Novinka pre web programátorov v ponuke - Vue.JS

Podnikáte bez Facebooku? Chyba!

kategória: Blog pridané: 11. septembra 2017

Máte zabehnutý alebo začínajúci biznis, vytvorený eshop, objednávky Vám idú relatívne fajn – ste spokojný? Neuspokojte sa so šedým priemerom, preneste svoj biznis na vyššiu úroveň a buďte aktívny aj na sociálnych sieťach.

 

Kurz: Facebook Marketing I. – virálna komunikácia alebo ako byť správny sociálny manažér

Lektor: Peter Hecht

 

Keďže počas týždňa mám času pomenej, rozhodla som sa skúsiť aký je víkendový kurz od 9:00 do 14:00. Prvým prekvapením bolo koľko ľudí uprednostnilo výučbu vo výborne vybavenej klimatizovanej miestnosti pred pohodovo stráveným dňom v polospánku na kúpalisku. Nechceme predsa zaspať na vavrínoch!

Prečo práve tento kurz?

Väčšina ľudí na kurze mala nejakú svoju Facebookovú stránku, s ktorou si nevedeli rady alebo jednoducho chceli zistiť ako to robiť lepšie. Moja motivácia prečo som sa rozhodla venovať 5 hodín z víkendu vzdelávaniu sa bolo zlepšenie FB stránky, ktorú mám a starám sa o ňu intuitívne. Hneď na úvod Vám môžem povedať, že všetko čo sa týka online marketingu naozaj vyžaduje prehľad a sledovať čo nové sa deje v online svete, trendoch atď. Keď na to veľa času nemáte, tak tieto kurzy sú naozaj úžasná pomoc. Lektor Peťo spravuje IT Learning stránku, takže spĺňa prvý predpoklad – má dennú prax a je z “fachu” a tak isto nás počas kurzu ohuroval rôznymi faktami a zaujímavosťami, ktoré by ste sa možno dočítali na internete po týždňovom nonstop vyhľadávaní.

IT Learning Facebook kurz

Facebook = priamy predaj alebo podpora predaja?

Na úvod sme si vysvetlili dôležitú vec a to, že každý príspevok, ktorý je zlý nám znižuje internú silu stránky. Treba si hneď na úvod uvedomiť, že Facebook nie je nástroj určený priamo na predaj. Teda nebudeme každý deň pridávať fotku jedného produktu z nášho portfólia s krátkym popisom alebo označením zľavy. Facebook je určený najmä na podporu predaja, budovanie značky (brandingu) a informovania zákazníkov.

Facebookoví podnikatelia

Určite ste sa stretli s rôznymi FB “eshopmi” – albumy plné produktov a ak niečo chcete, stačí napísať do správy a objednávka je hotová. Logicky, takto asi veľký biznis neurobíte. Pre príklad si teda predstavte bežný eshop, ktorý teda má obstojnú webstránku a začína si budovať svoju FB stránku. Základná chyba je, že na FB bude mať uverejnené množstvo zaujímavostí, aktualít, ale na webe nebude absolútne nič. V prvom rade je nutné mať na stránke novinky a blog. Facebook by mal teda Vašich zákazníkov ťahať na web, kde si môžu kúpiť Vaše produkty. Teda FB upozorňuje na aktivity, ktoré už na webe máte. Možno sa Vám to zdá úplne jasná vec ale napríklad pre mňa bolo toto veľmi dôležité zistenie, ktoré som doteraz absolútne prehliadala a vôbec som si to neuvedomovala. Ako vidíte, nie je to len o tom, že si urobíte webstránku, Facebook – nahádžete si tam pár informácií a ďalej sa s tým nezapodievate. Všetko to stojí úsilie a Vašu pozornosť, avšak keď sa do toho dostanete, už to pôjde ako po masle.

Prečo chodia ľudia na Facebook?

Prečo chodíte vy na Facebook? Keď sa nás niekto túto otázku opýta, tak naša oficiálna verzia je, že chceme vedieť čo robia naši priatelia, prehodiť pár slov a prečítať si zaujímavé stránky. Dobre a naozaj? Viac ako 50% ľudí chodí na Facebook z nudy, to mi dáte určite za pravdu. Každý predsa občas “scrolluje” na Facebooku len tak z nudy. Ďalšie populárne dôvody sú zvedavosť, informácie, no nakupovanie sa rozhodne náchadza až niekde naspodu. Keď sme si toto ujasnili na kurze – ľudia nechodia na Facebook nakupovať, tak sa tomu musí prispôsobiť aj Vaša stránka a sústrediť sa hlavne na obsah.

Typy príspevkov

Začiatok kurzu bol síce teoretický ale absolútne som nemala pocit, že by som sa nudila a paradoxne aby som išla na Facebook. Aj tieto teoretické veci sú v svojom zmysle prax – všetko sme si hovorili a ukazovali na reálnych príkladoch. Ako ukážku lektor častokrát použil aj príklady stránok účastníkov kurzu, ktorým tak poradil do budúcna a ostatní z toho mali osoh lebo videli kde bola chyba a ako ju odstrániť.

