Ako spravovať používateľov vo firme? - 2.časť

Internetový marketing nie je pre mňa

internet marketing komunikačné kanály marketing reklama reklama na internete zlatá cesta
kategória: Blog pridané: 28. júla 2017

názov kurzu:
Internet marketing II. – dokonalá web stránka, začíname podnikať na webe a návrh online stratégie
lektor:
Mgr. Peter Hecht

Online marketingová stratégia

Ak čítate tento článok, pravdepodobne sa zaujímate o marketing na internete. Teda pojem „online marketingová stratégia“ nie je potrebné detailnejšie predstavovať…
Čo je jeho obsahom v prípade kurzu v spoločnosti IT Learning, stojí za to. Aspoň pre mňa to bola veľmi praktická komentovaná ukážka všetkého potrebného na podnikanie na internete. Projekty, ktoré nosím v hlave už asi dva roky, zrazu začali nadobúdať reálnejšiu podobu.
Tiež máte nápad, len neviete ako na to, kde a čím začať?
Fajn, ste tu správne!

Chcem podnikať na internete

Mnohí by chceli, ale nevedia ako. Nevedia, čím začať. Zišli by sa dobré rady, ktorými lektor končil predchádzajúci deň.
Podnikanie mimo internetu či na ňom nie je sliepkou so zlatými vajciami (teda ak nemáte vopred dohodnuté štátne zákazky, všakže). Výsledok je neistý a preto váhate.
Čo potrebujete na úvod – odhodlanie. Bez neho to nejde!

Ak sa do podnikania pustíte triezvo, s pripravenou stratégiou a plánom, nebude trvať dlho a uspejete. Niekto po roku, niekto po dvoch, ak máte veľmi rozsiahly projekt, počítajte so 4-5 rokmi – to je skutočnosť. Výnimky, samozrejme, existujú  jedným i druhým smerom.
Na začiatku potrebujete popri odhodlaní mať vyjasnené, s čím idete podnikať. Je to služba? Produkt? Aký je medzi nimi rozdiel v komunikácii smerom k zákazníkovi? Čo zaujíma zákazníka predovšetkým?

Toto všetko lektor zodpovedal hneď v úvode kurzu na základe skúseností s návrhmi marketingových stratégií pre stovky firiem, ktorým ich pripravoval! Krátko zopakoval obsah predchádzajúceho kurzu Internetový marketing I. pre tých, ktorí vhupli rovno do „pokračovacej dvojky“ – úvod do teórie web-stránok, marketingové nástroje pre malú a strednú firmu, formy reklamných kampaní, najčastejšie chyby majiteľov stránok, štatistiku, analýzu a nástroje na meranie výsledkov. Samozrejme, i to najdôležitejšie z prvého dňa – komunikačné kanály online marketingu z pohľadu praxe.

Ako navrhnúť web-stránky

Ak viete, že cesta od podnikateľského zámeru po prvého zákazníka obsahuje popri stratégii, plánovaní a poznaní cieľovej skupiny aj návrh dobrej web-stránky, v tomto kurze sme sa viac než polovicu času venovali predpokladom dobre fungujúcej stránky prinášajúcej zákazníkov.
Ako navrhnúť web-stránku po technickej stránke, je predmetom iného kurzu. Ľudia, ktorí si ju chcú navrhnúť sami, ho nájdu v ponuke firmy. V prípade, že si chcú však dať stránku spraviť niekomu inému, potrebujú vedieť, čo potrebujú(!)

Pravidlo číslo jeden – treba si uvedomiť, že web stránka je prezentácia firmy, značky a robí prvý dojem. Neznamená to však, že má ohúriť za každú cenu…
Grafika a vzhľad majú svoje významné miesto, netreba ich podceňovať, ale ani im dávať najvýznamnejšie miesto. Pre zákazníka je dôležitá dobrá funkčnosť a dostupnosť tých informácií, ktoré hľadá. Stránka sa načítava dlho? Nie je jasné, kde je na nej to, čo hľadá? Dá sa k tomu dostať ľahko alebo sa treba preklikávať piatimi podstránkami?
Máte takú stránku? Je čas na redizajn!

Mimochodom,  ten je aj po uplynutí 4-5 rokov. Medzičasom sa totiž zmenili priority vyhľadávačov a to, čo kedysi „zaručovalo“ prvé miesto v organickom vyhľadávaní Googlom, dnes už neplatí… Na vine nie je programátor, ale neaktuálnosť stránky.
Na praktických ukážkach z webu sme videli, ako podnikatelia ignorujú základné prvky úspešných stránok. Nemajú vhodne volené slová, vety, obsah svojich stránok… nie sú na internete pre zákazníkov, ale kvôli tomu, že počuli vetu „kto nie je na internete, neexistuje“.

Úspešná web-stránka dnes

Úspešná web-stránka sa navrhuje podľa typu projektu, predovšetkým však pre potreby cieľovej skupiny. Môže byť informačná, motivačná, produktová, kategorická,… alebo tzv. landing page pre reklamu.

