Oslávili 1400 rokov a po pár rokoch ju predali

článok na blog uverejnený: 24. apríla 2018

Pýtate sa, ako napísať dobrý článok? Kde nájsť tému? Akú jej dať štruktúru? A kde nájsť dobrý nadpis? Kašlite na to, priatelia. Toto nie je obyčajný článok o copywritingu…
Nie som fatalista, ale ak vás ťahá copywriting, prečítajte si článok do konca, a budete vedieť, ako na to, čo robiť.
Na úvod – zaujímajte sa o svet okolo seba. Časom si vás témy nájdu samé, ako mňa. Potom ich už len dať na papier, hoci aj o štvrtej ráno… 🙂

Ako písať články?

Môj známy opravuje organy. Pred časom som sa u neho zastavil v dielni zistiť, ako sa mu darí. Medzi rečou mi ukázal svoje nové nástroje – krásne špeciálne ploché pílky, dlátka, nebožiec. Vyzerali úžasne. Na prvý pohľad špičková kvalita, na Slovensku takú nekúpite. Ani nepredáte. Len pre fajnšmekrov!
Skoro som onemel, keď mi povedal cenu súpravy pílok. A ukázal výsledky práce s nimi. Supernádhera!
Pílky boli z Japonska. To len tak mimochodom…

O princovi a kumšte

Japonsko je krajina, v ktorej dodnes prežívajú aj firmy s kumštom a láskou k drevu. Najstaršia firma na svete patrí medzi takých kumštárov. Je japonská. Volá sa Kongō Gumi Co., Ltd., presnejšie 株式会社 金剛 組, Kabushiki Gaisha Kongō Gumi 🙂 So žuvačkami ani s inými gumami nemá nič.
Pôvod má v dávnom panovníckom rozmare. Alebo to bola umienenosť? Možno len múdrosť, ktovie?

Japonský princ Shōtoku Taishi, ktorý žil na prelome 6. a 7. storočia, našiel zdroj životnej múdrosti v budhizme a jeho cnostiach. V rodine presadil výstavbu prvého budhistického chrámu v Japonsku (nachádza sa v dnešnej Osake). Na to, aby mohol uskutočniť svoju myšlienku, musel vycestovať do sveta.
V tej dobe bolo známe krásou svojich chrámov kráľovstvo Baekje. A tam sa rozhodol nájsť toho správneho architekta pre svoju myšlienku. Vydal sa teda na cesty…

Baekje – ak ste nevedeli (…ani ja ;)) – bolo kráľovstvo v juhozápadnej Kórei trvajúce viac než šesťsto rokov, zaniklo okolo roku 660 n. l.
Princ tam našiel nielen krásne chrámy, ale objavil aj skutočných majstrov. Nebolo to zo dňa na deň, avšak predsa – priviedol do svojej vlasti troch členov rodiny Kongō.
Výstavba mohla začať.
Aj za tento svoj počin získal princ po rokoch zvláštne uznanie – o tisíctristo rokov neskôr Nippon Ginkō (japonská centrálna banka) umiestnila jeho podobizeň na niektoré z japonských bankoviek.

japonská bankovka s podobizňou princa Shōtoku Taishi, ktorý presadil výstavbu prvého budhistického chrámu v Japonsku

Rodinný podnik v Japonsku?

Majstri tesári, ktorí v roku 578 n. l. prišli do Japonska, pochopili, čo ich čaká. Možno už v tom roku, možno až počas výstavby, vytvorili rodinný podnik a do roku 593 postavili chrámový komplex Shitennō-ji, ktorý je dodnes v prevádzke.

Jeden z členov rodiny po dokončení prác v Japonsku ostal a založil nástupnícku tradíciu stavebnej firmy špecializovanej najmä na stavbu buddhistických chrámov.
Kongō Gumi pokračovala v budovaní nových a po rokoch i v opravách mnohých významných stavieb v Japonsku. V roku 1614 n.l. napríklad 25. generácia Kongō opravila a prestavala vtedy zničený chrám svojho zakladateľa Shitennō-ji. Pozrite si v galérii ich krásne práce. Zvonka a nižšie i zvnútra.

