Hnevá vás, že stále neviete pracovať s Excelom?

Tajomstvo Copywritingu

copywriting kurz Copywriting
kategória: Blog pridané: 3. apríla 2019

Slovo copywriter je dnes v móde, ale čo sa za ním naozaj naozaj skrýva, vie málokto. V čom tkvie tajomstvo dobrého copywritingu? Ako sa stať dobrým copywriterom? Na čo zabúdajú bežní autori textov a čomu sa vyhnúť? To všetko je zhrnuté v článku.

Aký by mal byť copywriter

Asi najdôležitejšie je, aby bol autor textov empatický, teda aby sa vedel vcítiť  a aby vedel cieľovú skupinu pochopiť, stotožniť sa s jej myslením a konaním. Nesmie sa báť, mal by mať sebareflexiu a schopnosť odhadnúť, čo potenciálny zákazník hľadá, resp. čo chcú jeho čitatelia čítať/počuť. Dobrý copywriter rozumie téme, v ideálnom prípade má s produktom osobnú skúsenosť…

Predstavte si, že máte písať napríklad o zážitkovej ceste do pralesa, a nikdy ste tam neboli. Viete, že sú tam zelené stromy, nejaký hmyz, možno tigre, opice, endemity,…. a možno vaša kreativita vyprodukuje aj viac , avšak zážitok návštevy pralesa sa nedá kvalitne a bez trhlín opísať bez toho, aby ste ho zažili. V neposlednom rade potrebujete aj zdravú mieru spätnej väzby a sebakritiky.

Ako zistíte, že ste dobrý?

V prvom rade hľadajte spätnú väzbu – pýtajte sa svojej cieľovej skupiny, dajte im pripravené texty prečítať. Tým nemyslím len kolegov či kamarátov, ktorí všetko pochvália alebo naopak všetko skritizujú, ale najmä ľudom, ktorí sú schopní pochváliť a súčasne kriticky hodnotiť.

V druhom rade vyhodnocujte – sledujte svoj úspech či neúspech napríklad pomocou bezplatného nástroja Google Analytics. Sledujte koľko času trávia návštevníci čítaním vášho textu, či následne odchádzajú zo stránky a hľadajú ďalej, alebo objednávajú službu či tovar.
Skrátka vyhodnocujte a testujte. Robte občas veci inak a sledujte reakcie publika.
Ak ste naozaj dobrý, prejaví sa to na výsledkoch, na dosahovaní cieľov. A nemusí to byť len predaj 🙂

dokonale texty na webstranke

Na čo sa zabúda?

Hovorí sa, že Avinash Kaushik (mimochodom, pracoval ako analytik pre Google) zmenil pohľad na svet marketingu. Jeho model STDC hovorí o tom, že zákazník sa rozhoduje o kúpe produktu alebo služby skôr ako sme si do tej doby vedeli prestaviť.  O čom je model S-T-D-C?

Predstavme si tento model prakticky na príklade topánok a vžitím sa do kože zákazníka.

S reprezentuje v modeli anglické  SEE – práve táto fáza „predaja“ je zanedbávaná a často sa na ňu úplne zabúda. Je to najširšia skupina zákazníkov.
Konkrétne v našom príklade – ste zákazník. Topánky máte, nové teraz nepotrebujete, hoci viete, že skôr či neskôr si ich budete musieť kúpiť. V tejto fáze sa len rozhliadate a ste otvorený novým podnetom z oblasti obuvi. Ešte nehľadáte.

T znamená THINK – Ako zákazník v tejto fáze modelu už viete, že nové topánky potrebujete, len ešte neviete presne aké topánky chcete kúpiť, hľadáte informácie (aj pomocou Gúglu), porovnávate, uvažujete.

D znamená DO – Takmer presne viete, čo chcete, aké konkrétne topánky… už len hľadáte, kde ich kúpite, prípadne už máte aj presnú orientáciu, kde ich kúpite. Ste rozhodnutý, idete do akcie.

C znamená CARE – Topánky už máte doma, kúpili ste, dokonca ste si naviac kúpili krém na topánky, i topánky do zásoby (prípadne sprej či vložky do topánok :)), a predajca vám k nákupu poslal dodatočne ešte kompletnú informáciu ako sa o zakúpené topánky starať, aby vám vydržali v najlepšej kondícii.

Ak sa zamyslíte, zistíte, že v rámci popísaného nákupného cyklu sa naozaj správate v každej fáze inak.
Dobrý copywriter má tento nákupný cyklus na zreteli, jemu prispôsobuje texty podľa konkrétnej fázy cyklu, pre ktorú text píše.

STDC-model-popis-s-komentárom-pri-plátne_kurz-copywriting

Rada na záver

Tvorivé reklamné texty a články sa najlepšie tvoria ihneď alebo krátko po zážitku či skúsenosti – aspoň u mňa to tak funguje. Dojmy sú silné a vyjadrenia, charakteristika ľahko prichádzajú na jazyk. Niekedy je doba, kedy ruka píše sama, inokedy chcem veľmi napísať niečo kreatívne, no hlava a ruka sa trápi. Moja rada na záver je jednoduchá.

Zastavte sa, zapíšte, zaznamenajte si zážitky, emócie a skúsenosti a to hneď po zážitku. Keď pokosíte trávu, zaznamenajte ako sa vám kosilo. Keď si kúpite nový výrobok, zaznamenajte si prvé dojmy, ako ste s kúpou spokojný, čo vám vyhovuje i nevyhovuje. Keď sa budete prechádzať po meste, zaznamenajte si emócie a pocity z prechádzky. Večer alebo zajtra môže byť neskoro.
Je to jednoduché. V dnešnej dobe môžete zaznamenávať dojmy hoci do smartfónu, diktovať poznámky sa dá aj hlasom za pár momentov, alebo si sadnite a píšte perom na papier, cez klávesnicu do počítača. Vytvorte si zásobu svojich dojmov, pocitov,… nikdy neviete, kedy ako copywriter takúto zásobu využijete.

 

Užitočné poznámky ku kurzu:

+  Oceňujem praktické cvičenie

+  Nízka cena kurzu v porovnaní s množstvom informácií 

+  Príjemné prostredie a atmosféra

+  Malý počet v skupine, viac času na konzultácie ako v iných agentúrach 

+  Výborný lektor z praxe

+  Možnosť pokračovať do ďalších kurzov súvisiacich s témou

–   Malá nevýhoda sa týka možnosti stravovania v budove, keďže je zrušená. V blízkosti sú našťastie reštaurácie a pri dennom kurze je dostatočne dlhá prestávka. Nakoniec som však stravu vyriešil občerstvením a automatom na bagety a nápoje priamo na poschodí, kde kurz prebiehal 🙂

 

 

autorom článku je: Roman Hruška
Roman je špecialista na digitálny marketing a reklamu a venuje sa hlavne Google Ads. Má množstvo certifikátov a hlavne pratické skúsenosti. Bakalárske štúdium ukončil v oblasti ekonómie, manažmentu a riadenia ľudských zdrojov, MBA program v oblasti strategického manažmentu. Pracoval v rôznych pracovných oblastiach od obchodníka až po vrcholový manažment, napríklad v oblasti telefonického alebo priameho predaja.
V posledných rokoch sa intenzívne venuje podnikateľskej činnosti v oblasti obchodu a medzinárodného obchodu.

Podeľte sa s nami o svoj názor:

Páči sa Vám článok alebo novinka?