Základy PHP: Začnite programovať hneď teraz!

5 pravidiel email marketingu (nielen) pre začiatočníkov

kategória: Blog pridané: 25. augusta 2017

názov kurzu:
Efektívny e-mail marketing – ako na newsletter a hromadné e-maily,…
lektor:
Mgr. Peter Hecht

Ako funguje e-mail marketing

E-mail marketing je cielená distribúcia komerčných a nekomerčných správ na určený zoznam e-mailových adries. E-mailový marketing, zasielanie e-mailov alebo elektronická pošta je jedným z nástrojov tzv. priameho marketingu, je to v širšom zmysle slova všetko marketingového charakteru, s čím sa stretávame prostredníctvom e-mailovej schránky.

Hneď na začiatku kurzu lektor poukázal na rozdiely v ponímaní rôznych nástrojov, ktoré e-mail marketing zahŕňa. Vysvetlil pojmy mailing list (zoznam mailových adries, na ktoré sa posiela info o novinkách – newsletter a pod.), direct email (indivudualizovaná ponuka, keď predávajúci pozná kupujúceho z predchádzajúcich nákupov), direct marketing (všetko, čo ide na konkrétnu adresu),…

Tipy, triky, finty v e-mail marketingu

Vzápätí poukázal na to, že ak chce byť firma úspešná, potrebuje merať úspešnosť svojich marketingových aktivít, čo internet umožňuje lepšie ako čokoľvek predtým. A otvoril štatistiku poslednej kampane školiacej firmy. Na konkrétnom príklade nám tak ukázal  úspešnosť rozosielaných mailov, zamýšľal sa nad v  mailoch zvolenými slovami vzhľadom na počet odhlásených z mailing listu (nechcú viac dostávať info o novinkách) a upozornil tiež na riziká spamovania a zákonný rámec posielania mailov.
Ako dosiahnuť dobrú čítanosť a úspešnosť mailov? Odlíšením sa.

1. pravidlo – dobrý predmet, oslovenie
Všetci poznáte kapra… Viete ako ho lovia? Ako návnadu rybári použijú guličky pripomínajúce jeho potravu. Prvé kapry boli hlúpe a návnadu zhltli. Dnes už nie. Najprv kapor otestuje, či sa jedná o návnadu alebo nie – zľahka zamáva plutvičkami a ak tlak vody guličku neodsunie, kapor vie, že je to návnada. A odpláva. Vážení, keď návnadu rozoznáva kapor, rozoznáva ju aj človek! Aj vo svojej mailovej schránke…

2. pravidlo – emotikony v predmete mailu
Sú trendom doby, ozvláštňujú oslovenie a odlišujú ho (zatiaľ) od ostatných reklamných mailov – robia mail zaujímavý! Aké a podľa čoho vybrať z nich tak, aby ich mal rovnaké používateľ mobilnej aplikácie i počítača? Ako sa vyhnúť ich skúšaniu a stratám času…  lektor poradil konkrétne portály, kde a ako k nim prísť, podľa čoho vyberať tie funkčné z naozaj širokej ponuky. Načo použijete emotikon, ak sa v predmete na mobilnom telefóne objaví namiesto neho prázdny obdĺžnik?

Ako dosiahnuť čítanosť mailov

Čo si myslíte, ktoré maily majú vyššiu čítanosť? Tie, ktoré poslala firma alebo tie, ktoré poslal konkrétny človek? Tie, ktoré poslal muž alebo tie odoslané ženou? Tie, ktoré prišli v piatok popoludní alebo tie, ktoré prišli v utorok napoludnie?
Tieto a ďalšie otázky nám veľmi prakticky ukazovali, ako uvažovať pri návrhu, ktorou cestou sa vydať pri tvorbe  e-mailu.

3. pravidlo – odosielateľ
Najvhodnejší je konkrétny človek s menom, teda aj firemný mail má niesť stopy človeka, ktorý ho posiela – odosielateľ: Janko Mrkvička z Telekom-u, prípadne Adriana Nováková, BioAlej a pod.

4. pravidlo – optimálne obrázky
statické či pohybujúce sa – podľa vhodnosti a možností – dobrý mail má predmetom správy, textom i obrázkami zaujať, odlíšiť sa, prípadne jemne provokovať, nie zapadnúť medzi ostatné. Ak neviete, ako ich vytvoriť, IT Learning má k téme tvorby grafiky pre web-stránky viacero kurzov …alebo je možné vhodné obrázky oficiálne získať (zakúpiť) z oficiálnych fotografických databaniek – shutterstock, 123rf, pixabay a pod.
Lepšie investovať niekoľko eur do kúpy ako riešiť následne porušenie autorských práv či dokazovať legálnosť nadobudnutia. Slovensko chce byť (a čiastočne už je) súčasťou vyspelého sveta, kde sa ctí práca iných a je slušné a normálne za ňu zaplatiť.

Prečo moje maily končia v koši?

Ešte pred zodpovedaním tejto otázky posledné pravidlo.

5. pravidlo – výzva k akcii
Ak si myslíte, že zaslaním mailu s dobrým predmetom, skvelým obsahom a príjemnou grafikou adresáta motivuje k akcii, mýlite sa. No, vlastne áno, niekoľkých určite. Tento počet sa však dá výrazne zvýšiť použitím tlačidla s výzvou, oznamom a pod. (nové kurzy, objednať,…) a nestojí to takmer nič.

Medzi základné „povinnosti“ dobrého marketéra patrí sledovanie konkurencie. Ako to robiť s prehľadom a nezblázniť sa, bola milá časť kurzu s konkrétnym výstupom. Lektor nám prezradil ako to robí on a usmieva sa… 🙂
Ako často pripomínať adresátom mailov akciu pred jej uzatvorením, aby sa neodhlasovali z mailing listu a nerušili odoberanie mailov?
Ktorým slovným spojeniam sa vyhnúť a prečo, aby sa zvýšila doručiteľnosť a čítanosť mailov – výrazne to ušetrí nepochopenie, prečo moje maily nemajú skvelú štatistiku…

Veľa skvelých informácií a súvislostí ukázalo svet e-mail marketingu bez príkras, v jeho realite.
A jedna z nich z úst lektora znela: „Nie je nič mimoriadne, ak 35 % mailov skončí mimo, neotvorených. Naozaj nie je dôvod kvôli tomu nespávať…“
Ak je však pomer opačný, odporúčam presne tento kurz.

Záverečné zhrnutie:

+ super kurz pre začiatočníka alebo človeka s malými vedomosťami z oblasti
+ kurz nevyhnutný pre tých, ktorým sa so samoštúdiom e-mailingu nedarí
+ špičkový lektor s poznámkami a komentármi z praxe
– málo času v závere na prebranie doplnkových tém

autorom článku je: Ján Tóth
- absolvent FEI STU a FM UK. Po ukončení štúdia pracoval rok vo vydavateľstve ako vedúci IT, následne na vedúcich pozíciách súkromných firiem a tiež ako riaditeľ slovenského zastúpenia nadnárodnej spoločnosti. Autor a spoluautor kníh z oblasti IT, článkov z oblasti zdravia a kozmetiky, prekladateľ, prednášateľ, v súčasnosti pracuje ako lektor a konzultant na voľnej nohe.

Podeľte sa s nami o svoj názor:

Páči sa Vám článok alebo novinka?