Shinise – podnikateľská kultúra

Shinise je výraz pre japonskú rodinnú podnikateľskú kultúru. Kongō Gumi bola storočia jedným z jej významných nositeľov. Ako sa míňali roky, rodinu postretlo naozaj kadečo a firma – symbol japonského rodinného podnikania – si prešla aj veľmi veľmi ťažkými časmi. Napríklad keď v poradí generácií už 37. šéf podniku riešil svoje problémy samovraždou, menu rodiny v Japonsku nepomohol.
Jeho manželka Joši bola však našťastie žena zručná aj v tesárstve a prevzala vedenie podniku. V patriarchálnom Japonsku začiatkom tridsiatych rokov, také čosi… Je na tejto zašlej fotke z roku 1932. Asi druhá zľava?

Odkaz zakladateľa zhnil?

V osemdesiatych rokoch, keď japonský zázrak sprevádzaný konjunktúrou dominoval svetu, sa rozhodlo vedenie najstaršieho rodinného podniku na svete investovať do špekulatívneho nákupu pozemkov – tak tvrdia internetové zdroje. Bublina však praskla, hodnota pozemkov výrazne klesla a spoločnosť sa dostala do veľkých dlhov. Švec sa nedržal kopyta.
V roku 2005, po 1427 rokoch nezávislosti, dala 40. generácia Kongō spoločnosť do konkurzu. Firma zamestnávala vtedy okolo 100 ľudí, ročné tržby sa pohybovali okolo 70 mil. USD.

Rodinné šperky sa nepredávajú často. V januári 2006 najstaršiu rodinnú firmu na svete kúpila spoločnosť Takamatsu …a hoci už nie je rodinným podnikom, značka Kongō Gumi stále existuje a stavia (Kongō Gumi).
Myslím si, že napriek konkurzu stále vedia stavať aj renovovať staré japonské buddhistické chrámy a že sú v tom fakt dobrí.
Tradícia je tradícia.

Téma si vás nájde

Je koniec apríla, čas písania diplomových prác. Mojou témou sú rodinné podniky na Slovensku a vplyv marketingovej stratégie na ich rozvoj. Snorím po knižniciach i po internete. Dozvedel som sa veľa zaujímavého. O takú zaujímavosť ako je história Kongō Gumi som sa nemohol s vami nepodeliť.
Mimochodom – ďalšie tri najstaršie firmy na svete sú tiež japonské a patria rodinám. Po Kongó Gumi prevzal prvé miesto medzi najstaršími rodinnými podnikmi najstarší hotel na svete (od r. 705) zapísaný aj v Guinessovej knihe – Nishiyama Onsen Keiunkan so svojími horúcimi prameňmi…

Marketing súčasnosti už dávno nie je len o oslovovaní nových zákazníkov a ponúkaní zliav, je úplne o niečom inom. Online i offline.
Je o zaujímavom obsahu. O pútavých príbehoch s odporúčaním alebo ponaučením. To, že to mnohí ešte na Slovensku nepochopili?

Príďte na naše kurzy o internetovom marketingu a budete vedieť, čo robiť už dnes pre dnešok i pre nasledujúce obdobie. Každý z nich je pecka.
Z toho o copywritingu si odnesiete aj 20 a viac praktických pravidiel ako písať s ľahkosťou, zaujímavo a skúsenosť ako na to v praxi. A hlavne, tie pravidlá fungujú!
Aspoň tí, s ktorými som s odstupom času po kurze komunikoval, to potvrdili…

autorom článku je: Ján Tóth
- absolvent FEI STU a FM UK. Po ukončení štúdia pracoval rok vo vydavateľstve ako vedúci IT, následne na vedúcich pozíciách súkromných firiem a tiež ako riaditeľ slovenského zastúpenia nadnárodnej spoločnosti. Autor a spoluautor kníh z oblasti IT, článkov z oblasti zdravia a kozmetiky, prekladateľ, prednášateľ, v súčasnosti pracuje ako lektor a konzultant na voľnej nohe.

Páčil sa vám článok? Pošleme vám podobné.
Aktivujte si okamžité zasielanie noviniek a článkov – už vám od nás nikdy nič neunikne. Môžeme vás okamžite informovať o aktuálnej akcii, novinke, špeciálnej kampani či zľave alebo novom článku na našom blogu. Akonáhle sa u nás v novinkách niečo zmení alebo pridá, do pár minút vám automaticky posielame email s odkazom na novinku na našu stránku. A odhlásiť sa môžete kedykoľvek. Nič neriskujete.


Nikam neodchádzajte, pozrite si naše novinky, akcie alebo si
prečítajte ďalšie podobné články:

Podobné články z kategórie
content marketing, copywriting, Internet marketing a reklama, reklama na internete, rôzne


Aktuálna akcia na IT kurzy a počítačové a marketingové kurzy v Bratislave