Google Moja Firma – viac ako len špendlík na mape

článok na blog uverejnený: 19. júla 2021

Ste sami v neznámom meste. Prišiel na vás hlad a rozmýšľate, kde v okolí by ste si mohli dať dobrý obed. Väčšina ľudí so smartfónom vo vrecku by v tejto situácii iba mykla plecom a spýtala sa internetu. Po vyhľadaní hesla „reštaurácia” spolu s názvom neznámeho mesta Google ponúkne mapu okolia s roztrúsenými červenými ikonkami označujúcimi polohu reštaurácií. Kliknete na mapu, nájdete najbližšiu reštauráciu pri vás, skontrolujete hodnotenia návštevníkov, preštudujete dennú ponuku a hneď sa vám začnú zbiehať slinky. Jednoduché, však?
Ako sa objaví vaša firma v týchto ikonkách si v tomto článku povieme viac. Samozrejme, nielen o tých červených s obrázkom príboru.

príklad mapy pri vyhľadávaní slova reštaurácia

Čo je to Google Moja Firma?

Tieto „špendlíčky“ na mape vedia hľadajúcemu veľmi ušetriť čas. Prehliadač Google vie podľa zadaného hesla ľahko usúdiť, či má ukázať výsledky vyhľadávania ako farebné ikonky na mape s výsledkami, alebo iba ako klasické textové výsledky vyhľadávania s odkazmi na webové stránky. Ak si neviete tento rozdiel vo vyhľadávaní predstaviť, skúste v Google vyhľadať slovo „autoservis“ alebo „kaderníctvo“ – po štyroch platených výsledkoch navrchu nasleduje najprv mapa, až potom webstránky.

Záujemca takto jednoducho na pár klikov nájde službu alebo obchod, ktorý práve potrebuje a hneď aj vidí, ako ďaleko sa od neho práve nachádza. A môže si dať aj rovno zobraziť trasu s navigáciou. Nielen to. Špendlíky skrývajú oveľa viac informácií.

Po kliknutí na špendlík sa zobrazia kontaktné informácie ako adresa, telefónne číslo, webová adresa, ponúkané služby. Záujemca si môže pozrieť priemer hodnotení zákazníkov firmy na stupnici od 1 do 5 a tiež prečítať slovné hodnotenia, ktoré pridali (ne)spokojní zákazníci. Vidí otváracie hodiny (ak ich správca špendlíka nastavil) a môže si pozrieť aj fotografie pridané majiteľom alebo zákazníkmi.

Aj ja chcem byť na mape! Moja firma na mape nie je…

Profil v službe Google Moja Firma obsahuje kontaktné informácie, recenzie, fotky

Čo ak nemáte adresu?

Táto služba má, pochopiteľne, veľkú výhodu najmä pre firmy, ktoré majú nejaké sídlo, kam môžu zákazníci prísť. Teda adresu, vďaka ktorej môže Google zapichnúť pomyselný špendlík do mapy. V takom prípade niet o čom – vypíšete adresu a je to.
Ak ste však majiteľom firmy, ktorá poskytuje svoje služby na väčšom území ako iba jedno miesto alebo jednoducho poskytujete svoje služby online a kanceláriu máte doma, nemusíte v profile zobrazovať jednu konkrétnu adresu.

Nebudete mať pridelený jeden špendlíček, máte možnosť vo vašom profile uviesť obsluhované oblasti, v ktorých služby poskytujete. Váš profil sa tak bude zobrazovať pre relevantné hľadania aj bez zverejnenej adresy. Obsluhovaných oblastí môžete mať v profile až 20 a vyberáte ich podľa mesta, alebo poštového smerovacieho čísla. Ak napríklad vlastníte reštauráciu, ktorá poskytuje aj donášku jedla, skombinujte obe možnosti – zverejnite adresu, kde sa reštaurácia nachádza a okrem toho pridajte aj obsluhované oblasti (napríklad mestské štvrte, do ktorých doručujete).