Čo majú spoločné web-stránky, ktoré nepredávajú? Nízku návštevnosť a odchod návštevníkov.
Keď hľadáte, prečo zákazník odchádza, zistíte, že zle zvolil hľadaný výraz (stáva sa), bol u vás správne, ale nevidel na prvý pohľad čo hľadal, tiež za odchodom zákazníka môže byť nedostatočná navigácia,… a nikto mu nepomohol.
Jednoduché riešenie sa skrýva za dvojslovným spojením „zlatá cesta“.
Iste ste to slovné spojenie už počuli. No nie je to Zlatá cesta v bratislavskej mestskej časti Rača, nesúvisí ani s občianskym združením Zlatá cesta, ktoré spája dedinky a mestečká regiónu, kadiaľ kedysi prúdilo zlato z Banskej Štiavnice popri zlatonosnej riečke Štiavnica. Dokonca nesúvisí ani so stredovekou zlatou cestou medzi Čechami a Nemeckom alebo cestou v istanbulskom paláci Topkapi.
„Zlatá cesta“ je na dobrej web-stránke – vedie zákazníka po nej tak, aby sa cítil ako doma. Hoci to nie je na pohľad ľahké sprevádzanie, opak je pravdou.

Lektor Peťo nám ukázal na konkrétnom príklade spôsob ako krok po kroku  sprevádzať zákazníka od prvej sekundy. Pretože podľa výsledkov štatistík stránok vo väčšine prípadov sekundy rozhodujú o tom, či zákazník ostane alebo odíde, či nakúpi u vás alebo u konkurencie. Súčasne priznal, že pri veľkých eshopoch to ide len ťažko. Úspech spočíva v logike bežnej návštevy a tlačidlách pozývajúcich k ďalšiemu kroku. Vidíte tlačidlo na konci tohoto článku? Umiestnil ho sem práve on, aby ste nemuseli zdĺhavo hľadať…

Digitálny marketing v praxi

Keď sú stránky s kvalitným obsahom pripravené, môžete čakať na prvých návštevníkov. Presne v tom spočíva pasívny marketing. V čakaní na klientov.
Je to zdĺhavé? Je.

Nastal čas vrátiť sa k rýchlemu prehľadu marketingových kanálov, ktorý lektor rozoberal podrobnejšie na kurze deň predtým. A vybrať z neho najvhodnejší kanál či viaceré kanály na aktívnu reklamu. Pretože takmer všetci úspešní internetoví podnikatelia – či už v Čechách David Kirš, Pavel Říha,… alebo  na Slovensku Erik Hoffman, Martin Mažár, Michal Kopecký a ďalší sú úspešní len a len vďaka systematickému aktívnemu marketingu.
A po kurze ho budete vedieť využívať aj vy!

Lektor nám vysvetlil časté chyby pri zakladaní marketingového účtu, s ktorými sa stretáva v praxi a ako im predísť. Najmä pre firmy veľmi cenné rady!
Nasledovalo predstavenie nástrojov Googlu, YouTube, sociálnych médií (o digitálnom marketingu na Facebooku som písal samostatný článok) a ako ich efektívne prepojiť.
A ako bonbónik na záver si lektor nechal spôsoby využitia remarketingu, Google Webmaster Tools (Search Console) a zvýraznenie hodnotení produktov, cien, kategórií zákazníkmi pri názve stránky.

Internetový marketing naozaj nie je pre mňa

Nerozumiem pojmom, ktoré sa v internet marketingu používajú, ani nemienim pri ňom sedieť každý deň.  Nemôžem, mám deti. Ja mám filozofickú (právnickú, lekársku, farmaceutickú,…) fakultu, to nie je pre mňa… A ďalšie argumenty k vyhláseniu v nadpise počúvam čas od času vo svojom okolí. Všetky dokonale presvedčivé o tom, ako sa to nedá.

Robil som marketing pre firmu, kde som pracoval, aj cez internet. Na začiatku s rozpačitými výsledkami. Po pol roku samoštúdia sa zlepšili. No tento kurz… Tento kurz ma opäť nakopol k tomu, aby som prehodnotil doterajší prístup a vyskúšal to po novom.  Pre seba.

Čo potrebujete na úvod? Odhodlanie. Bez neho to naozaj nejde.
Až prídete na kurz, naučíte sa pojmy, zorientujete sa v nich. Naučíte sa tiež ako pri marketingu  nesedieť každý deň. Koľko doňho investovať a kedy prestať. Prečo testovať jeho účinnosť a ako z neho vyťažiť maximum pri limitovaných nákladoch. Ako ho nastaviť tak, že bude pre vás pracovať 24 hodín denne, 7 dní v týždni…
Naozaj nechcete mať k dispozícií takého pomocníka k podnikaniu?

No dobre, keď nie, tak nie.
Je to vaša cesta, vaše podnikanie.
Ja si idem doplniť ešte vedomosti na kurz o email marketingu, PPC kampane a Google Analytics a rozbehnúť podnikanie…

Záverečné zhrnutie:

+ ideálny pre človeka, ktorý chce podnikať
+ tiež pre toho, kto absolvoval kurz Internetový marketing I.
+ široký záber
+ prednášajúci s mnohoročnou praxou
+ zodpovedané aj konkrétne otázky k súkromným projektom
– nie je pre začiatočníka (môže ho absolvovať, ale unikne mu niekoľko významných súvislostí v rámci marketingového online mixu)

autorom článku je: Ján Tóth
- absolvent FEI STU a FM UK. Po ukončení štúdia pracoval rok vo vydavateľstve ako vedúci IT, následne na vedúcich pozíciách súkromných firiem a tiež ako riaditeľ slovenského zastúpenia nadnárodnej spoločnosti. Autor a spoluautor kníh z oblasti IT, článkov z oblasti zdravia a kozmetiky, prekladateľ, prednášateľ, v súčasnosti pracuje ako lektor a konzultant na voľnej nohe.

Podeľte sa s nami o svoj názor:

Páči sa Vám článok alebo novinka?