Predmet e-mailu, na ktorý budú chcieť všetci kliknúť (recenzia)

článok na blog uverejnený: 16. marca 2021
 

Kurz: Efektívny e-mail marketing – ako na newsletter a hromadné e-maily, návrh, tvorba, posielanie a štatistika

Lektor: Peter Hecht

Otvorte si vašu súkromnú e-mailovú schránku. Ak používate službu Gmail, prekliknite sa rovno do záložky Reklamy. Čo vidíte? Ak ste ako ja, určite tam máte záplavu neprečítaných reklamných e-mailov od rôznych firiem. Letáky, novinky, newslettre, dotazníky, pripomienkové e-maily, ktoré vám oznamujú, že ste si niečo zabudli v nákupnom košíku… Podľa čoho sa rozhodujete, ktorý e-mail stojí za váš čas? Ktorý e-mail otvoríte?
Po absolvovaní kurzu Efektívny e-mail marketing som sa na svoju e-mailovú schránku začala pozerať úplne inak.

Dôvody otvárania e-mailu

Odosielateľov všetkých reklamných e-mailov, ktoré skončia vo vašej schránke, pravdepodobne aspoň trošku poznáte. Museli ste totiž počas nákupu na internete alebo sťahovaní e-bookov či niečoho iného „zadarmo“ súhlasiť so zasielaním e-mailovej reklamy.

Takže v niektorých prípadoch stačí, že na prvý pohľad spoznáte odosielateľa. Ak ide o vašu obľúbenú značku, prečítate si aj predmet správy a ak vás zaujme, e-mail otvoríte. Je tak? S touto firmou už máte pozitívnu skúsenosť a ste prirodzene zvedavý, čo majú nové. Takejto značke asi aj prepáčite, ak vám sem-tam posiela viac e-mailov ako ste schopný alebo ochotný čítať.

Druhý prípad je, keď správu očakávate. Samozrejme, odhliadnuc od e-mailov potvrdzujúcich vašu objednávku a zmenu stavu objednávky, ktoré prídu hneď po nákupe. Očakávať môžete napríklad pravidelný newsletter so zaujímavými informáciami, alebo sa jednoducho každú stredu tešíte na nový Lidl leták. Prečo nie? 🙂

Tretia možnosť, prečo ste otvorili nejaký e-mail, je, že vás vyprovokoval predmet správy. Natoľko vás zaujal, že ste naň klikli, len aby ste zistili, čo sa v správe píše. A tu je zakopaný poklad. Vymyslieť taký predmet správy, aby naň ľudia klikali a čítali si obsah článku, môže byť (a pre väčšinu aj je) oveľa ťažšie, ako by sa mohlo zdať. Na kurze Efektívny e-mail marketing som sa naučila ako na to. Z pohodlia domova, pri kávičke. Cítite z fotky tú kurzovú atmosféru tak ako ja? 🙂
Naozaj je skvelý pocit, keď rozumiete veciam, ktoré robíte.

Kurz online formou z domu, s prezentáciou na obrazovke

Ako vymyslieť dobrý predmet správy?

Pozrite sa znovu do svojej e-mailovej schránky, nájdite pár správ, ktoré vás na prvý pohľad zaujali a klikli by ste na ne. Predpokladám, že sú v súlade s aspoň jedným z nasledujúcich piatich tipov.

1. Hovorte o zákazníkovi, nie o sebe

Používajte slovesá v tvare druhej osoby množného čísla (alebo jednotného, ak máte so zákazníkmi nastavený priateľskejší, uvoľnenejší vzťah). Čiže napríklad: Prečítajte si, vyskúšajte, zažite… Snažte sa zobudiť čitateľovu predstavivosť a vyvolať emóciu. Mám aj skvelý príklad z kurzu – namiesto „Ponúkame vám nové tarify“ napíšte radšej „Začnite šetriť vďaka novým tarifom“. Cítite rozdiel?

2. Emotikon v predmete

Emotikony sú stále v móde a pomôžu vám vyniknúť v e-mailovej schránke medzi neustále pribúdajúcimi správami. Hoci… zvážte naozaj, či sa hodia k vášmu typu biznisu a používajte ich striedmo, aby vaše e-maily čitatelia omylom nepovažovali za spam. Ak sa totiž pozriete do spamového priečinka svojej schránky, možno zistíte, že množstvo spamerov sa snaží dosiahnuť otvorenie e-mailov práve používaním emotikonov. Aby sa odlíšili a vy ste otvorili ich „neodolateľný“ obsah.

Všetky emotikony nájdete napríklad na stránke getemoji.com. Môžete ich vyhľadávať podľa slova (v angličtine), ktoré majú zobrazovať. Potom stačí smajlíka jednoducho skopírovať a vložiť do predmetu vášho e-mailu.

Smajlíky sa budú na každej platforme zobrazovať trošku inak, ale podstata by mala ostať. Teda napríklad ikonka kníh bude stále ukazovať knihy, aj keď možno budú vyzerať graficky inak na Apple zariadeniach a inak na Androidoch. Často používané smajlíky ľudia ľahko spoznajú, no ak budete chcieť použiť niečo menej známe, najprv si pošlite testovací e-mail na posúdenie, či smajlík naozaj vyzerá tak, ako ste plánovali. Aby ste neostali zaskočený.

