Vysoká cena za reklamu na internete? (recenzia kurzu Internet marketing I.)

článok na blog uverejnený: 10. novembra 2020

Názov kurzu: Internet marketing I. – reklama a propagácia na internete pre začiatočníkov

Lektor: Mgr. Peter Hecht

Určite ste už niekedy počuli výrok „kto nie je na internete, neexistuje“. A asi ste tiež počuli, že mať web stránku dnes nestačí. Ak sa chcete k svojim potenciálnym zákazníkom dostať čo najrýchlejšie, vo väčšine prípadov vám neostáva nič iné, len si zaplatiť reklamu na internete. Ak nechcete na nej prerobiť, nerobte tieto štyri chyby.

Veľa firiem má pocit, že internetová reklama je drahá

Ak ste ešte nič podobné nerobili, alebo ste sa o túto oblasť začali zaujímať iba nedávno, určite vám to už napadlo. Že reklama musí byť strašne drahá, veď inak by to robili všetci. Samotná myšlienka (a s ňou spojené presvedčenie) začínajúceho podnikateľa spravidla rýchlo odradí.

Pochopiteľne, to, či je konkrétna suma pre vás už veľa, sa nedá povedať len z účtu za reklamu. Záleží aj od toho, čo predávate a akú máte maržu. Ak dáte do reklamy sto eur a vráti sa vám desať, reklama je naozaj drahá. No čo ak sa vám vráti dvesto?

Zhodnime sa zatiaľ na tom, že reklama na internete má veľkú silu a oplatí sa jej venovať čas (aj nejaké peniaze). Je však pár faktorov, na ktoré si musíte dať pozor, aby ste zbytočne neplatili viac, ako treba.

Je reklama na internete draha? Áno, ak robíte tieto štyri chyby.

Marketingové agentúry

Ak začínate a máte dosť obmedzený rozpočet na reklamu, nemusíte platiť ešte aj poplatky agentúre. Hlavne v prípade, že na začiatok nepotrebujete nič komplikované ani veľkolepé, čo by ste si nevedeli spraviť aj sami. Agentúry musia tiež z niečoho žiť, a asi nie je prekvapením zistenie, že v niektorých prípadoch zaplatíte aj raz toľko, koľko by ste zaplatili za vlastnoručne spravenú a publikovanú reklamu.

Samozrejme, ak si to môžete dovoliť a stojí vám to za ušetrený čas. Vtedy nie je o čom. Aj tak si však problematiku aspoň trošku naštudujte (napríklad na kurzoch Google Ads), aby ste sa mohli s agentúrou rozprávať o konkrétnych veciach a rozumel, či vám neťahajú iba odborné výrazy a medové motúzy pod nos. Mať prehľad určite nezaškodí aj v momente, keď sa budete baviť o cene. Cena kurzu sa vám vráti už v prvom mesiaci.

Sprievodné materiály ku kurzu
Lektor uvádza kurz Internet marketing

Firmy nepoznajú možnosti

Podnikatelia častokrát nevedia, čo si môžu dovoliť. Tomu sa vôbec nečudujem, pretože na kurze Internet marketing I nám lektor predstavil až dvadsať marketingových kanálov! A to neboli všetky. Pred kurzom by som nevedela vymenovať ani polovicu a niektoré z nich by mi ani nenapadlo považovať za efektívny marketingový kanál.

Predtým, než sa bezhlavo pustíte do využívania všetkých kanálov naraz, majte na pamäti dôležité pravidlo. Najprv vás musí byť možné nájsť na internete, až potom môžete „vymýšľať“ s reklamami – na Facebooku, či inde. Začnite dobrým webom a postupne pridávajte FB a ďalšie reklamné kanály.

Plagát marketingových kanálov s lektorom v pozadí

Neefektívne využívanie marketingových nástrojov

Neefektívne využívanie marketingových nástrojov lektor na kurze ľahko vysvetlil na príklade.
Predstavte si, že potrebujete nové plastové dvere a chcete vedieť, koľko vás to bude stáť. Do vyhľadávača napíšete „plastové dvere cena“. Hneď prvý platený odkaz hovorí o plastových oknách namiesto dverí. Kliknete naň? Asi nie, keď hneď pod ním máte ďalší, ktorý vyzerá relevantnejšie. Ale cenu nenájdete. Až v treťom odkaze nájdete hľadanú cenu plastových dverí.

S reklamou ako v prvých dvoch prípadoch zákazník spokojný nebude. Ale hlavne – z pohľadu firmy je to úplne nezmyselné úsilie, ak na reklamu zákazníci kliknú, ale keď nenájdu to, čo hľadali. Veľmi rýchlo sa zas prekliknú naspäť. Čo sa stane? Firma príde o peniaze za kliknutie na reklamu a súčasne sa jej bude zvyšovať odchodovosť zo stránky (ktorú Google registruje!). Nehovoriac o tom, že dôvera je preč a nabudúce rozčarovaný návštevník na stránku nebude klikať.
Správne cielená reklama má návštevníkovi ukázať presne to, čo hľadá. Takže ak hľadá „plastové dvere cena“, treba ho priviesť rovno na stránku s cenníkom a nie na hlavnú stránku, odkiaľ sa bude musieť ešte znova niekam prekliknúť.