Ak nemáte konkrétnu adresu, vyberte obsluhovanú oblasť

Načo mi je Google Moja Firma?

Už ste videli, aké užitočné sú „špendlíky“ na mape pre niekoho, kto práve vo svojom okolí hľadá reštauráciu, bar, krajčírstvo, autoservis, lekáreň, potraviny… a množstvo ďalších firiem. Asi vás neprekvapí, že táto služba je užitočná aj pre vás – vlastníkov nejakej firmy. Je to taká virtuálna vizitka, ktorá striehne na internetových návštevníkov, aby sa im pri vhodnej príležitosti sama vtisla do ruky.

  1. Vďaka profilu v službe Google Moja Firma (mimochodom, vytvoríte ho úplne zadarmo) ste v kontakte s vašimi zákazníkmi vo výsledkoch vyhľadávania a, samozrejme, v Google mapách. Viete tak zákazníkom ukázať aktuálne informácie a reagovať na ich otázky či hodnotenia. Na jednom mieste im poskytnete všetky potrebné kontaktné údaje.
  2. Dobre vyplneným profilom viete prilákať nových zákazníkov, ktorí by sa o vás inak možno ani nedozvedeli. Ak si zákazník vyberá z viacerých možností, prikloní sa k tej, o ktorej má najviac informácií a spravila na neho najlepší dojem. Ako v prípade hľadania reštaurácie – pôjdete tam, kde viete, že majú určite otvorené, kde sa vám páčia priestory, zaujalo vás ponúkané menu a cena, a kde majú najlepšie hodnotenie.
  3. Zvyšujete si dôveryhodnosť. Ak si vás niekto bude chcieť na internete preveriť, skôr či neskôr narazí na váš Google profil. Buď pri prvom vyhľadávaní kľúčového slova, alebo jednoduchým vyhľadaním názvu vašej firmy. Keď uvidí, že zdieľate najnovšie informácie, fotky, odpovedáte na otázky a recenzie od zákazníkov, budete pôsobiť oveľa dôveryhodnejšie. (Prieskum firmy Google zistil, že firmy, ktoré vo svojom profile odpovedajú na recenzie zákazníkov, pôsobia oproti ostatným 1,7-krát dôveryhodnejšie.)
  4. Súčasťou vášho firemného profilu v Google Moja Firma sú aj rôzne štatistiky. Budete vedieť, koľko ľudí vás vyhľadalo a koľko kontaktovalo práve vďaka vášmu profilu. Uvidíte, koľkokrát klikli na váš profil, koľkokrát u vás rezervovali, zavolali vám, dali si ukázať trasu… Informačné zhrnutie toho, čo sa udialo v súvislosti s vašou firmou vám príde raz za mesiac do správcovského e-mailu. Taktiež tam môžete vidieť aj mená zákazníkov, ktorí váš profil sledujú a i.
  5. Táto služba v sebe skrýva oveľa viac, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Vedeli ste, že si tu viete vygenerovať aj jednoduchú webstránku zadarmo? Stačí mať poriadne vyplnený firemný profil a Google Moja Firma vám na základe údajov v profile vytvorí web!
Po prihlásení sa do vášho účtu Google Moja Firma môžete upravovať a pridávať informácie

Nestačí mi iba moja súčasná webstránka?

Nestačí.
Profil v službe Google Moja Firma a váš web sú dve rozdielne veci, ktoré sa však navzájom výborne dopĺňajú. Pri vytváraní profilu jednoducho pridáte aj odkaz na váš web, a tak ho vo výsledkoch vyhľadávania a v Google Mapách ešte viac zviditeľníte.
V prípade, že chcete zvýšiť šancu, aby vás našli noví zákazníci, firemný profil v Google Moja Firma určite stojí za skúšku.

Moja firma je už na mape, ale neviem, kto ju tam pridal!

Našli ste svoju firmu v Google mapách a čudujete sa, ako sa tam dostala? Google získava informácie z verejne dostupných zdrojov na internete, napríklad aj z vašich webstránok. Okrem toho zbiera informácie aj od návštevníkov, ktorí môžu pridať informácie o vašej adrese či telefónnom čísle a tiež zobrazuje ich fotografie.

