Novinka pre web programátorov v ponuke - Vue.JS

Ako analyzovať dáta v Google Analytics

kategória: Blog pridané: 23. apríla 2019

Naučiť sa používať nástroj Google Analytics trvá nejakú dobu. Množstvo nastavení, možností, čísiel, štatistík a odborných výrazov. Tento článok nie je o technickom nastavení, ale o tom, ako so získanými údajmi pracovať a ako pristupovať k dátovej analytike. Pretože sa stále viac a viac sa stretávam aj s technicky skúsenými používateľmi, ktorí do Google Analytics síce pozerajú, ale zobrazované údaje im nič nehovoria.

Čo môžeme analyzovať

Analyzovať pomocou nástroja Google Analytics môžeme naozaj veľké množstvo údajov získaných z našich web-stránok – čo u nás na webe návštevníci robia, ako dlho sú na stránke, viaceré obecné charakteristiky kto sú, odkiaľ sú a mnoho ďalších. Údaje sú však len údaje. Síce niečo ukazujú, ale nemajú žiadnu výpovednú hodnotu, kým ich nevieme správne interpretovať. Stávajú sa cennými v momente, kedy sa zmenia na informácie. Informácie sú už dáta s nejakou hodnotou.

Kurz Google Analytics - úvodná obrazovka

Ako získať z dát informácie

Prakticky môžeme do údajov bezcieľne pozerať, hľadať a čakať či nás „osvieti“ a niečo nájdeme. Takto možno zistíme, že 85 % návštevníkov našej stránky sú ženy z  Bratislavského kraja, že sú na stránke priemerne 4,5 minúty, ale čo s tým. Pre ďalšie použitie v podstate nič.

Ak však budete vstupovať do Analytics s konkrétnym názorom, predstavou a otázkou, začne byť čítanie údajov nielen veselšie, ale aj efektívne. Bez otázky a názoru Google Analytics radšej ani neotvárajte. V praxi totiž platí, že ak nemáte otázku, ťažko nájdete odpoveď. Analytics by mali poskytovať odpovede na vaše otázky, prípadne ukázať možné problémy.
Aké môžu byť otázky?

Tu sú niektoré tipy na otázky:

  • Aké zdroje prinášajú najväčší zisk
  • Ako sa na objednávke podieľajú jednotlivé kanály
  • Odkiaľ najčastejšie zákazníci z webu odchádzajú
  • Aké sú najobľúbenejšie produkty
  • Poklesla návšteva stránok, prečo?
  • Návšteva stránok išla nahor, prečo? (fungujúca kampaň, či iný faktor)

Načo je dobrý Google Analytics

Ak máme pred otvorením Analytics otázky a nachádzame na ne v podobe čísel aj odpovede, má zmysel po zistení odpovede navrhnúť riešenie, resp. ďalší postup. A to je podstata používania Analytics. Po analýze zlepšovať výkonnosť stránok zmenou nastavení…
Analýzou vieme pomerne rýchlo zistiť výkonnosť kampane a jej slabé miesta. Vieme porozumieť správaniu sa návštevníkov, aj ich preferenciám. A získať množstvo iných pre napredovanie rozhodujúcich informácií. Napríklad keď zistíme, že investujeme do menej výkonnej reklamy viac financií ako do inej výkonnejšej (ziskovejšej), má zmysel uvažovať o inom prerozdelení finančných prostriedkov. Prípadne aj o ukončení financovania nejakej menej výkonnej kampane a podobne.

Toto všetko a ešte oveľa oveľa viac sa dozviete na kurze Google Analytics venovanom analýzam pomocou tohoto bezplatného nástroja od Google, ktorý môžete začať používať hneď na kurze…

autorom článku je: Roman Hruška
Roman je špecialista na digitálny marketing a reklamu a venuje sa hlavne Google Ads. Má množstvo certifikátov a hlavne pratické skúsenosti. Bakalárske štúdium ukončil v oblasti ekonómie, manažmentu a riadenia ľudských zdrojov, MBA program v oblasti strategického manažmentu. Pracoval v rôznych pracovných oblastiach od obchodníka až po vrcholový manažment, napríklad v oblasti telefonického alebo priameho predaja.
V posledných rokoch sa intenzívne venuje podnikateľskej činnosti v oblasti obchodu a medzinárodného obchodu.