Prečo biznis cez WordPress nefunguje

článok na blog uverejnený: 29. júla 2020

Začiatkom roka 2019 som sa dozvedel z jednej slovenskej štatistiky, že len 1 % slovenských e-shopov dosiahlo v roku 2018 obrat vyšší ako 100 €. Dosť desivé na to, že za vytvorením a prevádzkou e-shopu stojí kopec času a peňazí. Ak ste v študentskom veku, máte kopec energie a času, je e-shop skvelá voľba ako zarobiť nejaké peniaze. A v prípade, že sa myšlienka osvedčí, môžete svoj biznis neskôr výhodne predať. Spravidla však neviete, že vytvorením e-shopu to len začína…

Jasne, že to neplatí len pre študentský vek. Aj v štyridsiatke viete založiť úspešný biznis cez web, aj v päťdesiatke… Vytvoríte web, alebo požiadate kamaráta, aby vám ho spravil. Najlepšie aj s e-shopom. Keďže viac ako 30 % svetových stránok používa redakčný systém WordPress, ktorý je zadarmo a pomerne ľahko sa ovláda, je pravdepodobné, že vaše stránky pobežia práve na ňom.
Aby ste neprerobili všetko, čo zarobíte, prípadne ešte viac, prečítajte si, prečo biznis na stránkach s WordPressom sám osebe nefunguje.

marketing a wordpress - lektor ukazuje základné nastavenia textov na webe pre SEO

Úspešný web, úspešný biznis

Úspech na internete je spravidla postavený na úspešnom webe. Web-stránky, ktoré samé predávajú 24/7, sú snom každého internetového podnikateľa. Spomínaná štatistika ukazuje opak. Prečo?

Web-stránky sú internetová výkladná skriňa každého biznisu. Ten má stránku technickú – spoľahlivo fungovať s vhodnou vizážou a stránku marketingovú – ukazovať vhodnej skupine ľudí obsah výkladu.

Úspešné podnikanie vychádza predovšetkým z toho, že máte produkt, ktorý ľuďom prináša hodnotu, uspokojuje ich potreby. A z toho, že svoju ponuku viete správne (vhodne) vystaviť, dať do pozornosti. A z toho, že máte, prípadne viete získať dôveru…

biznis a wordpress - lektor pri prehľade komunikačných kanálov vhodných pre biznis
marketing a wordpress - opatrenia proti koronavírusu spôsobili rozostupy medzi poslucháčmi i vzdialenosť od lektora
marketing a wordpress - študijný materiál, zápisky a praktické cvičenie, to si človek odnesie z kurzu

Návštevnosť stránky a WordPress

Web-stránky na internete bez ohľadu na technické riešenie (WordPress, PrestaShop, Joomla atď.) majú dva typy návštevníkov, ktorým môžu priniesť hodnotu. Tých, ktorí stránky CHCÚ a hľadajú. A tiež tých, ktorí stránky NECHCÚ, nehľadali ich, ale náhodou ich v džungli internetu objavili. Jedni i druhí sa môžu stať zákazníkmi, jedných i druhých viete obsahom osloviť.

Asi budete súhlasiť s tým, čo z uvedeného vyplýva. Že najdôležitejšie je mať návštevnosť. A že najlepšie je – mať relevantnú návštevnosť, teda takých ľudí, ktorým máte čo ponúknuť.
Ak si myslíte, že WordPress zabezpečí návštevnosť a ešte k tomu najlepšiu, nezabezpečí. WordPress sám osebe marketing nerobí.

marketing a wordpress - lektor ukazuje ako nerobiť odkazy na stránky

Prečo WordPress nefunguje

Prečo biznis cez WordPress nefunguje? (A nielen cez WordPress…)
Odpovede sú dve. Silná konkurencia veľkých e-shopov a neznalosť prostredia, v ktorom každý e-shop funguje.

V prípade prvej odpovede je zrejmé, že priestor stále existuje – napríklad pohľadať produkty, v ktorých nebudete musieť súperiť s gigantami a ich cenovými možnosťami (mávajú lepšiu nákupnú cenu už od dodávateľa, pretože predávajú veľké objemy, môžu preto ponúknuť väčšiu zľavu). Avšak nielen to. Stále existuje priestor na inú – komplexnú ponuku produktu, o ktorej môžu giganti kvôli zložitejšej realizácii iba snívať a zákazník si ju rád zaplatí, pretože dostane presne to, čo potrebuje.