Dostali sme aj magickú formulku na správny pomer pridávania príspevkov a to 7:3.

  • 7 príspevkov by malo byť niečo zábavné, ľahké, čo poteší. Aj tu môže byť istá miera predaja ale vo veľmi malej forme. Teda napríklad cestovná agentúra by pridávala fotky spokojných dovolenkárov, zaujímavosti z top destinácií, tipy na rýchle a efektívne balenie, vtipné obrázky čo sa stáva ľuďom na dovolenkách, a pod.
  • 3 príspevky sú však predajné! Tu môže byť napríklad v prípade IT Learningu – posledné miesto na kurze, horúce letné zľavy, atď.

Čo prax?

Nebojte sa, na kurze sme sa len nerozprávali. Vytvorili sme si každý z nás skúšobnú stránku – pekne po poriadku, aby sa to naučili aj tí, ktorí žiadnu stránku nemajú. Ostatní sme si aspoň osviežili pamäť ako sa stránky zakladajú a prebehli sme si všetky nastavenia. Tak isto sme si ukázali ako sa môžeme k stránke pripojiť cez aplikáciu Pages. Keď sme si každý vyskúšali aké to je spravovať stránku na Facebooku, začali sme s pridávaním príspevkov. Postupne sme si prešli obyčajné príspevky až po komplikovanejšie, ako napríklad príspevok s klikateľnou fotkou a prelinkovaním na web alebo príspevok Carousel – viacero fotiek za sebou, ktoré sú vhodné práve pre eshopy. O tomto druhu príspevku a návode ako ho vytvoriť si môžete prečítať v mojom predošlom článku.

Čo sa na tomto kurze naozaj naučím ako úplny začiatočník?

V prvom rade, určite by som odporúčala ísť na kurz len tým ľuďom, ktorí reálne majú vytvorený svoj vlastný osobný Facebook. Nehovorím, že musíte byť Facebookoví závisláci ale určite musíte aspoň trochu ovládať Facebook – vedieť kde sa prihlásiť a bežné používateľské veci.

Keď spĺňate túto jednoduchú podmienku, tak sa na kurze naučíte za pár hodín naozaj veľa, napríklad:

  • Ako vytvoriť FB stránku
  • Ako písať príspevky
  • Ako vkladať fotografie
  • Ako nastavovať dôležitosť príspevkov
  • Ako pridať text spolu s klikateľnou fotkou
  • Ako pridať viac fotiek naraz spolu s linkami
  • Ako zapnúť a vypnúť hodnotenia/recenzie
  • Ako pridávať rôzne role, napr admin, editor na Vašej stránke
  • Pochopíte prečo ľudia chodia na FB a ako tomu prispôsobíte Váš obsah
  • Prepojenia medzi FB a Vašou webstránkou
  • Ako tvoriť súťaže – čo sa môže a čo je naopak zakázané
  • Aké druhy príspevkov by ste mali pridávať
  • Aplikácia Pages a čo s ňou
  • Ako získať fanúšikov
  • Ako vybudovať sociálnu stratégiu
  • Ako sa dostanú príspevky k fanúšikom
  • Ako plánovať

A omnoho viac, toto je len ukážka toho čo som si ja najviac zapamätala a čo mne najviac dalo. Každý si z kurzu zoberie to vlastné ale myslím, že z každého bude určite lepší sociálny manager už len po tomto prvom “začiatočníckom” kurze.

Využijem tento kurz aj keď nie som podnikateľ?

Nemusíte byť len podnikateľ s vlastným webom, kľudne môžete byť správca nejakej stránky, ktorej môžete vďaka poznatkom z kurzu značne zlepšiť fanúšikovskú databázu a zvýšiť predaj. Avšak, keď ste nadšenec online marketingu, môžete navrhnúť vo Vašom zamestnaní zlepšenia existujúcej FB stránky alebo ju rovno vytvoriť, ak ju Vaša firma ešte nemá. Nikdy neviete, či Vás práve vďaka tomuto kroku nepovýšia alebo nedostanete odmeny 🙂 Kto by predsa nechcel takéhoto inovatívneho zamestnanca?

Záverečné zhrnutie:

+ lektor z praxe

+ praktické ukážky

+ tipy na efektívne príspevky

+ reálne problémy ľudí a ako ich vyriešiť

– nevhodné pre ľudí, ktorí vôbec nevedia robiť s Facebookom

autorom článku je: Erika Žišková
Erika úspešne ukončila MBA štúdium na City University of Seattle a tak isto získala aj Magistra na Univerzite Komenského, Fakulta Managementu. Po štúdiu pracovala v Španielsku vo firme, ktorá sa zaoberá vývojom aplikácií. Technólogie a digitálny svet sú jej koníček a ako testerka kurzov Vám bude prinášať jej pohľad a recenzie. Hor sa do učenia! 🙂