Štyri chyby v súhrne

V predchádzajúcich blokoch sú najčastejšie chyby súčasných podnikateľov, tu je ich zhrnutie i s komentárom:

  • Internetová reklama je drahá (ak pomocou nej zarobíte viac ako bez nej, nie je)
  • Na marketing a reklamu je potrebná marketingová agentúra (áno, keď ste si už rozbehli vlastnú reklamu a nestíhate robiť všetko)
  • Neefektívne využívanie marketingových nástrojov (reagujte na to, čo ľudia hľadajú a chcú, neponúkajte im len vlastné predstavy)
  • Nevyužívanie širokých možností, ktoré internet ponúka (viac ako 20 komunikačných kanálov ďaleko prevyšuje aj možnosti TV)
Účastníčka kurzu si pozerá plagát s marketingovými kanálmi

Máte dobrý web?

Mať dobrý web súvisí s treťou chybou a je to bonus, ktorý v internetovom biznise neprekvapí.
Váš web je vaša vizitka (a hlavné miesto, kde robíte biznis). Malo by na ňom byť všetko, čo návštevník hľadá a čo by ako zákazník chcel počuť. Dbajte na čitateľnosť a aktuálnosť informácií. Napríklad, ak máte v otváracích hodinách na prvom mieste ešte stále upravené otváracie hodiny z Vianoc, ale už pomaly začína leto… Čo by ste si pomysleli o takej stránke vy? Čo to o biznise hovorí?
V nejednom prípade zastaralé informácie návštevníka stránok veľmi ľahko odradia. Povie si, že ste asi ešte stále na prázdninách… alebo  mu váš web môže pripadať neaktualizovaný, zanedbaný a pomyslí si, že ste to už v čase koronakrízy zabalili, už svoje služby neponúkate. A ide ďalej!

Výhovorky typu „admin stránky má dovolenku“, „…ochorel“, „ja to sám neviem…“ sú v súčasnosti neobhájiteľné, neprejdú. Máte mať vo firme vyriešenú zastupiteľnosť, prípadne potrebujete mať aspoň minimálne znalosti nutné na úpravu rozhodujúcich informácií na vlastnej stránke. Aby ste práve v takýchto prípadoch mohli neaktuálny údaj vymazať a nemuseli byť na nikom závislý.

Ukážka vytvárania webstránky priamo na kurze

Keď už sme pri tom, jednoduchú webstránku si viete vytvoriť za pol hodinu. Neklamem! Lektor nás o tom presvedčil priamo na kurze. Za dvadsať minút vytvoril jednoduchú stránku. Od vysvetlenia, kde a ako zoženiem hosting a doménu, ako si nainštalujem redakčný systém WordPress, a ako si začnem vytvárať web.

Takto vytvorená stránka určite nebola dokonalá, ale to ani nebolo predmetom kurzu. Účelom tejto ukážky bolo poukázať na fakt, že o svoju web stránku sa viete od začiatku starať aj sami, a že nemusíte platiť peniaze navyše niekomu inému za jej vytvorenie.
Mimochodom, to, ako si spraviť skvelú stránku z marketingového hľadiska, sa dozviete na kurze Internet marketing II.
Pretože mať stránky je jedna vec a mať ich nastavené tak, aby aktívne podporovali predaj, je druhá vec. O tom inokedy.


+ Kurz vám otvorí oči v tom, čo všetko sa na internete dá robiť a čomu sa vyhnúť
+ Pochopíte, že niektoré veci sú oveľa jednoduchšie, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať
+ Budete vedieť, kde začať
– Kľudne by som počúvala ďalšiu hodinu 🙂

autorom článku je: Hana Jokelová
Absolventka FMFI UK, ktorá sa po pár rokoch v poisťovníctve rozhodla objavovať nové chodníčky. Pripravená preskúmať všetky príležitosti, ktoré sa jej počas toho pripletú pod nohy. Jednou z nich je aj testovanie IT Learning kurzov, a nielen z oblasti digitálneho marketingu a grafiky. Ak práve netestuje, pomáha ľuďom učiť sa cudzie jazyky efektívne, alebo je sama v nejakom zahĺbená.

Páčil sa vám článok? Pošleme vám podobné.
Aktivujte si okamžité zasielanie noviniek a článkov – už vám od nás nikdy nič neunikne. Môžeme vás okamžite informovať o aktuálnej akcii, novinke, špeciálnej kampani či zľave alebo novom článku na našom blogu. Akonáhle sa u nás v novinkách niečo zmení alebo pridá, do pár minút vám automaticky posielame email s odkazom na novinku na našu stránku. A odhlásiť sa môžete kedykoľvek. Nič neriskujete.


Nikam neodchádzajte, pozrite si naše novinky, akcie alebo si
prečítajte ďalšie podobné články:

Podobné články z kategórie
Internet marketing a reklama, it kurz recenzia, online marketing, reklama na internete