Neznalosť prostredia je druhý prvok, ktorému podnikatelia na webe nevenujú veľkú pozornosť. Myslia si, že keď majú web, predaj pôjde automaticky. Nie, nie, nie! Nepôjde. Nestačí iba dobrá myšlienka a skvelý produkt. Je potrebné poznať i pravidlá technologickej a marketingovej prevádzkovej praxe.

marketing a wordpress - lektor vysvetľuje použitie komunikačných kanálov v marketingu firmy
binznis na webe a wordpress - ako nastaviť redakčný systém wordpress pre biznis

Biznis na webe

Je jedno, či máte e-shop zrealizovaný pomocou WordPressu, Prestashopu alebo iného redakčného systému. Ak neviete zabezpečiť, aby do vašich končín (na vašu stránku), kde e-shop prevádzkujete, zavítalo vhodné množstvo potenciálnych zákazníkov, máte malú šancu na úspech. Ste v situácii ako keď otvoríte obchod na okraji mesta, kde je síce nízke nájomné, ale chodí tam iba pár ľudí. Máte skvelý výklad, ale takmer žiadnych okoloidúcich, ktorí by vošli…
Zvládli ste technickú stránku vytvorenia a údržby výkladu firmy. Výklad je hotový. A čo ďalej? Vytvorenie webu či už na platforme WordPress, alebo inej, nerieši problematiku návštevnosti na okraji mesta, kde výklad máte.

Napadne vám reklama. Aj to je spôsob, ale… stojí nemálo peňazí a nemusí byť úspešná. Kde je hranica, koľko peňazí dať do reklamy?
Ako stránky vhodne umiestniť do informačného systému Googlu tak, aby sa pri vyhľadávaní objavili vaše stránky „na správnych“ miestach a bez dlhodobého platenia za reklamu? A iste vás zaujíma aj kadečo iné…

Čo myslíte, pomohlo by biznisu, keby ste vedeli nastaviť takmer operatívnu komunikáciu s návštevníkmi stránky tak, že budú mať pocit individuálneho prístupu? Ide to, vo WordPresse existuje plugin pre komunikáciu, ktorý môžete mať i v telefóne…
WordPress sa dá dokonca nastaviť i tak, aby boli prihlásení záujemcovia informovaní prakticky obratom o novinkách bez toho, aby správca web-u riešil e-mailové kampane, či rozosielal e-maily. Iný plugin – E-mail Subscribers & Newsletters – to spraví za neho.
Boli by viac spokojní návštevníci stránok (i Google)?
Ktoré externé nástroje použiť a ako nastaviť ich spoluprácu pre WordPress – predovšetkým o tom je kurz.

Ako nastaviť marketing na internete v súvislosti s WordPressom?

Existuje množstvo rôznych pre návštevnosť podstatných vychytávok, ktoré automatizujú podporu návštevnosti, zlepšujú používateľský komfort na strane návštevníkov stránky i administrátora.

Vo WordPresse i mimo neho. Modulárnosť WordPressu umožňuje rozšíriť funkcionalitu web-stránok tak, aby spolupracovali s externými nástrojmi. Z analytického hľadiska môže administrátor vidieť štatistiky návštevnosti, percentuálne zastúpenia návštevnosti jednotlivých podstránok, odkiaľ prichádzajú návštevníci a na základe čoho, čo ich zaujíma na stránke najviac, kam klikajú atď. Z pohľadu kultivovania vzťahu s návštevníkmi môže vďaka modulárnosti tiež zlepšovať imidž, budovať dôveru,… všetko nevyhnutné pre úspech.
Jo. Na všetko existuje plugin.
Ako ich obísť tak, aby sme nespomalili stránku?

Prečo tento kurz?

Kurz je zostavený ako koncentrát všetkých podstatných pravidiel, ktoré potrebuje človek poznať, keď má základnú „technickú“ časť za sebou. Stránka vo WordPresse síce existuje, ale nepredáva. A je jedno, či ste ju spravili sami alebo vám ju spravil niekto iný.
Ak máte skvelý produkt a chcete, aby začala stránka predávať, príďte sa naučiť ako na to – zoznámite sa s biznis prostredím, ako nahliadnuť do mysle a správania sa vašich návštevníkov.
Asi je každému jasné, že ak vyjde v ústrety návštevníkom spôsobom, ktorý ich osloví, stanú sa z nich zákazníci.
Na to je potrebných týchto pár vecí.

