Základy PHP: Začnite programovať hneď teraz!

Prečo je kravička Milka fialová? :)

kategória: Blog pridané: 25. mája 2018

Myslíte si, že farba kravičky Milky vôbec nesúvisí s naším predmetom činnosti? S kurzami a školeniami?
Omyl, priatelia. Súvisí! A ešte ako! …navyše, je to celkom zaujímavá otázka, ktorá – keďže tento článok čítate – je vo vašom živote asi ešte stále nezodpovedaná. Pozrime sa spoločne na to, prečo ju niekto premaľoval práve na fialovú farbu a v závere porozumiete aj tomu, ako fialová superstar súvisí so vzdelávaním.

Tak po prvé, žiadna Milka, ale Swallow

Azda najznámejšia kravička na svete a zároveň symbol a predstaviteľka chutnej fialovej čokolády bola normálna dojnica s pôvodným menom Swallow. Neodmysliteľnú ikonu obalu čokolády Milka pred kamerami natreli pre potreby televíznej reklamy skutočne fialovou farbou. V reklame sa objavila prvý raz v roku 1973.

Keď skončilo filmovanie série reklám a mala ísť späť domov (či skôr do maštale alebo na bitúnok), vyvolalo to medzi fanúšikmi i širokou verejnosťou pomerne veľkú vlnu nevôle. Zasiahol sám výrobca čokolády, pán Suchard. Ten poslal kravu na zaslúžený dôchodok. Bola predsa ikonou a on si neželal, aby ikonická kravka zdobila okrem obalu čokolády aj jedálniček rakúskej verejnosti. Rozhodol sa radšej každoročne prispievať pomerne vysokou  čiastkou na jej ďalší chov. A keďže nič netrvá večne, kravská hviezdička v roku 1990 zomrela pokojnou smrťou v rakúskych alpách. Čo sa dialo ďalej, už nevie ani Wikipédia ani samotný Google.
Takže Milka sa volala Swallow, priatelia.

Prečo Milka?

Názov čokolády vznikol spojením dvoch nemeckých slov. Mlieko a kakao. MILch (mlieko), KAkao. Jednoduché, krátke, nápadité a geniálne. Proste Milka.

Nemecko, Rakúsko a Švajčiarsko?

Hoci je Milka často reklamou prezentovaná ako švajčiarsky produkt, nie je to dnes pravda. Možno kedysi.
Dnes hlavný podnik Milky sídli v nemeckom meste Lörrach. Čokoláda sa vo veľkom vyrába v rakúskom meste Bludenz. Výrobné linky, z ktorých vychádza fialová čokoláda, nájdete v Holandsku, Francúzsku, Belgicku. Ssamozrejme, aj v slovenskej Bratislave – vo „figare“. Takisto zacítite vôňu čokolády Milka stovky metrov od závodu v poľskom meste Jankowice, v ukrajinskom Trostjaneci,  v rumunskom meste Brašov, ba dokonca i za veľkou mlákou – v Chicagu.

Chutí všade rovnako? Chuť Milky nie je predmetom článku, ale myslím si (aj keď som tú rumunskú ešte nechutnal), že chutí všade ináč. Prečo? Raz som si v poľskom Novom Targu na trhoch okrem kartónu kuracích pŕs po eure za kilo a 5 kg balenia výrazne žltej vegety kúpil tiež za priaznivú cenu Milku. Pamätám si, že poľská Milka chutila zvláštne. Alpsky či švajčiarsky veru nie. Nie som odborník na čokoládu, ale podľa mňa mala s čokoládou Milka – ako ju poznám – spoločný iba obal.

Na Slovensku si máme možnosť vybrať z viacerých druhov a typov. S tou rakúskou síce nemá veľa spoločného, avšak príchute sú podobné. V Rakúsku a inde vo svete – hlavne v nemecky hovoriacich krajinách – by ste našli oveľa širší sortiment chutí. Ďalšou otázkou (na ktorú ani nechcem hľadať odpoveď) je 100-percentné alpské mlieko deklarované v zložení na obale. Keď spotrebitelia vidia na obale malými písmenami napísané, že produkty boli vyrobené v Bulharsku, na Ukrajine alebo na Slovensku, ich predstava čerstvého mlieka z Álp sa rýchlo rozplynie.