Taktiež netreba zabudnúť na silu ľudskej fantázie. Každý človek si môže rovnakého smajlíka vysvetliť po svojom. Napríklad tento smajlík 😪 neznamená, že mám nádchu ako som si mylne myslela, ale že som ospalá. (Vraj to vychádza z japonského anime, kde sa takto dáva najavo, že postava je ospalá alebo spí.) A teda keď už sme pri tom, tento smajlík 💩 nesymbolizuje ani točenú čokoládovú zmrzlinu, ani pralinku…

Emotikony v predmete e-mailu pritiahnu pohľad

3. Odosielateľ ako konkrétna osoba

V hlavičke e-mailu sa v políčku odosielateľa väčšinou uvádza názov firmy. Ak by ste však chceli pôsobiť osobnejšie, upravte odosielateľa tak, aby to vyzeralo, že správu odosiela napríklad „Hana z IT Learning Slovakia“. Ak sa rozhodnete posielať e-maily s takouto podobou hlavičky, dajte si záležať, aby sa následne tento odosielateľ v správe čitateľovi aj prihováral.
V prípade, že vám pripadá formulácia detinská, či nejako „reklamne vlezlá“, skúste napríklad „Hana ¦ IT Learning Slovakia“. Pre vašu cieľovú skupinu to môže byť oveľa prijateľnejšie.

Takáto forma odosielateľa v čitateľoch v každom prípade vzbudzuje zvedavosť a využívajú ju hlavne značky s mladou (a zvedavou 🙂 ) cieľovou skupinou – napríklad Bolt, Wolt, Dedoles či AboutYou. Mimochodom, ženské mená majú vraj väčší úspech, …veď vyskúšajte sami.

Aby správa pôsobila osobnejšie, odosielateľom môže byť konkrétna osoba

4. Otázky, na ktoré sa odpovedá áno

Ďalší spôsob, ako v čitateľoch vyvolať záujem, je položiť im otázku. Zdá sa, že lepšie stimulujú k otvoreniu zatvorené otázky, ktorých očakávaná odpoveď je áno. Pochopiteľne, ak čitateľa nechcete nahnevať, v správe by potom mala nasledovať aj odpoveď na danú otázku. Takže ak predmet e-mailu hovorí: „Chceli by ste ušetriť? Zistite ako“, vnútri by malo nasledovať naozaj aj niekoľko rád o tom, ako ušetriť a prípadne preklik na váš web, kde sa o tejto téme dajú nájsť podrobnejšie informácie. Určite sa však vyhnite takým otázkam v predmete, na ktoré by čitateľ odpovedal negatívne.

Príklady otázok v predmete e-mailu

5. Motivačné čísla

Ak to téma e-mailu dovoľuje, použite v predmete číslovky, najlepšie nejaké malé čísla. Evokujú rýchlosť, sú jasné na prvý pohľad a zároveň čitateľ vie, čo má očakávať – teda keď mu v predmete sľúbite 3 tipy ako schudnúť, bude očakávať skôr kratší e-mail (väčšia pravdepodobnosť, že naň klikne) a v ňom by mal skutočne nájsť tri konkrétne tipy.

Aby ste čitateľa nezahltili informáciami, môžete vytvoriť aj sériu na pokračovanie a rozdeliť tak obšírnejšiu tému na niekoľko e-mailov.

Čísla v predmete e-mailu zaujmú na prvý pohľad

Pár tipov na záver

Predmet správy by mal byť krátky a stručný. Myslite na to, že na mobile sa nezobrazí celý text, ale len približne polovica z neho. Striedajte rôzne formy predmetov a skúšajte, čo funguje na vašu cieľovú skupinu. A ak by ste s tým chceli pomôcť, alebo potrebujete skratku, odporúčam práve tento kurz. Efektívny e-mail marketing – ako na newsletter a hromadné e-maily, návrh, tvorba, posielanie a štatistika, kde si v praktickej časti dokonca vyskúšate vytvoriť a poslať váš prvý newsletter.
Okrem toho, naučíte sa tam napríklad aj to, ako vytvoriť a vložiť do e-mailu takéto „gifko“:)

Na kurze sa naučíte aj to, ako vytvoriť "gifko"

+ Tradične množstvo praktických tipov a ukážok
+ Poobedná časť kurzu venovaná vytvoreniu ukážkového newslettra v programe SendGrid (na testovanie programu mi stačil aj obyčajný gmail účet)
+ Dnes extrémne vtipne naladený lektor 🙂

– Privítala by som podrobnejšie porovnanie ostatných e-mailingových služieb

autorom článku je: Hana Jokelová
Absolventka FMFI UK, ktorá sa po pár rokoch v poisťovníctve rozhodla objavovať nové chodníčky. Pripravená preskúmať všetky príležitosti, ktoré sa jej počas toho pripletú pod nohy. Jednou z nich je aj testovanie IT Learning kurzov, a nielen z oblasti digitálneho marketingu a grafiky. Ak práve netestuje, pomáha ľuďom učiť sa cudzie jazyky efektívne, alebo je sama v nejakom zahĺbená.

Páčil sa vám článok? Pošleme vám podobné.
Aktivujte si okamžité zasielanie noviniek a článkov – už vám od nás nikdy nič neunikne. Môžeme vás okamžite informovať o aktuálnej akcii, novinke, špeciálnej kampani či zľave alebo novom článku na našom blogu. Akonáhle sa u nás v novinkách niečo zmení alebo pridá, do pár minút vám automaticky posielame email s odkazom na novinku na našu stránku. A odhlásiť sa môžete kedykoľvek. Nič neriskujete.


Nikam neodchádzajte, pozrite si naše novinky, akcie alebo si
prečítajte ďalšie podobné články:

Podobné články z kategórie
e-mail marketing, Internet marketing a reklama, it kurz recenzia