Ak profil vašej firmy už existuje a nevytvorili ste ho vy, môžete si nárokovať jeho vlastníctvo. Stačí v Google mape kliknúť na ikonku, zobrazí sa vám aktuálny profil firmy a ďalej kliknite na „Vlastníte túto firmu?”. Google vás vyzve overiť vlastníctvo. Týmto spôsobom Google predchádza tomu, aby si profil firmy nárokoval len tak hocikto. Na vašu adresu vám zašle poštovú zásielku s kódom, ktorým vlastníctvo firmy overíte. Na zásielku si musíte pár dní počkať, do 14 dní by ste ju však mali mať v schránke.

Aby ste predišli komplikáciám, počas čakania na kód nemeňte adresu, názov, ani kategóriu firmy a ani nežiadajte o zaslanie nového kódu. Po obdržaní zásielky s overením zbytočne nečakajte, overovací kód je platný iba 30 dní. Pri jeho zadávaní buďte dôslední – ak päťkrát za sebou zadáte zlý kód, budete musieť požiadať o zaslanie nového overovacieho kódu. A znova čakať.

Ak si chcete nárokovať vlastníctvo profilu v Google moja firma, kliknite na "Vlastníte túto firmu?"

Ako vytvoriť mojej firme „špendlík“ v Google mapách?

Ak sa vaša firma v Google mapách ešte vôbec nezobrazuje, jednoducho si na úvodnej stránke Moja firma na Googli vytvorte nový firemný profil. Prihláste sa pomocou Google účtu, ktorý používate aj na prihlásenie v iných nástrojoch Google – napríklad Google Ads. Ak Google účet ešte nemáte, podľa inštrukcií, ktoré sa vám ukážu, jednoducho vytvoríte nový. Na správu vašej firmy v nástrojoch od Google môžete použiť aj váš firemný e-mail (teda namiesto meno@gmail.com použijete e-mail s doménou vašej firmy) – pri vytváraní nového účtu kliknite na „Vytvoriť účet pre správu firmy“ a v políčku e-mail vyberte možnosť „Použiť namiesto toho moju aktuálnu e‑mailovú adresu“.

Postupujte podľa inštrukcií sprievodcu na obrazovke.
Prvý krok bude zadanie názvu vašej firmy. V tomto kroku Google zároveň skontroluje, či už náhodou profil s takým názvom neexistuje, aby sa predišlo zbytočnému vytváraniu nového profilu. Takže ak sa pri zadávaní názvu objaví vaša firma (aj keď ste jej zatiaľ profil nevytvárali), vyberte ju a nárokujte si jej vlastníctvo.

V druhom kroku vyberte kategóriu podnikania a pridajte adresu, na ktorej vás môžu ľudia navštíviť. Na tejto adrese sa v Google mape ukáže vaša značka s profilom. Ak neposkytujete služby na konkrétnej adrese, vyberte namiesto toho obsluhované oblasti (zadaním mesta, regiónu, alebo poštového smerovacieho čísla), ktoré svojou službou pokrývate.

Pokračujte zadaním kontaktných údajov (web, telefónne číslo), ktoré sa budú zobrazovať vo vašom profile. V ďalšom kroku vás sprievodca vyzve overiť vlastníctvo tejto firmy. Zadajte adresu, na ktorú vám doručí overovací kód.
Po splnení týchto krokov budete mať prístup do správy vášho firemného profilu. Úplne spravovať ho však budete môcť až po jeho overení. Dovtedy si môžete pripraviť profil firmy, aktualizovať všetky informácie a nahrať fotky – zverejnia sa po overení vlastníctva.

Zverejniť úpravy v profile budete môcť až po potvrdení vlastníctva profilu.