A prečo je teda tá kravička fialová?

Fialová farba nebola vecou náhody ani omylu. Túto farbu zvolil pán Philippe Suchard preto, že bude jedinečná. Nevymyslel čokoládu a bol si vedomý, že keď sa tá jeho položí na regál medzi ostatné značky, zanikne. Mal záujem odlíšiť sa, byť iný. A to je podstatou tohto článku.

Obchodnícko-marketérskou intuíciou vnímal, že fialový obal bude v obchodoch viac „kričať“ ako ostatné, pretože žiadna iná čokoláda fialová nebola. V roku 1901 bola zapísaná značka „Milka“, a odvtedy je na regáloch čokoláda vo fialovom obale s kravkou, vrátane alpskej panorámy. Kravka však získala svoju fialovú farbu až v roku 1973 – fialový nemal byť už iba obal čokolády, ale aj samotná kravička reprezentujúca Alpy a alpské mlieko.

Byť iný v marketingu a v reklame je na začiatku ťažké

Treba si uvedomiť, že jediná teoretická šanca ako byť v budúcnosti lepší a úspešný je odlíšiť sa, byť iný a ľahko identifikovateľný. Mať skvelý názov firmy, ktorú zakladáte alebo rebrandujete, mať firemné farby také ako žiadna iná firma v obore, mať iné logo, iný slogan a iné konkurenčné výhody. Ponúknuť viac a vyzdvihnúť odlišnosť, pridanú hodnotu, rozdiel. Rozdiel je to, čo ľudia ocenia, pretože v dobe hyperkonkurencie vás budú iba tak vedieť identifikovať.

Pán Suchard si na začiatok mohol zvoliť napríklad žltú farbu obalu čokolády, pretože žltá  bola v tých rokoch najpredávanejšia, dobre postavená, etablovaná a úspešná značka. Žltá vtedy znamenala dobrá. Jeho značka by teda ležala vedľa inej – „dobový“ obal produktu by ležal kdesi na regále.

Na začiatok možno fajn, lebo ľudia by dávali novej značke možno väčšiu dôveru, ale tieň veľkej známej značky by ju strážil celý život, nedovolil by je vyrásť. A toto je predmetom tohto článku – ponaučenie záverom. Kravička Milka je fialová preto, aby bola iná.
Podarilo sa to. Je iná, je zapamätateľná a ľahko identifikovateľná. Buďte aj vy vo svojej firme, značke, pri svojom podnikaní a pri svojich víziách iní. Buďte fialovou kravičkou Milkou vo svojom obore.

Potrebné vedomosti o tom ako byť iný, ako robiť dobrú reklamu, čo je to konkurenčná výhoda a ešte čosi naviac sa dozviete na každom z našich kurzov online marketingu. Viac informácii a aj hovorenú verziu celého tohoto príbehu zažijete u nás napríklad na kurze Copywritingu 😉

Chcete sa naučiť odlišovať? A odlíšenie vhodne komunikovať? Pozrite si spokojnosť klientov v profiloch našich marketingových kurzov a budete vedieť, kde sa naučíte odlišovať vo vašej komunikácii a to najpodstatnejšie pre vašu  prax…

autorom článku je: Peťo Hecht
Peťo je lektorom od vzniku spoločnosti, jeho hlavným zameraním je programovanie web stránok, grafika a internetový marketing. Aktívne učí a prednáša 100 hodín mesačne, stretnete ho na kurzoch online marketingu. Má na svedomí vzhľad našich web stránok, je zároveň marketingovým riaditeľom a vedie marketingové oddelenie. Jeho prácou je takmer každé slovo na našom webe, každý obrázok a farba. Okrem iného navrhuje, programuje, kreslí a konzultuje ohľadom online marketingu aj pre iné spoločnosti. Nebojí sa na kurzoch podeliť o praktické skúsenosti a svoje know-how. Prednáša vybrané marketingové témy na Fakulte manažmentu Univerzity Komenského.

Podeľte sa s nami o svoj názor:

Páči sa Vám článok alebo novinka?