Základy PHP: Začnite programovať hneď teraz!

Pravidlá súťaží na Facebooku, alebo ako (NE)robiť Facebook súťaže

kategória: Blog pridané: 20. augusta 2018

Priznám sa – som veľký fanúšik moderného online marketingu. Marketingu, ktorý je úprimný, nápaditý a má vždy jasný cieľ. Raz predávať, inokedy zaujať a tlačiť značku do povedomia. Neskutočne ma vytáča, alebo teda skôr udivuje, ak sa aj dnes po tonách voľných návodov na webe, po stovkách dobrých blogov nájde ešte niekto, kto sa aj vo veľkých firmách na znalca marketingu iba hrá. Ok, keď sa hrá, nech sa hrá, ale keď robí veľké CHYBY … je to zlé. Ako napríklad odfláknutá súťaž na Facebooku – úplne, ale úplne bez zmyslu a navyše ešte aj proti pravidlám.
Pozrime sa spoločne na to, ako NErobiť Facebook súťaže …a aby som iba nekritizoval, uvádzam tipy a postrehy ako ich robiť efektívne, ako ich plánovať a tiež na to, čo zo súťaží môžeme získať. Pripravení? Three-two-one…

Začalo to JEEP-om, pretože milujem JEEP

Ešte sa úvodom priznám k jednému „hriechu“. Napriek tomu, že som marketér na plný úväzok a lektor online marketingu (a teda aj Facebooku), nie som typický konzument sociálnych sietí, konkrétne Facebooku. Mám ho, používam ho, mám tam aj zopár priateľov, no snažím sa ho používať prakticky len pár minút denne, aby som vedel, čo a ako funguje, aké zmeny sa chystajú a pod. Je to prirodzené pre každého, kto nechce denne pridávať príspevky, lajkovať kamošov a zapájať sa do diskusií v skupinách. Ale je jasné, že Facebook ako marketér musíte mať a občas ho aj používať. Tak ako ja. Tak ako práve dnes.

Otvoril som Facebook s tým, že skontrolujem naše platené kampane pre IT LEARNING, pridám jeden príspevok, pozriem čo je nové a prebehnem si pre zaujímavosť newsfeed. A tu zrazu – súťažte s JEEPom, vyhrajte JEEP na celý víkend. Mám rád JEEP (jeden mám doma), som fanúšikom tejto značky. Facebook to o mne tiež vie a ponúkol mi túto ich súťaž. Pozerám, čítam a nestíham sa čudovať.
Mám pocit ako bacil pozerajúci cez sklo do lekárne a vystrašene premýšľam, či to myslia vážne. Totálne zlá súťaž a navyše – mimo pravidiel. Pozerám však dobre, naozaj je to oficiálna stránka JEEPu… to nemôžu myslieť vážne.

Naozaj je to reklama na JEEP? Žiaľ, áno …

Tak si ju zhrňme.

1. Daj LIKE na našu stránku Jeep Centrum Bratislava
2. Daj LIKE na fotku + zdieľaj odkaz VEREJNE
3. Do komentu pod fotku napíš „Chcem Jeep Compass“

Podmienky súťaže smerujúce na ich web (na oficiálne .PDF), majú hlavičku firmy na Tuhovskej, kam chodím na servis…
Ok, podvod ani sranda to nebude. Myslia to vážne. Rovnaké podmienky sú aj v PDFku (podmienky si môžete prezrieť tu).

Pozrime sa do histórie súťaží FB

Raz pravidlá boli, potom zasa neboli. Sám Facebook súťaže v dávnej minulosti zakázal. Bol proti pravidlám, proti organizovaniu akýchkoľvek súťaži, ale časom priznal, že to celkom správne nebolo. A tak ich znova povolil. Kedy presne si nepamätám, ale viem, že ich zrušenie prebehlo niekedy v roku 2013.

Keď neskôr FB súťaže zasa povolil, prišli aj pravidlá – a to dosť voľné. Dosť rázne sa súťaženie rozbehlo a firmy sa snažili zo všetkých strán upútať masy ľudí sloganmi „Lajkni našu FB stránku a vyhraj TOTO!” alebo  „Zdieľaj a vyhraj TAMTO!”,  či prosté „Lajkni, zdieľaj a vyhraj!”. A zasa bol oheň na streche. Zasa sa muselo regulovať.

V roku 2015 prišla zásadná zmena potom, keď si obchodníci vo Facebooku uvedomili „prečo by mali firmy získavať nových fanúšikov zadarmo, keď si ich môžu od nás kúpiť?“ A prišli nové pravidlá. Tie však, ako ukazujú moje priebežné prieskumy, rešpektuje bohužiaľ len málokto. Nie málokto, dokonca mám pocit, že takmer nikto :/

Pravidlá, pravidlá a ešte raz oficiálne pravidlá

Kompletné a oficiálne pravidlá Facebook stránok môžete nájsť na tomto odkaze: https://www.facebook.com/policies/pages_groups_events/ Ak to máte v angličtine a nerozumiete, prepnite si v nastaveniach jazyk do češtiny, tam je všetko komplet preložené.