Správa profilu v Google Moja Firma

Vo vašom účte v časti „Informácie“ nájdete všetky detaily, ktoré ste zadali pri vytváraní vášho profilu. Meno, kategória podnikania, otváracie hodiny, obsluhované oblasti, telefón, web… A všetky informácie tu zároveň môžete upraviť. (Ak čakáte na overovací kód, neupravujte zatiaľ meno, adresu ani kategóriu podnikania.)

Pri vypĺňaní profilu ste vybrali jednu hlavnú kategóriu podnikania. Ak vášmu biznisu vyhovuje viac kategórií, pridajte ďalšie (najviac ich môžete pridať deväť). Keď pridáte napríklad  slová „bar“ a „reštaurácia“, vo výsledkoch vyhľadávania sa váš profil bude zobrazovať záujemcom tiež pri vyhľadávaní slova „bar“ alebo „reštaurácia“.

Správa profilu Google Moja Firma

Kliknutím na položku „Od firmy“ môžete pridať rôzne atribúty, ktoré bližšie popisujú vašu firmu a služby. Napríklad či máte bezbariérový vstup, aké máte vybavenie, možnosti platby,… A aktuálne aj informácie o tom, aké hygienické opatrenia sa vo vašej prevádzke dodržujú.

Úplne na konci v časti „Informácie“ nájdete možnosť pridať fotografie. Tento odkaz vás presmeruje do časti „Fotky“. Na tomto mieste môžete pridať fotky interiéru, vybavenia, prípadne vášho menu a podobne. Tiež tu vidíte fotky, ktoré pridali vaši zákazníci. Firemné profily s fotkami pôsobia oveľa dôveryhodnejšie, preto na začiatok určite pridajte aspoň obrázok vašeho loga a nejakú reprezentatívnu titulnú fotku. Odporúčaná veľkosť obrázku loga je 720 px x 720 px (štvorcový fomát) a titulnej fotky 1024 px x 576 px. Tieto dva obrázky sa budú zobrazovať po kliknutí na váš profil vo vyhľadávaní.

Titulný obrázok a logo sú prvé obrázky, ktoré sa ukážu po vyhľadaní profilu

Čo ak Google v mojom profile ukazuje iný titulný obrázok ako má?

Titulná fotka je prvý obrázok, ktorý vaši zákazníci uvidia po kliknutí na váš profil vo vyhľadávaní, preto si na jej výbere dajte záležať. Môže sa však stať, že titulnú fotku, ktorú ste si v profile nastavili, Google aj tak nebude ukazovať a namiesto nej vyberie nejakú inú, o ktorej si myslí, že lepšie reprezentuje vašu firmu (napríklad najpopulárnejšiu fotku spomedzi tých, ktoré pridali vaši zákazníci). Existuje jednoduchý trik, ktorým Google presvedčíte o tom, že vaša fotka je reprezentatívnejšia ako tá, ktorú si vybral on sám.

V sekcii „Web“ vo vašom profile (viac sa o tejto funkcionalite dozviete nižšie) vidíte náhľad webstránky, ktorú Google automaticky predpripravil na základe údajov z vášho profilu. Prejdite v náhľade nižšie na fotku, ktorú Google vybral ako titulnú pre váš potenciálny web. Vpravo hore uvidíte tlačidlo „Upraviť fotku hlavičky“. Nahrajte titulnú fotku, ktorú chcete, aby Google ukazoval ako hlavnú vo vašom profile. Ďalej už nemusíte robiť nič iné. Skúste teraz vyhľadať vašu firmu v Google mapách, či sa zobrazuje s vašim vybraným obrázkom, výsledok by ste mali vidieť takmer hneď.

Ak profil Google Moja Firma nezobrazuje správny titulný obrázok, stačí vymeniť titulnú fotku v návrhu webu

Webstránka od Googlu zadarmo?

Vďaka profilu v službe Google Moja Firma si môžete spraviť jednoduchú webstránku v priebehu niekoľkých minút a úplne zadarmo. Nemusíte dokonca riešiť ani doménu a hosting – ak sa rozhodnete túto službu využiť, vašu novú webstránku zákazníci nájdu na adrese „nazovfirmy.business.site“ (samozrejme, môžete si kúpiť aj vlastnú doménu).

