe.

5. farba pozadia

Tak, a dostali sme sa k samotnému dizajnovaniu.
Na začiatku by sme si mali vybrať farbu alebo obrázok pozadia. Nezabudnime myslieť na to, že farba musí prekrývať celú plochu vizitky (teda až za orezový okraj), aby po oreze nezostali žiadne biele okraje. V našom príklade je zadná strana vizitky farebná, predná strana bude mať farbu papiera.

safe-zona-na-vizitke

Najčastejšie chyby, ktoré na vizitkách môžeme vidieť, je používanie veľkého počtu farieb na pozadí. Vyvarujte sa – ak je to možné – fotografiám priamo pod textom. Ak už musíte použiť fotografiu alebo obrázok, lebo je súčasťou vašej firemnej identity, zabezpečte písmu dostatočný kontrast. Voľbou kontrastnej farby písma, alebo medzi fotografiu a písmo umiestnite jednofarebnú plochu.
Sledujeme tým čitateľnosť textu.

vizitka-priklad-podkladu-fotky

6. logo a logotyp

Každá vizitka by mala obsahovať grafický prvok, ktorý reprezentuje korporátnu identitu. Inak povedané, nesie v sebe prvky, ktoré sú súčasťou firemnej značky. Patrí k tomu logo, použitá farba, ale aj písmo a jeho presné rezy (bold, regular, italic, light, condensed,…). Dizajn vizitky by sa nemal odlišovať od iného dizajnu, ktorý firma používa. Keď človek drží vizitku a príde napríklad na firemný web, musí mu byť hneď jasné, že je to tá istá firma. Dbajte na to, aby všetky firemné prvky boli súčasťou jednej firemnej  identity, nielen vizitky. To pomôže značke, firme dostať sa do povedomia verejnosti oveľa rýchlejšie.

Logo na obrázku som vyrobila predtým …do vizitky ho iba prenesieme – skopírujeme, alebo umiestnime.
Jeho vytvorenie nebolo zložité. Dva kruhy spojené v cestári plus trojuholník a text. V našom príklade je logo použité v negatíve na zadnej časti vizitky a v prednej časti iba jeho fragment v korporátnej farbe.

vizitka

7. texty na vizitke

Už sme si napísali, že vizitka slúži najmä na výmenu kontaktných údajov, takže tie naozaj nesmú chýbať.
Neodmysliteľnou súčasťou je telefónne číslo, email, adresa. Ak má firma web stránku, mala by byť i na vizitke. Ak má prezentáciu aj v inej forme, napríklad na nejakej sociálnej sieti, nie je žiadny dôvod tento údaj neuviesť na vašej vizitke.
…ak ste grafik a máte „niekde“ vytvorené svoje portfólio, odkaz na to miesto takisto uveďte na vizitku.
V praxi sa stretneme občas aj s tým, že sa na vizitkách používa tzv. QR kód – jeho nasnímaním jednoducho prejde majiteľ na stránku alebo na informácie, ktoré odosielateľ chce komunikovať.

8. predtlačová príprava

Celý čas hovoríme o printovej vizitke, to znamená, že náš grafický návrh bude v závere zhmotený do tlačovej podoby. Tlačiareň od vás bude požadovať kvalitne pripravený podklad.
Ak ste postupovali podľa vyššie uvedených odporúčaní, export údajov do printového .pdf už bude iba hračka. Klik sem, klik tam a .pdf je hotové.
Stačí Uložiť ako… printové pdf, nezabudnúť skontrolovať, či sme v záložke zaškrtli orezové značky a spadavky… a hotovo.
Môžeme poslať do tlače. 😊

Zhrnutie

A teraz sa pozrime, koľko a aké nástroje Illustratora sme si vďaka príkladu na vizitke precvičili:

  • Tvar – vytvorili sme si kruh, trojuholník i obdĺžnik
  • Farby – kruh sme vyfarbili vybranou farbou
  • Transformácia tvaru – kruh sme skopírovali a vytvorili ďalší, rozmerovo iný
  • Cestár (pathfinder) – pomocou efektov cestára sme dva objekty (dva kruhy) spojili spôsobom, že sme vytvorili jednu cestu – vnútorný kruh vyrezal svoj tvar z kruhu vonkajšieho
  • Type tool – napísali sme text
  • Text do kriviek – text sme zmenili na vektor
  • Orezová maska – kedy sa jeden objekt oreže podľa iného objektu. V našom príklade sa grafický prvok z loga orezal do rozmeru vizitky
  • Vrstvy – ich tvorba, usporiadanie, označovanie

Je to len zlomok nástrojov, ktoré v sebe Adobe Illustrator má, a s pomocou ktorých dokáže užívateľ tohto profesionálneho grafického programu vytvárať neuveriteľné vektorové kresby.

A ako vidno, už len znalosťou týchto základných nástrojov vieme vytvoriť profesionálnu vizitku.
Ak máte chuť bravúrne tieto nástroje ovládať a netráviť hodiny samoštúdiom pri videách, neváhajte a zapíšte sa na kurz Illustrator 1. Na vizitky postačí.

autorom článku je: Ela Hmeľarová
Jej svetom sa po absolvovaní univerzity stal na dlhé roky marketing. Kariéru marketingového manažéra však zavesila na klinec a momentálne "freelancuje". Zväčša ju nájdete pri počítači. Analyzuje, navrhuje, testuje. Tvorí printovú grafiku, dizajnuje web stránky a aplikácie. Rozhodla sa pustiť tiež do ďalšieho vzdelávania a prostredníctvom blogu vás informuje o postrehoch a nových skúsenostiach z navštívených kurzov.