Pre tých, ktorým robí aj čeština problém ;), zhrniem, čo je zakázané:

  • Podmieňovať zapojenie do súťaže tým, že používatelia musia lajknúť stránku
  • Podmieňovať zapojenie do súťaže požiadavkou zdieľania príspevku
  • Žiadať používateľov, aby súťažný príspevok zdieľali na časovej osi priateľa
  • Vyzývať na označenie priateľov v komentári

Čo keď kašlem (ako v prípade JEEPu) na pravidlá

Skoro všetci to tak robia, budem aj ja. Nevedomky alebo naschvál. Marketéri kopírujú iných marketérov a takto to potom vyzerá…
Na našich marketingových kurzoch počúvam dokola stále to isté – robia to tak aj títo, aj tamtí, porušujú pravidlá a zatiaľ sa im nič nestalo…
Áno, zatiaľ.
To však neznamená, že to tak bude navždy.

Okrem iného je férovosť a dodržiavanie podmienok aj vec prestíže, vec značky. Hoci si to veľa marketérov vo firmách neuvedomuje, spôsob akým získajú kvalitných fanúšikov je zásadný pre ďalší rozvoj nielen FB-stránky – viac o tom hovorím na kurzoch…

Ak by sa našiel dostatočný počet ľudí, ktorí Facebooku porušenie pravidiel oznámia, v najlepšom prípade FB zruší stránku a súkromný účet správcu -„páchateľa“. Naozaj to niekto bezmyšlienkovite riskuje?

Ak investujete do Facebooku čas a energiu, v neposlednom rade aj peniaze, makáte nad obsahom, držíte sa sociálnej stratégie, budujete vzťahy s fanúšikmi a zrazu niekto zruší bez diskusie v jednom momente firemnú stránku, šéf a ani vy nebudete nadšení. Môže sa to stať raz-dva… Vpravo hore pri príspevku sú malé tri bodky, ktoré dávajú možnosť príspevok nahlásiť. Neprajníkom, konkurentom,… ale aj poctivcom, ktorí zoberú na pár sekúnd spravodlivosť do svojich rúk.
Neviem presne, koľko nahlásení porušenia pravidiel musí prísť – pri menšej stránke možno len 10…
Cha! 10 ľudí nemôže spôsobiť zrušenie dlho budovanej stránky… Ak ste skúšali nejakú svoju „krivdu“ či nejasnosť vybaviť vo Facebooku, viete, že sa nedovoláte, možno ani nedomailujete a nedopíšete. Pri obrovskom množstve hlásení, ktorými sa zaoberá u nich pár ľudí, to je prostý fakt. Proste vám stránku zrušia a hotovo.
Preto neriskujte.

Z fanúšikmi je to ako s chovom oviec

Napadol mi pred časom pekný príklad. Používame ho aj na kurzoch k Facebook marketingu.
Keď máte FB stránku, potrebujete fanúšikov. Aj Slovenský JEEP ich potrebuje, preto spravili súťaž (pochabý počin pochabého marketéra, no nech, poďme k ovciam).
Keď ste bača a chcete vyrábať syr či bryndzu, potrebujete ovce. Ale poriadne ovce. Nie také, ktoré budú len ležať a žrať trávu, ležať a žrať trávu! Také, ktoré budú dávať litre mlieka a bude z nich osoh. Predstavte si, že ako bača stojíte pred otázkou, aké ovce kúpiť. Poriadna ovca stojí nejaké peniaze. Kúpite ju? Poriadna ovca potrebuje aj čas, kým porodí ďalšiu ovečku (a to ešte nie je isté, či to bude samička, z barančeka veľa mlieka nebude). Dobré stádo teda stojí čas a financie. Ponúka sa však iné – na pohľad parádne riešenie.
„Na začiatok postačia aj nejaké lacné ovce, nie? Za pár euro dole v dedine družstvo predáva vyradené, vydojené, staré ovečky alebo najdúchov z okolia. Skvelé. Stádo za pár šupov a hlavne – rýchlo. Bomba nápad…“– poviete si ako bača. Či nie?

Vyradené ovce = fanúšikovia zo súťaží

Skúsený bača tak nerozmýšľa? Vie, že s takýmito ovcami bude iba starostí a minimum mlieka…
A to isté aj fanúšik z donútenia pod vplyvom okamžiku. Čiže zo súťaže. Z „nútenej“ súťaže. Chceš vyhrať? Staň sa fanúšikom!
Ak by aj Facebook pozmenil pravidlá a bolo by to aj teoreticky dovolené – načo sú vám „vyradené ovce“?