Chcete si vytvoriť webstránku firmy v Googli? Prihláste sa do svojho profilu a prejdite do sekcie „Web“. Uvidíte náhľad webu, ako by mohol vyzerať. Bude automaticky predvyplnený informáciami, ktoré ste zadali pri vypĺňaní vášho profilu. Stránka bude zverejnená až vtedy, keď vpravo hore kliknete na „Zverejniť“. Ak neskôr už nebudete chcieť, aby sa webstránka zobrazovala, vľavo v nastaveniach kliknite na „Zrušiť zverejnenie“.

Webstránka je pomerne jednoduchá – nemáte k dispozícii takú flexibilitu v úprave a vo funkcionalitách ako v prípade profesionálne vytvorených webstránok. (Ak by ste chceli predsa len niečo trochu komplexnejšie, no máte obmedzený rozpočet, vytvorte si webstránky sami napríklad v redakčnom systéme WordPress.) Aj keď sú možnosti obmedzené, stránku si stále viete trochu upraviť podľa seba. Vyberte si motív, ktorého farby a písmo vám vyhovujú. Upravte textový popis a vyberte, aká akcia sa má vykonať po kliknutí na hlavné tlačidlo na stránke. Pri úpravách obsahu stránky budete vždy presmerovaný na tú časť profilu, v ktorej ste pôvodne tieto údaje vypĺňali.

Vaša webstránka od Googlu môže vyzerať napríklad takto:

Ukážka webstránky kvetinárstva od Googlu.
Ukážka webstránky kaderníctva od Googlu.

Google Moja Firma – užitočný nástroj zadarmo

Google ponúka majiteľom firiem množstvo užitočných nástrojov a Google Moja Firma je určite jedným z nich. Pomôže vám získať nových zákazníkov, dáva možnosť s nimi ľahko komunikovať a informovať ich zverejnením o novinkách. Dokonca vám vytvorí jednoduchý web zadarmo, ktorý viete zverejniť na internete v priebehu niekoľkých minút.
Ak by ste sa chceli dozvedieť viac o tomto nástroji alebo aj o ďalších, ktoré vám a vašej firme uľahčia život, môžete gúgliť a špekulovať nad nastaveniami a možnosťami, čítať návody a odporúčania. V prípade, že nechcete strácať čas a počuť spolu s nastaveniami aj praktické tipy a rady, príďte na kurz Internet marketing II. – dokonalá web stránka, začíname podnikať na webe a návrh online stratégie. Skúsený lektor s viac ako 15-ročnou praxou ukáže, vysvetlí, poradí. Nastavíte (aj priamo na kurze) spolupracujúce nástroje Google a môžete sa tešiť z nových návštevníkov i zákazníkov.

autorom článku je: Hana Jokelová
Absolventka FMFI UK, ktorá sa po pár rokoch v poisťovníctve rozhodla objavovať nové chodníčky. Pripravená preskúmať všetky príležitosti, ktoré sa jej počas toho pripletú pod nohy. Jednou z nich je aj testovanie IT Learning kurzov, a nielen z oblasti digitálneho marketingu a grafiky. Ak práve netestuje, pomáha ľuďom učiť sa cudzie jazyky efektívne, alebo je sama v nejakom zahĺbená.

Páčil sa vám článok? Pošleme vám podobné.
Aktivujte si okamžité zasielanie noviniek a článkov – už vám od nás nikdy nič neunikne. Môžeme vás okamžite informovať o aktuálnej akcii, novinke, špeciálnej kampani či zľave alebo novom článku na našom blogu. Akonáhle sa u nás v novinkách niečo zmení alebo pridá, do pár minút vám automaticky posielame email s odkazom na novinku na našu stránku. A odhlásiť sa môžete kedykoľvek. Nič neriskujete.


Nikam neodchádzajte, pozrite si naše novinky, akcie alebo si
prečítajte ďalšie podobné články:

Podobné články z kategórie
Google, internet marketing, Internet marketing a reklama, online marketing