Návod na tvorbu odkazov na web stránke a web stránku s ohľadom na SEO

článok na blog uverejnený: 17. decembra 2019

Tlačidlá, buttony, hyperlinky, linky, odkazy, kotvy. Akokoľvek to nazvete, stále je to odkaz na údaje, ktoré si používateľ môže zobraziť pomocou prekliku (aj keď sú aj iné možnosti, o tom viac v článku). Mimochodom – správne po slovensky sa to nazýva „odkaz“.
Odkaz môže odkazovať na iné miesto na tej istej stránke, na zobrazenie obrázku, odkaz môže smerovať na dokument alebo na súbory s možnosťou stiahnutia. Taktiež môže odkazovať na inú podstránku, alebo na úplne inú web stránku na inej doméne, prípadne tiež na emailový formulár,…

Ako návštevníci stránok pracujú s odkazmi

Najčastejšie hovoríme: kliknúť na odkaz. Dôvodom je, že najviac používaným zariadením je myška. Sú však aj iné spôsoby, ako sa dá pracovať s odkazmi.

Napríklad trackball, alternatíva ku klasickej počítačovej myške. Rozdiel v používaní je, že sa nepohybujete myšou po podložke, ale prstom posúvate špeciálnu guličku. Tento spôsob je oveľa presnejší a dá sa použiť na akomkoľvek povrchu (pri práci s myškou je povrch dôležitý). Dosť veľkou výhodou je nižšia námaha zápästia. Používaním trackballu predídete riziku poškodenia zápästia, šliach a nervov, tzv. syndrómu karpálneho tunela.

Ergonomická klávesnica so zabudovaným trackballom
Ergonomická klávesnica so zabudovaným trackballom

Počítačový vývoj nezabúda ani na používateľov, ktorí sa po web stránke pohybujú pomocou klávesnice – či už dobrovoľne, alebo nevyhnutne kvôli fyzickému postihnutiu, alebo dočasnému handicapu v dôsledku úrazu. Na odkazy sa dá presúvať klávesami TabShift+ Tab  – to je pohyb po odkazoch dopredu a dozadu – a odkaz samotný sa aktivuje klávesom Enter.

Ani robot, ktorý indexuje stránky, nepoužíva počítačovú myšku. Jeho zaujíma hypertext. Text, ktorý odkazuje.

Anatómia odkazu

Odkaz (=link) sa skladá z dvoch častí: z cieľovej adresy a popisu – vlastného textu odkazu.

príklad hypertextu
príklad hypertextu a jeho výsledok v prehliadači

Prvá časť – cieľová adresa (cieľ odkazu) – je samozrejme veľmi dôležitá, pomocou nej určujeme, čo sa stane, keď niekto na odkaz klikne. Zobrazí sa iné miesto na tej istej stránke, iná podstránka, úplne iná web stránka, obrázok, dokument,… možnosti som spomínala v úvode. Vďaka nej vieme, kam link smerujeme. Kam ideme. Quo vadis.

Druhá časť odkazu je popis. Je to vlastný text odkazu. To, čo návštevník webu vidí v prehliadači, počuje v čítačke, alebo číta v kóde. Popisom môže byť text, obrázok či ikona, alebo oboje. Prehliadače zvyčajne zobrazujú vlastný textový popis modrým písmom, ktoré býva podčiarknuté. Jeho vzhľad je veľmi jednoduché zmeniť pomocou CSS štýlov.

Napadol mi starý vtip: Rozhovor dvoch kamarátov: „Kam ideš?“ „Do kina.“ „Čo dávajú?“ „Quo vadis.“ „Čo to znamená?“ „Kam ideš.“ „Do kina.“ … a pokračuje sa dokolečka, možno sa zabavíte, možno nie..

Ako funguje hyperlink?

Programy, ktoré prechádzajú hypertexty, otvárajú všetky odkazy a zhromažďujú z nich dáta. Voláme ich web crawlery. Web crawlery prechádzajú v opakovaných intervaloch celý web a vytvárajú obrovskú databázu, indexujú web stránky. Navštevujú všetky dostupné web stránky a zaznamenávajú slová, ktoré kde videli. Potom príde webový prehliadač, ktorý na základe dopytov od návštevníkov internetu vyberie z indexovaných stránok tie, kde môžu nájsť odpovede na svoje hľadané výrazy.

Web crawlery majú radi dobre napísané hypertextové odkazy. Je asi logické, že keď jasne identifikujete odkaz, webový prehliadač vás uprednostní pred tými, ktorí to dobre nerobia.