…Google Analytics, Google Moja firma, Google Ads, Google Search Console. Že toto všetko máte?
Skvele! To je však iba začiatok – šiesta snímka 52 snímkovej prezentácie ku kurzu, ktorý prechádza systematicky nastavenia webu tak, aby ste mohli robiť reálny úspešný marketing v praxi. A je jedno či stránka predáva, alebo podporuje progresívne rozvojové myšlienky vo svete – ako napríklad organizácia, ktorá má za cieľ vysadiť na zemeguli v krátkom čase 8 miliárd stromov.
Omyl, v ktorom žije veľa ľudí, ktorí si spravia web na WordPresse, spočíva v tom, že keď majú stránku, zákazníci prídu sami. V skutočnosti zákazníci len môžu prísť sami. Môžu nájsť stránku a stať sa zákazníkmi. Môžu, nemusia.

Mini-referencia:
Naša novinka prešla koncom júna 2020 testovacím štádiom. Na dvojdňovom kurze boli 4 účastníci, pričom už po skončení prvého dňa sa jedna z účastníčok pri odchode vyjadrila: „Ani neviete ako ste mi sadli. Presne toto som potrebovala. Po dnešku mám zapísaných 23 bodov, ktoré musím uviesť do praxe!“

Záver

Do tohoto príspevku nie je možné vtesnať obsah 2-dňového kurzu – vymenovať postupnosť všetkých nastavení a pluginov. Nie je však ani reklamou na spomínaný kurz. V skutočnosti chceme týmto len upozorniť na omyl, v ktorom žije veľa ľudí, ktorí si spravia web. Vytvorenie web-stránok a znalosť ich spravovania je skvelá vec. V prípade potreby vie človek riešiť otázky súvisiace s technickou prevádzkou svojich web-stránok bez pomoci. Super!

Ak chcete, aby bol web aj komerčne úspešný – rozširoval informácie, zlepšoval imidž firmy, predával, potrebuje návštevnosť. Pre WordPress existuje množstvo pekných riešení, ktorými dokážete návštevnosť v internetovom prostredí zlepšiť. Ktoré zvoliť a ako ich nastaviť efektívne tak, aby toho nebolo veľa?
Zistite ako na to, čo zvoliť a ako to nastaviť. Uspejete!

Zhrnutie: Kurz je vhodný najmä pre ľudí, ktorí majú vytvorené web-stránky vo WordPresse a pociťujú nedostatky v ich technickom nastavení v súvislosti s online marketingom a predajom. Lektor je človek s praxou v oblasti online marketingu i WordPressu.
V príjemnom prostredí s občerstvením, pripravenou prezentáciou (ktorú dostanú účastníci na začiatku vytlačenú a môžu si do nej robiť poznámky), s doplnkovým kreslením a písaním na flipcharty i názornými ukážkami aktivovaných marketingových kanálov na pripravenom transparente na stene.

Poznámka: kurz je užitočný aj pre ne-WordPressové riešenia. Aj správcom stránok, ktoré nie sú postavené na WordPresee, môže dosť pomôcť porozumieť ako úspešne predávať (blogovať, informovať, podporovať,…) vo svete internetu. 80 % informácií z kurzu je totiž aplikovateľných aj pre stránky používajúce iné systémy ako WordPress. Avšak… technické postupy ich uvedenia do praxe, ktoré sú súčasťou kurzu, sú určené primárne pre WordPress, v iných systémoch je potrebné nájsť ich ekvivalenty. Alebo preklopiť svoje stránky na WordPress.

autorom článku je: Ján Tóth
- absolvent FEI STU a FM UK. Po ukončení štúdia pracoval rok vo vydavateľstve ako vedúci IT, následne na vedúcich pozíciách súkromných firiem a tiež ako riaditeľ slovenského zastúpenia nadnárodnej spoločnosti. Autor a spoluautor kníh z oblasti IT, článkov z oblasti zdravia a kozmetiky, prekladateľ, prednášateľ, v súčasnosti pracuje ako lektor a konzultant na voľnej nohe.

Páčil sa vám článok? Pošleme vám podobné.
Aktivujte si okamžité zasielanie noviniek a článkov – už vám od nás nikdy nič neunikne. Môžeme vás okamžite informovať o aktuálnej akcii, novinke, špeciálnej kampani či zľave alebo novom článku na našom blogu. Akonáhle sa u nás v novinkách niečo zmení alebo pridá, do pár minút vám automaticky posielame email s odkazom na novinku na našu stránku. A odhlásiť sa môžete kedykoľvek. Nič neriskujete.


Nikam neodchádzajte, pozrite si naše novinky, akcie alebo si
prečítajte ďalšie podobné články:

Podobné články z kategórie
Internet marketing a reklama, reklama na internete, web stránky, WordPress