Položme si otázky do racionálnych riadkov a zamyslime sa:

  • Načo sú mi fanúškovia, čo dali lajk iba pre to, aby mohli súťažiť?
  • Načo je mi fanúšik, ktorý ma lajkol lebo „musel“ (inak nebude zaradený…)?
  • Ako bude taký fanúšik ďalej reagovať na budúci obsah, keď ho zaujímala iba súťaž?

Odpoveď je nasledovná: Je zbytočný! Tak ako vyradená ovca v stáde.
Úplná bomba je však stádo plné vyradených oviec. OMG

Ak chcete dobrú a hlavne do budúcnosti živú Facebook stránku, je potrebné snažiť sa získavať fanúšikov inak ako ich nútiť (proti pravidlám) podmienkami alebo ich prosiť o lajk. Lajk získate aj prirodzene, nebojte sa. Dobrá Facebook stránka prináša svoje ovocie, treba do nej investovať len primerane čas a peniaze. Tak isto ako dobré stádo bude poskytovať starostlivému hospodárovi veľa dobrého mlieka. Zadarmo a hneď to isto nebude. Taktiež to platí pre dobrých fanúškov…

Súťaž je dobrá vec, nepokazte ju, ale využite

Súťaže robte pravidelne. 3-4-krát do roka. Netreba to preháňať, nech to vyzerá, že aj niečo predávate, nie len rozdávate 🙂
Súťaženie majú ľudia radi a budú sa zapájať, ak výhra bude mať pre nich zmysel. Preto by sa mal schopný marketér pred súťažou zamyslieť nad tým, čo by sa mohlo ľudom páčiť a dať im dôvod na súťaženie. Nech to nie lacné „dajte nám lajk a my vám dáme krém zadarmo“.
Buďte originálny a vtipný a hlavne tvorivý – skúste niečo, čo ste ešte nerobili. Ak je súťaž úspešná, opakujte ju koncepčne po roku, nie po mesiaci.
Úlohou súťaže je systematické budovanie povedomia a dôveryhodnosti značky, nie preteky o lajky… tie pribudnú prirodzene.

12 tipov a pravidiel na dobrú súťaž na FB

  1. nekážte lajkovať a nepodmieňujte lajky výhrou – povedzte ľuďom, že stránku môžu lajknúť, že sa budete tešiť, ak vám dajú lajk… ak totiž robíte súťaže pravidelne, bude sa im stránka páčiť – motivujete ich tým, aby vám lajk dali, pretože sami vidia, že má význam ho stránke dať,
  2. nekážte zdieľať – zdieľanie pomáha – a ohromne, ale je v rozpore z pravidlami… o zdieľaní napíšte ľuďom, že môžu zdieľať, nie že musia,
  3. nepoužívajte fotku/obrázok súťaže s textom v obrázku – ak budete chcieť príspevok a teda súťaž podporiť platením (Propagovať), text v obrázku môže proces výrazne skomplikovať – Facebook nemá rád texty v obrázkoch a propagáciu neschváli… ideálne je zmestiť sa s textom do 20% plochy obrazového príspevku (dobrá ilustrácia nepotrebuje text),
  4. v obrázku ilustrujte výhru alebo jej použitie – ukážte obrázkom/fotkou produkt v skutočnosti, jeho použitie a motivujte vizuálom, ak je to možné,
  5. nespomínajte slovo Facebook v texte ani v obrázku – je to proti pravidlám a okrem iného to znemožní príspevok propagovať (budete mať menej videní súťaže),
  6. darujte cennú, ale malú výhru a najmä niečo od vás – radšej dajte do súťaže viac menších výhier ako jednu veľkú, napríklad „žrebujeme každý deň jeden kurz“… a nesúťažte o niečo, čo s vami nesúvisí. Je naozaj zbytočné rozdávať iPhone keď predávate kabelky či kurzy Excelu… nech sa zapoja iba tí, čo majú záujem o vaše produkty a chcú ich,
  7. dôležité sú komentáre, postavte súťaž na nich – o čo žiadať môžete, sú komentáre. Nie sú zakázané, naopak. Prirodzene preto, aby súťažiaci vyjadrili svoj názor. Požiadajte o odpoveď na otázku, alebo ich požiadajte o názor, skúsenosť,… čokoľvek. Komentáre sú dôležité, nielen lajky. Komentáre reprezentujú názor publika, verejnosti a sú pre ďalšie napredovanie pre vás dôležité,
  8. zistite názor ľudí – skvelým nápadom môže byť práve otázka týkajúca sa použitia produktu, alebo názor, čo by si vybrali z ponuky. Dajte ľuďom priestor na to, aby napísali, čo chcú. Napríklad nech si vyberú ľubovoľný produkt z kategórie XY, ktorý by chceli a napíšu ho do komentára a zistíte, čo sa im najviac z vašej ponuky páči,
  9. pošlite ľudí na svoje web stránky – super nápad, ktorý sa aj často praktizuje – poviete ľudom, že tu je náš web, a majú nájsť, preskúmať,… produkt, kategóriu XY, popísať vybranú charakteristiku a pod. Donútite ich takto nenápadne, aby sa zoznámili s ponukou, s vašou web stránkou a čo viete? … možno ich niečo osloví a sami  prirodzene nakúpia,
  10. dovoľte ľudom, nech si vyberú – ak dáte presnú a striktnú cenu – ok, je to riešenie… avšak keď dáte ľuďom na výber, vytvárate priestor na komentáre a pritom môžu hrať o to, čo sami chcú. Auto na víkend je fajn – ako v uvedenom prípade JEEPu, ale položil by som publiku otázku a požiadal o komentár – kam s ním pôjdu, ako by ho vyskúšali, kde ho prevetrajú, kam povedie ich prvá cesta zo showroomu … aj ak je cena pevná, nech je súťažná odpoveď kreatívna, založená na názore,
  11. ľudia si chcú výhru zaslúžiť – toto je zlaté pravidlo súťaže – dajte ľuďom úlohu, budú sa viac snažiť , súťaž ich bude lákať viac, ak je na ceste nejaká, hoci jednoduchá úloha,
  12. v jednoduchosti je krása – záverom ešte jedna vec. Zbytočne komunikáciu nekomplikujte. Súťažíme o toto, vyberáte tu, napíšte nám sem, žrebujeme každý večer – a hotovo. Netvorte nezmyslené podmienky či 200 pravidiel, na ktoré nikto na Facebooku nemá čas.