Optimalizujte svoje odkazy

Pravidlo prístupnosti 13.1 hovorí:

„Cieľ každého odkazu sa jasne identifikuje. Označenie každého odkazu výstižne popisuje jeho cieľ nezávisle na okolitom kontexte. Odkazy sú jasne odlíšené od ostatného textu.“ 

Poznáte dokument Web Content Accessibility Guidelines? Je to smernica, ktorá hovorí o vhodnom webovom obsahu z hľadiska prístupnosti a použiteľnosti webov. Veľmi užitočná pre dobrý užívateľský zážitok, pre lepšie pozície vo vyhľadávači, pre zrýchlenie web stránky, jej pravidlá zlepšujú dostupnosť obsahu pre široké masy ľudí – aj handikepovaných, pre goodwill a s tým spojený brandbuilding, …v konečnom dôsledku pre lepší biznis.

Optimalizujte svoje odkazy, pomôžete tým SEO a teda svojej pozícii vo vyhľadávači!

Ako napísať dobre odkaz?

Napíšte text odkazu tak, aby popisoval obsah cieľového odkazu. Uveďte relevantné informácie, typ a veľkosť dokumentu, napríklad „Dokumenty o návrhu (pdf, 20 MB)“. Nepoužívajte nejednoznačný text ako napríklad „kliknite tu“, „sem“, „viac“, „celý text článku“, „more“,…

Pokiaľ je to možné, aj cieľ odkazu by mal byť zrejmý už zo samotného textu odkazu. Pokiaľ to možné nie je, pre jednoznačnú identifikáciu odkazu použite v kóde atribút  „title“ prvku <a>, s tým vám pomôže váš programátor (kóder). Ktorý z nasledujúcich odkazov považujete za najlepší?

<p> Ak chcete zlepšiť svoje pozície vo vyhľadávači, prečítajte si odporúčania nášho SEO špecialistu <a href=“index.html“ title=“SEO-návod-od-nášho-špecialistu“>tu</a>. </p>
alebo
<p> Ak chcete zlepšiť svoje pozície vo vyhľadávači, prečítajte si <a href=“index.html“ title=“SEO-návod-od-nášho-špecialistu“>odporúčania</a> nášho SEO špecialistu. </p>
alebo
<p> Ak chcete zlepšiť svoje pozície vo vyhľadávači, prečítajte si <a href=“index.html“ title=“SEO-návod-od-nášho-špecialistu“>odporúčania nášho SEO špecialistu. </a></p>

(Skúste, odpoveď nájdete na konci článku.)

Nezmyselné odkazy

Ráčte vstúpiť, ukážem vám na pohľad životaschopné príklady nejasne identifikovaných odkazov, s ktorými sa poľahky na webe stretnete. Inšpirujte sa, a na svojom webe sa im zďaleka vyhýbajte.

príklad-nejednoznacneho-odkazu-precitat-clanok
príklad-nejednoznacneho-odkazu-kliknite-sem
priklad-nejednoznacneho-odkazu-zistit-viac

…a „zmyselné“ odkazy 🙂

Tu je príklad odkazu, ktorý je vizuálne i obsahovo pútavý, s vstavaným odkazom volajúcim po kliknutí vhodne oslovenej cieľovej skupiny…

Ak chcete vedieť viac o SEO,

čítajte naše články o SEO na blogu

vzdelávajte sa v oblasti SEO

príďte na workshopy so SEO špecialistom Tiborom Petákom

…v poslednom prípade sa rýchlo zorientujete v problematike, získate prehľad, rozšírite svoje znalosti a najmä, pomôžete svojim stránkam (alebo stránkam svojich známych), aby nehnili v úzadí možností internetového sveta

Riešenie:

Odpovedali ste na otázku v odseku vyššie, že tretí odkaz je najlepší? Ak ste si predstavili odkazy v praxi na stránke, vyšiel vám tretí ako najlepší… Blahoželám!
Dolu vidíte ako sa zobrazia jednotlivé verzie kódu návštevníkom stránky. Tretia verzia je ako pre ľudí tak aj pre crawlera zrozumiteľná i jasne viditeľná 🙂 Odkazy sú iba znázornené, nie sú funkčné.

Ak chcete zlepšiť svoje pozície vo vyhľadávači, prečítajte si odporúčania nášho SEO špecialistu tu.

Ak chcete zlepšiť svoje pozície vo vyhľadávači, prečítajte si odporúčania nášho SEO špecialistu.

Ak chcete zlepšiť svoje pozície vo vyhľadávači, prečítajte si odporúčania nášho SEO špecialistu.

autorom článku je: Ela Hmeľarová
Jej svetom sa po absolvovaní univerzity stal na dlhé roky marketing. Kariéru marketingového manažéra však zavesila na klinec a momentálne "freelancuje". Zväčša ju nájdete pri počítači. Analyzuje, navrhuje, testuje. Tvorí printovú grafiku, dizajnuje web stránky a aplikácie. Rozhodla sa pustiť tiež do ďalšieho vzdelávania a prostredníctvom blogu vás informuje o postrehoch a nových skúsenostiach z navštívených kurzov.


Nikam neodchádzajte, pozrite si naše novinky, akcie alebo si
prečítajte ďalšie podobné články:

Podobné články z kategórie
hypertext, linkbuilding, SEO