 

Nemusíte splniť všetky pravidlá – dokonalú súťaž sa podarí vymyslieť zriedka – ale pokúste sa ich všetky zakomponovať. Mimochodom, ktoré z nich splnila súťaž od džípu? Tak schválne, ako viete počítať… Skúste si odpovedať sami.

A na záver ešte jedna dobrá rada

Verím, že ste pochopili, že súťažiť treba nielen v zmysle pravidiel, ale aj zo zmyslom pre pochopenie celého princípu oslovovania dobrých fanúškov. Robte Facebook marketing dobre, pretože ak si chcete spraviť iba fajku kvôli šéfovi: „niečo som teda na facebook dal/dala“, radšej ho nerobte vôbec. Pri online marketingu platí, že nerobiť vôbec je lepšie, ako robiť zle. Naozaj.
Viac vecí ohľadom marketingu na Facebooku a vôbec všetko čo o Facebooku vieme, vás radi naučíme na našom kurze Facebook pre začiatočníkov, kde okrem iných aj celú tému súťaží a získavania fanúšikov ešte raz spoločne preberieme.

Teším sa na vaše otázky.

Váš Peťo


PS: Mrzí ma, že som musel zobrať milovaný JEEP ako príklad a použiť ho v článku. Nerobievam to a cítim sa zle, pretože nerád ukazujem prstom… Hľadal som odstrašujúci príklad a sami sa mi na FB svojou súťažou ponúkli.
Ak toto niekto z JEEPu číta – prosím vás, robíte dobré autá, nerobte zlé súťaže a zlý marketing. Ste prémiová značka, majte prémiový aj Facebook kanál. A ak neviete ako na to, príďte, naučíme… Vaši technici si robia svoju prácu v servise dobre, dúfam, že sa „nenakazia“ od vášho marketéra, lebo potom – boh ochraňuj značku i môj JEEP… 🙂

autorom článku je: Peťo Hecht
Peťo je lektorom od vzniku spoločnosti, jeho hlavným zameraním je programovanie web stránok, grafika a internetový marketing. Aktívne učí a prednáša 100 hodín mesačne, stretnete ho na kurzoch online marketingu. Má na svedomí vzhľad našich web stránok, je zároveň marketingovým riaditeľom a vedie marketingové oddelenie. Jeho prácou je takmer každé slovo na našom webe, každý obrázok a farba. Okrem iného navrhuje, programuje, kreslí a konzultuje ohľadom online marketingu aj pre iné spoločnosti. Nebojí sa na kurzoch podeliť o praktické skúsenosti a svoje know-how. Prednáša vybrané marketingové témy na Fakulte manažmentu Univerzity Komenského.

Podeľte sa s nami o svoj názor:

Páči sa Vám článok alebo novinka?